Pirelli – před Velkou cenou Kanady

Pirelli – před Velkou cenou Kanady

Stejně jako tomu bylo v Monaku, Pirelli pro závod na okruhu Gillese Villeneuva, který je z části tvořen speciálními úseky a z části běžnými silnicemi v parku, nominovalo měkké pneumatiky P Zero Yellow a superměkké P Zero Orange. Ovšem Montreal je zcela jiný než Monako, dosahuje se zde mnohem vyšších průměrných rychlostí, počasí bývá zpravidla velice proměnlivé a povrch s nízkou přilnavostí často nachytá i ty nejzkušenější piloty – řada z nich v minulosti měla tu čest se blízce potkat se slavnou zdí šampionů. Mezi další velice důležité faktory ovlivňující chování pneumatik patří brzdění, kdy teplo z brzd zahřívá pneumatiky (ačkoli chování pneumatik je v letošní sezóně díky novému systému brake by wire odlišné). Na okruhu v Montrealu je rovněž několik vysokých obrubníků, které nutí pneumatiky coby součást odpružení monopostu, absorbovat nárazy.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Předpokládáme, že v Montrealu budou pneumatiky pod mnohem větším zatížením než v Monaku. Díky vyšším rychlostem musí odolávat většímu množství energie a větším silám. To by mělo vést k maximálnímu možnému mechanickému gripu, což je přesně to, co v Montrealu potřebujeme. Trať se během závodního víkendu hodně mění a často je vidět, jak vozy kloužou – speciálně letos, kdy je menší přítlak – to pochopitelně zvyšuje namáhání pneumatik. Přesto tento víkend neočekáváme nijak velké opotřebení a propad výkonnosti pneumatik, a to i těch nejměkčích z naší nabídky. Velká cena Kanady byla vždy tak trochu nepředvídatelným závodem, kde strategie mohla hrát rozhodující roli. Je to dáno i velkou pravděpodobností, že se na trati objeví safety car. Jak jsme viděli v Monaku, výběr správné strategie ve chvíli, kdy přijdou ke slovu neočekávané situace, je klíčem k úspěchu na jakémkoli okruhu, kde závod vybočí ze zajetých kolejí. A Kanada je toho nejlepším příkladem. Historicky je v Montrealu velká šance na to, že bude pršet V tom případě bude obtížné odhadnout – občas bez předchozích dat – správné nastavení, jestliže předchozí tréninky byly odjety na suché trati.“

Jean Alesi, konzultant Pirelli: „Montreal je celkem zvláštní a netypický okruh. Jsou na něm dosahovány vysoké rychlosti a kombinuje části městského a permanentního okruhu. Z pohledu jezdce je nejdůležitější udržet zadní pneumatiky v co nejlepším stavu. Nejsou tu žádné dlouhé zatáčky, takže k namáhání pneumatik dochází především v podélném směru při akceleraci a brzdění. Při akceleraci musíte být velice opatrní, jinak rychle opotřebíte zadní pneumatiky a budete mít potíže při brzdění. Pro jezdce to není fyzicky náročná trať, ale vyžaduje naprostou koncentraci při brzdění, především před šikanou u vjezdu do boxů, kde na vás čeká slavná zeď šampionů. Osobně si budu Kanadu navždy pamatovat díky svému vítězství v roce 1995: bylo to mé jediné vítězství ve F1, v den mých narozenin a s vozem s legendárním číslem 27, které měl Gilles Villeneuve. Bylo to neuvěřitelně emocionální.“

Okruh z pohledu pneumatik:
Trakce a brzdění jsou na okruhu v Montrealu dva klíčové faktory ovlivňující výkonnost pneumatik. S vyšším točivým momentem a menším přítlakem letošních vozů bude o to těžší se s nimi vyrovnat. Největším rizikem je prokluz, tření mezi pneumatikami a povrchem tratě zahřívá běhoun. Pozdní brzdění zase může způsobit plošky, pokud se vám zablokují kola. Každopádně konstrukce letošních pneumatik je proti tomuto fenoménu mnohem odolnější. 

Vozy jsou v Montrealu nastaveny na malý přítlak a na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 300 km/h. Důsledkem toho je ale menší aerodynamický grip, auta víc kloužou a při průjezdu zatáčkami se musí více spoléhat na mechanický grip poskytovaný směsí pneumatik. 

Super měkká pneumatika má směs fungující při nízkých teplotách a je schopna dosáhnout optimální výkonnosti i za chladného počasí. Měkká pneumatika má směs fungující za vyšších teplot, hodí se proto do většího tepla a náročnějších podmínek. V Kanadě může být počasí proměnlivé a často způsobí přerušení závodu. Velká cena Kanady v roce 2011, první závod Pirelli v Kanadě současné éry, byl kvůli opakovaným přerušením nejdelší závod v historii F1. 

Jednou z největších výzev pro pneumatiky je různorodost asfaltu, na trati je několik různých povrchů s různou úrovní přilnavosti. Úlohou pneumatik je tyto rozdíly co nejvíce vyrovnat a stabilně poskytnout nejlepší možnou přilnavost. 

Loni závod vyhrál Sebastian Vettel s Red Bullem, když se kvalifikoval na pole position. Vítězství dosáhl se strategií s dvěma zastávkami v boxech (super měkká – středně tvrdá – středně tvrdá), v mokré kvalifikaci jel na přechodných pneumatikách. Pirelli letos místo středně tvrdé směsi nominovalo měkkou směs, protože všechny směsi pro sezónu 2014 jsou tvrdší než jejich předchůdci.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Založil jsem web SvětFormule.cz v roce 1999, v té době pod jiným jménem. Formuli 1 sleduji a miluji už od druhé poloviny 70. let.

Další články autora →