Nehody, které změnily svět F1: Riccardo Paletti

Nehody, které změnily svět F1: Riccardo Paletti

Psal se 13. červen 1982. Gianna Palettiová přiletěla z Itálie do Kanady, aby mohla sledovat svého syna ve Velké ceně Kanady. O týden později plánovali navštívit New York, kde spolu měli oslavit jeho dvacáté čtvrté narozeniny. Svých narozenin se Riccardo Paletti nedožil a stal se další obětí, která poukázala na to, jak daleko má královna motorsportu od toho, aby se stala bezpečnějším sportem.

Riccardo se narodil v Miláně roku 1958 jako jediné dítě do rodiny Palettiových. V mládí se závodění nevěnoval a jeho koníčky bylo karate a lyžování. V karate se stal italským junior šampionem, a v alpském lyžování se dostal až do výběru národního týmu. Do motorsportu se dostal až s podporou svého otce v devatenácti letech.

Začal ve formuli Super Ford v roce 1978 s týmem Osella, se kterým skončil v šampionátu na třetím místě a v roce 1979 se dostal do formule 3. Během téhož roku debutoval ve formuli 2 s týmem Onyx, ve kterém se uprostřed sezóny uvolnilo místo a odjel pro ně čtyři závody. Od roku 1980 sem naplno přestoupil. V roce 1981 v šampionátu skončil desátý, ale i takový výsledek stačil na postup do formule 1 s týmem Osella. Riccardo sám přiznal, že závodění ve formuli 1 se trochu bál a raději by zůstal ještě chvíli ve formuli 2, ale nechtěl si nechat ujít tuto skvělou příležitost a zároveň na něj naléhali jeho sponzoři – Pioneer Hi-Fi a jeho otec, Arietto Paletti.

Jeho první cenou měla být Velká cena Jižní Afriky, do závodu se ovšem nekvalifikoval. Následovala Velká cena Brazílie, ale kvůli poruše zavěšení mu upadlo kolo a opět se nezvládl kvalifikovat. Nezvládl to ani v Long Beach a konečně se mu povedlo kvalifikovat až v Imole, kde startovalo pouze 14 vozů kvůli bojkotu některých týmů. Riccardovo auto se ale nepovedlo nastartovat na zahřívací kolo, a když se mu konečně podařilo rozjet, už byl o 49 sekund pozadu a po sedmi kolech musel ze závodu odstoupit kvůli poruše – jeho plnohodnotný debut ve formuli 1 trval pouhých dvanáct minut. V Belgii ani v Monaku se opět nedostal ani do kvalifikace. V Detroitu se mu povedlo kvalifikovat na dvacátém třetím místě, ale v zahřívacím kole se mu opět porouchal vůz. Riccardo se od té doby snažil zajistit si na příští sezónu místo v jiném týmu. S týmem Osella nebyl spokojen, s vozem byly neustále problémy a jeho týmový kolega byl konzistentně lepší než on. Svítalo se ale na lepší zítřky a vypadalo to, že dostane místo u týmu March.

Montréal

Následovala Velká cena Kanady na nově přejmenovaném okruhu Gillese Villeneuva. Riccardovi se podařilo nejen kvalifikovat na dvacátém třetím místě, ale i dojet zahřívací kolo. Byl to pro něj tedy první závod, kdy startoval přímo ze startovacího roštu. Vše konečně ukazovalo na dobrý závod a přijela se podívat i jeho matka, se kterou poté plánovali dovolenou v New Yorku. Formule byly připraveny na startu a čekalo se na začátek závodu. Trvalo velmi dlouho, než se rozsvítila startovací světla a Didierovi Pironimu, který startoval z pole position, zhasnul motor. Zvedl do vzduchu ruku, aby ostatním signalizoval problém. Ostatní auta vyrazila, a i když se většině pilotů podařilo mu vyhnout, následoval chaos. Narazil do něj March Raula Boesela, do kterého poté narazil Geoff Lees se svým Theodorem. Nehodě se pokusil vyhnout Jochen Mass a zabrzil, zezadu do něj ale narazil Eliseo Salazar. Do stále stojícího Didiera Pironiho poté v rychlosti kolem 150 km/h narazil Riccardo Paletti.

Náraz odhodil Pironiho vůz o 30 metrů dál, ale jakmile se zastavil, vyskočil z vozu, přiběhl k Riccardovi a chtěl mu pomoci. Ital byl po nárazu v bezvědomí, náraz ale zničil předek auta a Riccardo měl nohy zmáčknuté až u hrudníku. Pironi a záchranný personál se snažili sundat Riccardovi helmu a dostat jej z auta, když v tu chvíli najednou vzplanulo palivo a olej z jeho vozu. Jeho matka mohla pouze sledovat, jak je její syn ve voze uvězněn, a i po zkrocení ohně trvalo skoro dvacet minut, než se ostatním podařilo pilota vytáhnout a Riccardo byl letecky transportován do nemocnice. Manažer týmu Osella, Franco Palazzoli, odstoupil s celým týmem ze závodu.

Díky včasnému zásahu neutrpěl prakticky žádné popáleniny, zdravotnický personál ale vzpomíná, že měl Riccardo rozšířené zorničky a jeho hrudník a břicho bylo plné krve od roztržené aorty. K tomu utrpěl zlomeniny obou noh. Během požáru auta se také nadýchal chemikálií z hasicího přístroje. Nebylo by mu pomoci, ani kdyby jej operovali na trati. Prohlášen za mrtvého byl o pár hodin později v Montréalské nemocnici. O týden později, v den jeho dvacátých čtvrtých narozenin, byly jeho ostatky přemístěny domů do Milána.

Riccardova nehoda znovu poukázala na to, jakým problémem je oheň. Naštěstí již maršálové a personál na trati bývali vybaveni hasičskými přístroji a a takovým vybavením, aby mohli při nehodách s ohněm adekvátně zasáhnout. Přesto byla FIA donucena zamyslet se nad tím, zda je třeba vylepšit vybavení pilotů a traťového personálu.

Analyzováno bylo také Riccardovo poničené auto, které dalo zpětnou vazbu ohledně stavby šasi a bezpečnosti, trosky auta zejména poukázaly na to, jak málo jsou piloti chráněni při čelním nárazu. McLaren už na tomto problému pracoval a zavedl plně karbonovou šasi, což ostatní týmy následovaly.

Nehody Gillese Villeneuva a Riccarda Palettiho vedly k tomu, že po roce 1982 FIA zpřísnila opatření týkající se přízemního efektu a do sezóny 1983 byl zavedena povinná plochá podlaha.

Pironiho zastavené auto na startovním roštu bylo dalším problémem, na který poukázala Riccardova smrt. Podobná nehoda se stala i o rok dříve v Zolderu – jejím účastníkem byl Ricardo Patrese. Patresemu se vypnul motor a na trať se vydal jeho mechanik, aby jej zkusil znovu nastartovat, když najednou zhasla světla, závod byl odstartován a do Patreseho auta narazil Siegfried Stohr, jeho týmový kolega. Bylo jasné, že se jedná o problém, který je třeba řešit. Když se o dva roky později stalo to samé Andreovi de Cesarimu, kterému nešlo zařadit, start byl odložen a auto bylo odstraněno z cesty. Dnes se již nestane, že startovní procedura pokračuje, pokud je signalizován jakýkoliv problém.

Zdroje článku:

Redakce Světformule.cz (Kristýna Dytrtová)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →