Mnoho pilotů si na svých helmách tvoří vlastní designy a některé z nich na sobě nosí i symboly, které jsou pro piloty velmi osobní. Červená hvězda na zadní straně helmy Carlose Sainze patří závodnici Maríi de Villotě.
Carlos Sainz se během své kariéry ve formuli 1 vypracoval z Toro Rosso až do Ferrari. V začátcích jeho kariéry mu pomáhala španělská závodnice María de Villota, která je zvěčněna na jeho helmě v podobě červené hvězdy.
María de Villota poprvé Carlose Sainze trénovala v madridské škole pilotů, kterou založil její otec Emilio de Villota, který v letech 1976 až 1982 závodil ve formuli 1. Ona sama představovala naději pro ženy v nejvyšší kategorii motorsportu. Začínala v motokárách a v roce 2000 přešla do španělské formule Toyota. Poté absolvovala tři sezóny španělské F3 a v letech 2005 až 2006 následovala série Ferrari Challenge Europe.
Po čtyřech závodech v mistrovství světa cestovních vozů a jedné účasti ve španělském šampionátu GT byla v roce 2007 úspěšná v německém ADAC Procar. Za tým Maurer Motorsport zvítězila a poté během Euroseries 3000 v roce 2008 ve Spa skončila sedmá. V letech 2008 až 2009 absolvovala tři kola formule Palmer Audi a krátce nato se připojila k formuli Atletico Madrid. Všechny úspěchy jí v roce 2011 vynesly testovací jízdu s Renaultem, a nakonec se v roce 2012 připojila k Marussii jako testovací pilot. Připojila se tak k Susie Wolffové v nové éře ženských testovacích pilotů a byla první od roku 2005, kdy testovala Katherine Legge.
#TalDíaComoHoy se cumplen 10 años de la muerte de María de Villota.#MariadeVillota #España #Marussia pic.twitter.com/xFRO879AmD
— El Rincón de Rubén 🏎️🏁 (@ruben_plaza98) October 11, 2023
3. července 2012 ji potkala nehoda při testech pro Marussii na letišti v Duxfordu ve Velké Británii. Na cestě zpět do boxů narazila do plošiny nákladního vozu, který zde stál. Vyproštění z jejího vozu trvalo hodinu a i přes hrozivou nehodu byla při vědomí. Utrpěla závažné zranění hlavy, tváře a přišla o pravé oko. Na veřejnosti se poté objevila v říjnu a uvedla, že ztratila čich a chuť, trpí bolestmi hlavy a má se podrobit další operaci. K závodění se ale chtěla vrátit a rozhodla se, že bude prosazovat zlepšení bezpečnosti v motorsportu.
Po nehodě úzce spolupracovala s nadací First Star Foundation, která se snaží pomáhat dětem s nervosvalovými a mitochondriálními onemocněními. V říjnu 2013 byla jmenována viceprezidentkou nadace Young Sport Foundation, kterou založila Nejvyšší sportovní rada. Jen několik dní poté, 11. října, ve věku třiatřiceti let utrpěla zástavu srdce. Rodina vydala prohlášení, že její smrt byla důsledkem neurologických zranění způsobených během nehody.
Úřad pro bezpečnost a ochranu zdraví v roce 2015 došel k závěru, že María de Villota od Marussie nedostala úplné pokyny, jak zastavit vůz a byla zaskočena systémem anti-stall, který se aktivoval, když se snažila zabrzdit. Nedařilo se jí ani zastavit za pomoci spojky a nešlo podřadit na jedničku. Plošina nákladního vozu byla navíc v nebezpečné výšce a Španělka ji neviděla.
Na své první tiskové konferenci po nehodě v roce 2012 prohlásila: „Nyní bych si přála, aby ženy měly své místo a aby talentované ženy, pracující ženy, byly na startovním roštu F1. Je nezbytné, aby dnešní mladé ženy v motokárách měly o co usilovat. Nechci, aby si myslely, že to nedokážou, protože tam právě teď ženu nevidí. To nesmíme dopustit.“
Today marks 10 years since Maria de Villota passed away, she was an incredible racing driver and Carlos’ mentor. Here’s a video of Carlos talking a bit about who she was to him and what the red star he always wears on his helmets means ❤️🩹 pic.twitter.com/aPZwerb0lc
— Mari (@very_berry99) October 11, 2023
Po její smrti byla založena nadace nesoucí její jméno – Legado Maria De Villota. V roce 2016 byl Carlos Sainz jmenován Nejvyšší radou pro sport jejím velvyslancem a při zastupování nadace v motoristickém sportu pracuje společně s bývalým pilotem formule 1 Pedrem de La Rosou. V emotivním projevu španělský pilot vzpomínal na svá první kola ve formuli: „Myslím, že jsem za Marií najel deset až dvacet kol, uchovávám si je v paměti jako zlato. Od té doby jsem s ní měl neskutečný vztah. Učinil jsem osobní rozhodnutí, že od roku 2014 budu nosit Mariinu hvězdu na helmě. Není to nošení odkazu, ale budu tam mít svou osobní Maríi de Villotu.“
María de Villota měla vliv jak na Carlose Sainze jako svého svěřence, tak na hnutí žen vstupujících do motorsportu. Hvězda nadace First Star Foundation zůstane symbolem jejího odkazu na helmě s číslem 55.