Ano, Grand Prix de Monaco Historique existuje vlastně jen proto, že autoklub ACM chtěl svého času svému tehdejšímu knížeti Rainierovi dát hezký dáreček k narozeninám. Měla to být taková nevinná přehlídka průřezem všech závodních vozů, které zde kdy startovaly – v podobě historických závodů.
Série C pro sportovní vozy s motorem vepředu postavené letech 1952 až 1957 o cenu Vittoria Marzotta
Tato třída vykazovala jedinou účastnici podniku, která rozuměla mému „Přeju hodně štěstí“ – rychlá Slovenka s německou licencí Katarina Kývalová startovala tradičně na Cooperu-Jaguar T33 z roku 1954. Kvalifikovala ho do středu pole („Ne, letos zde nepojedu mezi top 5, jako před rokem“), zatímco se na špičce ke startu seřadily Cooper-Jaguar T38 Frederica Wakemana a Maserati 300S Lukase Halusy. Sportovní vozy vyrazily do závodu jako jediné pole víkendu letmým startem a hned od prvního metru se jednalo především o souboj Brita Wakemana s Rakušanem Halusou. Krotitel Cooperu při tom předvedl ocelové nervy a neustále dorážejícího Halusu udržel za sebou celý závod. V cíli měl náskok 1,5 sekundy. Katarina Kývalová dojela dobrá 14. („Mým dalším podnikem je Le Mans“) a Claudia Hürtgen skončila pátá.
Výsledek Série C
- Frederic Wakeman, Cooper-Jaguar T38, 1955
- Lukas Halusa, Maserati 300S, 1955
- Guillermo Fierro-Eleta, Maserati 300S, 1957
- Niklas Halusa, Jaguar D-Type, 1954
- Claudia Hurtgen, Maserati 300S, 1955
- Richard Wilson, Maserati 250S, 1957
Série D pro 3litrové F1 z let 1966 až 1972 o Cenu Jackieho Stewarta
Pozorovatelé museli dojít k názoru, že čím rychlejší vozy dané třídy vykazovaly, tím hruběji se s nimi zacházelo. Nebo přeci jen někteří jezdci překročili hranice svého talentuq.? Kvalifikace Série D musela být hned dvakrát přerušena. Chybovali ale vyslovení profíci. Nejdříve pochroumal Japonec Kubota svůj Lotus 72 a svou nohu o svodidla Tabákové zatáčky, pak skončila v bariéře St. Devote Hürtgen a její Ferrari 312.
Angličana Stuarta Halla to nerozházelo a zajistil si na McLarenu M19A (1971, ex-Dennis Hulme) nedělní pole position před Matrou MS120C (1972, ex-Chris Amon) Argentince Jordana Grogora. Neztrapnil se ani „přírůstek“ v historickém sportu, Esteban Gutierrez. Bývalý pilot F1 týmu Sauberu a Haasu si na svůj BRM P153 (1970) po velkém krajanovi Pedro Rodriguezovi v páteční trénink mohl kvůli defektu převodovky zvykat jen pár kol, v sobotu ale předvedl, že umí třetím časem před specialisty Lyonsem (Surtees TS9) a Shawem (March 721).
Na špičku pomohl Grogorovi v neděli po startu jen velmi optimistický odpich (za předčasný start byl později penalizován). Modrá Matra tedy vedla před McLarenem a BRM, oba v lakování Yardley. Hall ovšem nemínil zůstat druhý a riskantně Grogora v Tabákové zatáčce předjel. Poté upaloval směrem jasného triumfu. Dobře naladěný Gutierrez se držel v Grogorově závětří, než se mu v Nové šikaně u přístavu znovu rozdrolila převodovka… Po penalizaci Grogora byl jako druhý hodnocen Michale Lyons na Surteesu. Hůře dopadl David Shaw, když v předposledním kole ošklivě poničil svůj Luigim Ciolanim designovaný Eifelland-March 721 v Tabákové zatáčce. Ta se roku 2022 projevila jako zvláště kritická…
Výsledek Série D
- Stuart Hall, McLaren M19A, 1971
- Michael Lyons, Surtees TS9, 1971
- Jordan Grogor, Matra 120C, 1971
- Matthew Wrigley, March 721G, 1972
- Max Smith-Hilliard, Surtees TS9B, 1971
- Franco Meiners, Ferrari 312B3, 1972
Série E pro vozy F1 z let 1973 až 1976 o Cenu Nikiho Laudy
Stuart Hall prožíval v Monaku roku 2022 „víkend svého života“ a byl i v této třídě nejrychlejší kvalifikace – transformaci na novější McLaren M23 (1973, ex-Peter Revson) zvládl výborně. Jeho „prach polykali“ vynikající bývalý jezdec F1 a IndyCarů Roberto Moreno (1974, Lola T370, ex-Graham Hill), 3násobný vítěz 24h Le Mans Marco Werner (Lotus 76 z roku 1974), a specialisté Michael Lyons (McLaren M26) a Nick Padmore (Lotus 77).
Vybičován ještě čerstvým vítězstvím před hodinkou vyrazil Hall do závodu na 18 kol výborně. Za to Moreno si vše zkazil: pustil spojku příliš brzy, musel přibrzdit právě když světla zhasla – a Werner s Lyonsem se pohotově prohnali kolem něj. Werner se poté agresivně zakousl do Halla. Brita ale opět nic nedokázalo rozházet – ani nehoda Goetheho Tyrrellu 007 s Lottiniho Surteesem TS19 v Rascasse, po které se neutralizovalo. Werner se mu dostal znovu nebezpečně blízko – Hall ovšem nebyl k poražení, jak Němec přiznal („Naše auto se chovalo výborně, na Stuarta jsme dnes ale neměli“). Podobně napínavě proběhl trojboj o třetí místo mezi Lyonsem, Padmorem a Morenem.
Do závodu nastoupili i další dva bývalí borci F1: Jean Dennis Deletraz dojel na Shadow DN3 (1974) devátý, Emanuele Pirro odstavil svůj Shadow DN1 po Grahanmovi Hillovi již po dvou kolech: „To auto prostě nesedí a je pomalé. Asi jsem si pro letošek nevybral dobře…“
Výsledek Série D
- Stuart Hall, McLaren M23, 1973
- Marco Werner, Lotus 76, 1974
- Michael Lyons, McLaren M26, 1976
- Nick Padmore, Lotus 77, 1976
- Roberto Moreno, Lola T370, 1974
- Matthew Wrigley, Penske PC3, 1975