Muzeum Michaela Schumachera v Kolíně nad Rýnem

Muzeum Michaela Schumachera v Kolíně nad Rýnem

91 vítězství, 68 pole position, 155 pódiových umístění, 7 titulů mistra světa – tohle je jedna z možností, jak definovat Michaela Schumachera. Pro někoho legenda, pro jiného kontroverzní osobnost. V Kolíně nad Rýnem máte možnost navštívit jeho muzeum, které shrnuje úspěšnou kariéru německého pilota.

Pokud se ocitnete v Kolíně nad Rýnem, můžete kromě historických pamětihodností nebo různých veletrhů navštívit i muzeum Michaela Schumachera. Vstupné je zdarma. Pokud pojedete městskou hromadnou dopravou, cesta z centra trvá necelých 30 minut (konkrétně linka 5 – vystupujete na stanici „IKEA Am Butzweilerhof“). Následně stačí ujít cca 300 metrů a ocitnete se před proskleným hangárem s nápisem „Motorworld“.

Nikde bohužel není žádná reklama ani upozornění na muzeum, musíte vejít dovnitř a podle plánku se již zorientujete.

V proskleném hangáru je přízemí a první patro. V přízemí se nabízejí auta k prodeji (od Mercedesu, Lamborghini, Porsche, BMW až po Ferrari).

A taky se zde nenápadně nacházejí první dvě auta sbírky, konkrétně Mercedes-Benz C291 a Ferrari F300.

Ale až v prvním patře se nachází celé muzeum Michaela Schumachera, které celkově obsahuje 17 vozů (12 monopostů Formule 1), 24 přileb, více než 40 originálních trofejí (včetně slavné trofeje ze Suzuky 2000), závodnické kombinézy a mnoho dalších zajímavých exponátů.

Prohlídku sice můžete absolvovat virtuálně (pokud si stáhnete aplikaci do mobilu z GooglePlay nebo AppleStoru), ale na „vlastní oči“ je celá expozice mnohonásobně lepší.

Po vstupu do prvního patra (lze použít výtah) doporučuji jako první zamířit do místnosti „Videos“, která až velmi nápadně připomíná boxovou zídku týmu Formule 1.

Zde se máte možnost podívat na několik dokumentů o Michaelu Schumacherovi. Dokumenty jsou buď v anglickém nebo německém jazyce. Pokud nebudete mít dostatek času (zhlédnutí všech filmů a doprovodných dokumentů trvá zhruba 2 hodiny, ale dozvíte se velmi zajímavé informace), doporučuji se podívat minimálně na „Movie from Archive“, který obsahuje sestřih rodinných videí z kariéry sedminásobného mistra světa (od jeho narození přes závodění na motokárách a v dalších sériích, přestup do Ferrari a narození dítěte), nikde jinde se tento dokument nedá shlédnout.

Dále se ještě vyplatí podívat se na rozhovor, který udělal Michael Schumacher pro televizi SkySport Italia v roce 2013, kde mluví o své kariéře, náročnosti na fyzickou přípravu, postupný zájem novinářů až po úsilí, které stálo za získáním jezdeckého titulu pro jezdce Ferrari po dlouhých 21 letech a zároveň dodává, že se stejně na konci počítají tituly.

V rozhovoru mě zaujaly jeho dvě odpovědi.

„Nikdy jsem se necítil, že jsem nejlepší. Cítil jsem se, že se musím neustále zlepšovat.“

„Jsem šťastný člověk, protože žiji své sny.“

Bohužel zde mám jedinou výtku k celé expozici, protože dva dokumenty jsou pouze v němčině bez anglických titulků. Naštěstí zbytek výstavy má vždy i anglický překlad.

Dále si můžete poslechnout zvuky jednotlivých aut a vzpomínání jednotlivých jezdců na Michaela Schumachera (např. Jacques Villeneuve, David Coulthard, Mika Häkkinen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel).

Jakmile vyjdete z „boxové zídky“ začíná po pravé straně expozice s jednotlivými monoposty. Jako první lze vidět motokáru, protože německý šampion zastával názor, že závodění v motokárách je základem všeho motorsportu.

Dále je k vidění monopost Formule 3 z roku 1989. Následují vozy Benettonu (B191B – s tímto monopostem získal své první vítězství a B195 – poprvé obhájil mistrovský titul) Mercedesu (MGP W01 – první vůz německého pilota po návratu do Formule 1 v roce 2010).  Nad nimi je napsáno: „I am born for racing“ neboli „Jsem zrozen k závodění.“ Naproti monopostům je vitrína s kšiltovkami.

Pak pozornost upoutá úplně první monopost Formule 1, který řídil Michael Schumacher v Belgii v roce 1991. Tím vozem je Jordan 191. Do závodu se sice kvalifikoval na skvělém šestém místě, ale v neděli neujel ani jedno kolo, protože po zhruba 500 metrech musel zastavit kvůli poruše převodovky.

Za monopostem Jordanu se nachází první část trofejí, které muzeum vystavuje. Například je zde trofej z Race of Champions (ROC), z Monzy, ale osobně se mi nejvíce líbila trofej v podobě závodnického volantu z Barcelony 2004.

Velmi zajímavou expozicí jsou přilby – od té úplně první až po ROC z roku 2013, kterého se bohužel už nezúčastnil kvůli lyžařské nehodě. Minimálně se zmíním o přilbě z roku 2009, kterou měl Michael Schumacher použít, protože měl nahradit zraněného Felipeho Massu.

Po levé straně je most a když se přes něj přechází, pod návštěvníkem se nachází Benetton 194, se kterým Němec vyhrál svůj první mistrovský titul.

Za mostem se nachází vystavená trofej ze Suzuky 2000. Tento závod byl pro Ferrari přelomový, protože německý pilot ukončil předlouhých 21 let, kdy se čekalo, než bude jméno jezdce italské stáje znovu vyryto na mistrovský pohár.

Je zde vítězný monopost Ferrari F1-2000 v a kopie mistrovského titulu. Za vozem je umístěná kombinéza, ve které Michael Schumacher vyhrál VC Itálie 2000.

Další zajímavostí je zmenšený testovací model, který dostal Michael Schumacher od týmu po VC Velké Británie 1998, kde měl havárii kvůli poruše brzd. Poslední věcí, která je zde vystavená, je motor Ferrari V10. Když se vrátíte zpátky k mostu, jdou k vidění po levé straně jezdecké rukavice.

Pak podle mého názoru začíná ráj pro fanoušky Ferrari, protože pět monopostů Ferrari na tak malém prostoru se hned tak někde nevidí. Na stěně vedle vozů jsou vystaveny závodnické kombinézy.

Po zisku titulu z roce 2002 dostal Michael Schumacher od týmu přední křídlo podepsané všemi členy týmu kromě Jeana Todta, který byl v té době šéfem týmu. Za předním spoilerem je vystavená závodnická sedačka a nachází se zde druhá část vystavených trofejí.

Jedna ze závěrečných perliček prohlídky je Fiat 500, který je nalakovaný v barvě Ferrari. Fiat 500 byl prvním autem Michaela Schumachera, a když získal titul v roce 2000, Ferrari mu jeden věnovalo. Samozřejmě by to nebyl Michael Schumacher, kdyby následně nevyrazil na slavnostní kolečko na okruhu Fiorano…

Posledním monopostem je legendární F2004, se kterým získal svůj poslední, sedmý mistrovský titul.

Než člověk opustí muzeum, má možnosti si zakoupit upomínkové předměty jako např. model některých monopostů, trička, knížky (i v angličtině), popřípadě přívěšky. Lze platit i kartou.

Osobně se mně muzeum velmi líbilo a můžu ho doporučit všem fanouškům Formule 1. V přízemí se nachází jak restaurace, tak i WC. Celá exhibice se dá projít za 2 až 3 hodiny, pokud se „zapomenete“ u filmových dokumentů stejně jako já, můžete tam strávit mnohem více času.

Sdílejte na: