Formule 1 má za sebou desítky let úspěšné historie. V úplných začátcích, tedy od roku 1950, závodily monoposty týmů v národních závodních barvách. Později, zhruba do poloviny 60. let, přišel zlom a těla formulí začaly zdobit polepy velkých firem.
Sponzoři od té doby hrají v závodech klíčovou roli a podle toho, kdo se rozhodne do určitého týmu investovat peníze, se formule oblékají do nejrůznějších log a barev. Tak jako ve všech jiných sportech jde samozřejmě o symbiózu, tedy sponzorující značka profituje z umístění na monopost i ze image spojené s účastní v této soutěži. Ve většině případů tato spolupráce dává perfektní smysl: Pirelli, Rolex, DHL, Shell – firmy, spojené s kvalitou, rychlostí a spolehlivostí. V historii těchto závodů se ale objevili sponzoři, nad kterými zůstávat rozum stát, nebo u kterých byste toto spojení na první pohled nečekali. Pojďme se na některé z nich podívat spolu.
Durex
Sedmdesátá léta byla – i přes bující hnutí za nejrůznější svobody a postupné rozvolňování společnosti – velmi konzervativní. Výrobce kondomů jako sponzor závodního týmu formule 1 musel zákonitě vzbudit rozruch. A taky že ano: kvůli logu této společnosti na voze Alana Jonese z týmu Surtees odmítla televize BBC vysílat jarní nemistrovské závody ‚Brands Hatch Race of Champions‘. Televize nechtěla dopustit, aby logo výrobce spatřily rodiny s dětmi.
Xena: Princezna bojovnice
Těžko hledat mezi mladými diváky v polovině devadesátých let větší hit než Xenu, bojovnici za spravedlnost s věrnou Gabrielle po svém boku. Tím pádem možná dávalo smysl, že britský kanál Chanell 5 umístil tyto dvě bojovnice na formuli Tyrell Miky Saloa a Josa Verstappena, aby upozornil na skutečnost, že bude seriál vysílat… Nebo ne?
ABBA
Zisk správných sponzorů a tím pádem přílivu peněz je mnohdy jedinou cestou k tomu, aby závodníci dostali vůbec šanci být úspěšní. Není tedy divu, že lidé využívají všechny dostupné prostředky k tomu, aby je získali. V osmdesátých letech se do světa formulí pokusil vstoupit Slim Borgudd, a protože předtím působil jako bubeník ve skupině ABBA, dohodl se s nimi na jejich reprezentaci na jeho formuli. Doufal, že tak snáze naláká další sponzory, kteří by mu pomohli rozjet jeho kariéru. Ani tak zvučné jméno ale Borguddovi nepomohlo a jeho závody skončily tak rychle, jako začaly.
Dannyho parťáci 2
V podobném duchu jako Xena, ale trochu kreativněji – a nákladněji – pojali marketéři prezentaci pokračování Dannyho parťáků v roce 2004. Na závodech Velké ceny Monaka osadili předek jaguára řízeného Christianem Klienem diamantem v hodnotě přes čtvrt milionu dolarů. Klien ale vůz hned v prvním kole závodu naboural a diamant se ztratil neznámo kam – a dosud nebyl nalezen. Tomu říkáme zápletka amerického trháku!
Rich energy
Když nějaká značka sponzoruje tým sportovců, automaticky se předpokládá, že za ním stojí a podporuje ho. Energetický nápoj Rich energy ale měl trochu jiné plány. Těžko říct, jestli za to mohla frustrace ze soudních tahanic (několik firem je žalovalo kvůli porušení autorských práv u jejich loga), každopádně se v Rich Energy z nějakého důvodu rozhodli na sociálních sítích dělat legraci z týmu Haas, kterému se nedařilo v závodech. Háček je v tom, že právě tento tým Rich energy v tu dobu sponzoroval… Tento kousek samozřejmě měl za následek okamžité ukončení smlouvy, ale zároveň za sebou nechal jednu velkou otázku – proč?
PokerStars
I jeden z aktuálních sponzorů je z odvětví, které byste na první pohled v závodech formule 1 nečekali. Co má poker, poklidná hra u stolu, která může trvat i dny (nebo týdny!), společného s rychlým závoděním na okruhu, kde často jde o setiny vteřin? Na druhý pohled už ale toto partnerství dává smysl. Pokerová online platforma PokerStars totiž zastává podobné postoje jako Red Bull – tým, jenž od ledna tohoto roku v rámci závodů F1 sponzoruje – lásku k adrenalinu, překonávání výzev, hledání dobrodružství a zdravou soupeřivost.
Závěrem
Za 70letou historii své existence se v závodech formule 1 protočilo mnoho sponzorů, někteří „klasičtí“, další kontroverzní a někteří přímo bizarní. Jedno je ale jisté – tyto značky pomáhají udržet úroveň těchto závodů nebo je posouvají dál a jsou už po desítky let jejich neodlučitelnou součástí. Uvidíme, jaké další značky budou chtít spojit svoji image s těmito vyhlášenými závody – a možná u toho budeme kroutit hlavami tak jako u těch předchozích.