Jeden z týmů měnil nastavení svého vozu během parc fermé

Jeden z týmů měnil nastavení svého vozu během parc fermé

Mezinárodní automobilová federace (FIA) zareagovala na podezření o tom, že nějaký tým měnil světlou výšku svého monopostu mezi kvalifikací a závodem. FIA se chystá zavést změny a mohlo by to znamenat použití tzv. pečetí, které zamezí změnám v nastavení v parc fermé.

Poté co Mezinárodní automobilová federace dostala podezření na to, že jeden z týmů měnil mezi kvalifikací a závodem světlou výšku přední části podlahy v místě tzv. T-tray. FIA na to okamžitě zareagovala, ale je nepravděpodobné, že by tento problém okamžitě zmizel.

Některé týmy si v zákulisí kladou otázku, zda již na tom někdo nezískal výhodu a neprošlo něco, co je proti pravidlům. V první řadě je třeba říci, že v tuto chvíli neexistuje žádný důkaz, že by některý tým porušil pravidla. Doposud žádný tým se nepřihlásil a nepřiznal se, že se dopustil něčeho nelegálního, což není vůbec překvapivé.

FIA také výslovně uvedla, že neobdržela žádné indicie o tom, že by některý tým takový systém používal, a jeden nejmenovaný tým, který byl v centru obvinění, vyloučil, že by disponoval takovýmto zařízením.

Celá situace by mohla vyostřit, kdyby po VC USA došlo ke znatelnému výkonnostnímu propadu jednoho či více týmů. V éře monopostů s přízemním efektem je světlá výška vozu alfou a omegou. Týmy proto hledají kompromis v nastavení monopostu mezi kvalifikací a závodem, protože v kvalifikaci se nejezdí s plnou nádrží jako v závodě. Kdyby nějaký tým dokázal změnit světlou výšku mezi kvalifikací a závodem, získal by tak obrovskou výhodu oproti konkurenci.

Jestliže si nějaký tým hrál se světlou výškou, tak by se měla projevit ztráta ve výkonnosti. Pokud by byl T-tray v ideální výšce jak pro kvalifikaci, tak i pro závod, znamenalo by to okamžitou výhodu, protože by bylo možné v kvalifikaci jezdit více přes obrubníky, čímž by odpadla obava z poškození samotné podlahy a desky.

Zajistilo by to také co nejlepší optimalizaci z hlediska aerodynamiky, což by mělo hmatatelný přínos v tom, že by se pneumatiky dostaly do správného pracovního okna. Také by se daný tým mohl přiblížit k minimálnímu tlaku v pneumatikách, aniž by musel obětovat kvalitu jízdy díky nastavení odpružení.

Měnit výšku po kvalifikaci je samozřejmě proti pravidlům, a proto musí týmy najít kompromis mezi světlou výškou a úhlem sklonu pneumatik pro jízdy jak pro kvalifikaci, tak i pro závod – jít tak nízko, jak si troufnou pro jízdu s nižším i vyšším množství paliva, aniž by riskovaly, že půjdou za hranu a poškodí si desku, na němž FIA kontroluje světlou výšku monopostů (minulý rok ve VC USA byli kvůli tomu diskvalifikováni Lewis Hamilton a Charles Leclerc – pozn. red.).

Kdyby se v Austinu ukázalo, že se některý tým propadl, tak by to pravděpodobně vyvolalo vlnu protestů od soupeřů, kteří by volali po tom, aby FIA zpětně přezkoumala daný monopost a rozhodla o případném trestu. Někdy může být obtížné mít dostatek důkazů na to, aby se celé toto podezření mohlo posunout dál.

Je známo, že všechny týmy mají své způsoby, jak upravit světlou výšku předního části podlahy na svém monopostu, neboť se jedná o standardní nástroj k úpravám nastavení vozu. Klíčové však je, zda daný tým změnil nastavení během parc fermé, tudíž mezi kvalifikací a závodem, což pravidla nepovolují.

Proto FIA zavádí některé procedurální změny, které by mohly zahrnovat použití „pečetí“ na zařízeních, která týmy používají ke změně světlé výšky, aby bylo zajištěno, že tato nastavení zůstanou nezměněná.

Novodobý Option 13?

Jeden ze zdrojů z F1 naznačil, že se jedná o podobný případ, který se odehrál v roce 1994, kdy byl Benetton podezříván, že používal nelegální formu launch controlu, který byl pomocníkem při startech, aby jim neprokluzovala kola.

Při analýze jeho zdrojového kódu FIA odhalila, že software v jeho voze měl skryté menu, ve kterém se při zvolení možnosti 13 (anglicky option 13) aktivoval launch control.

Přestože se však mezinárodní automobilová federace touto záležitostí důkladně zabývala, nepodařilo se ji nalézt žádný důkaz, že by Benetton tento systém někdy použil v závodě, takže proti němu nebylo možné podniknout žádné kroky.

V současnosti to, že tým disponuje zařízením, které mění světlou výšku, není proti pravidlům. Aby k porušení došlo, musel by existovat nezpochybnitelný důkaz o tom, že nastavení vozu bylo změněno mezi kvalifikací a závodem, což by bylo téměř nemožné zpětně dokázat.

FIA zatím tvrdí, že v této záležitosti „zůstává ostražitá“, aby zajistila, že týmy budou dodržovat předpisy. Pokud víkendový závod v Austinu přinese nějaké překvapení, mohl by se na FIA zvýšit tlak v oblasti větší přezkoumání této situace.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →