Maďarsko – Hungaroring

Maďarsko – Hungaroring

Maďarský okruh Hungaroring se nachází nedaleko Budapešti. V roce 1986 se stal prvním okruhem formule 1 za železnou oponou. Bernie Ecclestone původně chtěl závod v SSSR, ale jeden jeho maďarský přítel mu doporučil Budapešt. Chtěli postavit další silniční okruh podobný Monaku, který by stál v největším budapešťském parku Nepliget, ale vláda se rozhodla postavit nový okruh za městem, blízko důležité dálnice. Výstavba okruhu začala 1. října 1985. Okruh byl dokončen za šest měsíců a v té době to byl nejrychleji postavený okruh formule 1. První závod šampionátu se na něm jel 24. března 1986. 

Obvykle se zde Velká cena Maďarska jezdí v létě, takže zdejší závody patří k těm teplejším a sušším. První deštivý závod se zde jel až v roce 2006, 20 let po první velké ceně. Okruh je velmi zaprášený, protože mimo léto se vůbec nepoužívá. Přispívá k tomu také poměrně písčité okolí okruhu. Okruh leží v údolí a je tak velmi přehledný. 

Stejně jako na dalších zaprášených a ne tak často používaných okruzích se trať přes víkend pogumuje a zlepšuje se tak přilnavost. Kroutivá a hrbolatá povaha okruhu je trošku přirovnávána k Monaku a činí předjíždění velmi obtížným. Nicméně Hungaroring poskytl několik velmi pozoruhodných závodů. Svá první vítězství zde získali například Fernando Alonso v roce 2003, Jenson Button v roce 2006 a Heikki Kovalainen v roce 2008. Na Hungaroringu byli také korunováni dva mistři světa. V roce 1992 zde šampionát vyhrál Brit Nigel Mansell a v roce 2001 zde svůj čtvrtý titul vyhrál Michael Schumacher.

Díky mnoha vlásenkám a šikaně 8-9 je zde předností co nejlepší trakce a vyvážení vozu. Důležitý je zde také přítlak kvůli několika rychlým zatáčkám (například 10 a 12). Maximální rychlost se zde může dostat ke slovu hlavně na cílové rovince. Díky kroutivé charakteristice okruhu a výskytu všech možných druhů zatáček zde závody bývají poněkud vyrovnané a klíčové je umístění na startovním roštu, v závodu je velmi obtížné předjíždět.

Okruh momentálně prochází kompletní přestavou. 

Zdroj obrázku: Ferrari
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →