Jak vypadal Jim Clark revival 2022 z pohledu fanouška

Jak vypadal Jim Clark revival 2022 z pohledu fanouška

I když rok 2020 ovlivnil covid 19 a tradiční motoristická akce na Hockenheimu se musela zrušit, tak loni nastal pozitivní trend změny. Sice se původní uvažovaný termín na jaře musel posunout až na poslední srpnový víkend, ale to fanouškům vůbec nevadilo, neboť se konečně dočkali její realizace.

Letos bylo vše bez problémů a již v zimě probíhaly potřebné přípravy tak, že se znovu vrátil termín konání na dlouhodobě oscilující pásmo, tedy buď konec dubna nebo začátkem května. Kéž by to samé pokračovalo i příští rok a pochopitelně dále, přičemž výpadek v roce 2020 zůstane jen nedobrovolnou výjimkou.

Jak už je zvykem a název akce to stvrzuje, celý sportovní víkend je věnován vzpomínce na věhlasného závodníka Jima Clarka, který právě na okruhu Hockenheim zahynul. Smutná událost se stala 7. dubna 1968 při závodě F2, tedy ne při vrcholovém závodu F1, kde též působil. Deštivé a sychravé počasí tehdy jistě nepřispělo k ideálním podmínkám na trati, ale možná hlavní diskutovanou příčinou tragédie byl defekt pneumatiky. Ovšem přesný detail nehody se už asi nikdy nikdo nedozví, neboť neexistuje ani kamerový záznam této události.

Už tehdy to byl dvojnásobný mistr světa ve formuli 1, které získal na voze Lotus v roce 1963 a 1965, takže byl velmi známou a respektovanou osobou v motoristickém světě. O to větší byla jeho smrt šokem pro fanoušky, závodníky, ale i pro samotného šéfa týmu Colina Chapmana. V historii je to jeden z mála pilotů, který celou svojí závodní kariéru spojil jen s jedním týmem.

Letos uplynulo již úctyhodných 54 let, kdy se tragická nehoda odehrála, přičemž vedle trati je na vzpomínku dekorativní památník. V rámci sportovního víkendu je u něj organizován proslov s vybranými jezdci či představiteli okruhu a pokládání věnce i kytek na pietní vzpomínku. V jedné z garáží v depu navazovala výstava na počest Jima Clarka, kde lidé mohli vidět autentické fotky z té doby, originální podpisy, korespondenci se závodníkem, modely a plno dalších zajímavých artefaktů o závodníkovi.

Pocta Jimu Clarkovi je daná pojmenováním celé sportovní akce po něm a stává se též ikonou na propagačních plakátech, oficiálním programu, akreditacích a jiných materiálech, které organizátoři vytvářejí pro média. Jeho věhlas a úspěch je též v tom, že za svojí relativně krátkou kariéru získal abnormální statistiky, přičemž u některých z nich dodnes drží prvenství.

V 90 letech a po roce 2000 bylo možné v rámci sportovního víkendu vidět závodit na Hockenheimu mnoho formulí 1, zejména z 60, 70 a počátku 80 let. Postupně tato četnost řídla, a tak se zredukovala na jednu závodní kategorii EuroBoss, přičemž k ní přibyly další, které doplňují celkový motoristický program.

Jednou z nich je AvD Histo Race Cup HRA, kde jezdí Chevron B38 Toyota, čtyři typy vozů Dallara F386, F387, F388, F389 s motory Alfa Novamotor a novější typ F390 s motorem VW, March 783 Toyota Novamotor, March 813 VW, Ralt RT1 Toyota Novamotor, Ralt RT3/83 Toyota, Ralt RT3/84 Alfa Novamotor, Ralt RT3/84 VW, Ralt RT3/84 VW Brabham Judd, Ralt RT2 BMW, Reynard F389 VW, Reynard FF83 Ford, Reynard SF83 Ford, Reynard SF86 Ford, RF87 Ford, Tecno 69 a Tiga SC 81 Ford.

Velmi oblíbenou je série Colmore YTCC, kde závodí upravené cestovní vozy známých značek v krásném zbarvení, tedy Austin Healey 3000 60B, BMW 323i E21 Gr 2 70B, BMW 325i 80B, BMW E30 80B, BMW E30 325i Compressor Proto, BMW E30 M3 80B, BMW M1 Procar 70B, BMW M3 80B, Chevrolet Camaro 60B, CN-Cobra Proto, Datsun 240Z 70B, DeTomaso Pantera GT4 70B, Dodge Challenger 70B, Dodge Charger Hemi V8 70B, Ford Capri Turbo Gr5 80B, Ford Cortina 60A, Ford Escort MKII 70A, Ford Sierra Cosworth 80B, Ford Sierra RS500 80B, McLaren MC 1 Proto, MGB V8 GT 70B, Leyland Mini 1300 70A, Lotus Elise 60A, Lotus Sunbeam 70A, Mercedes Benz 190E Evo, Morgan +8 70B, Opel Kadett B 60A, Opel Kadett C Limo 70B, Opel Kadett Gsi 80A, Opel Manta B GTE 70B, Opel Manta B 400 70B, Porsche 911 Carrera 70B, Porsche 911 Carrera RS 70B, Porsche 911 RSR Jagermeister 70B, Porsche 911 3.0 70B, Porsche 924 70A, Porsche 935 K1 70B, Porsche 964 RS 80B, Porsche 964 Cup ex U. Alzen 80B, Porsche 944 80B, Porsche 944 S2 80B, Porsche 944 Turbo 80B, Porsche 964 RS 80B, Porsche 964 1989 80B 2, Porsche 964 RS 80B, Porsche 964 RSR 80B, Pontiac Trans AM SCCA 70B, Renault Alpine V6 GTA Turbo 80B, Toyota Supra 80B, Trabant 601 RS 60A a Volvo 360 80A.

Podobnou závodní disciplínou je Gentle Drivers Trophy, kde jezdí část starších vozů F2 a mix upravených cestovních vozů, přičemž závodníci mají věk 65 let i výše. Diváci tak moli sledovat souboje krásných aut jako Alfa Romeo Giulia T I Super, Austin Healey 100 BN2 Kl. 24, Austin Healey 100 M Le Mans, Austin Healey 3000, Austin Healey 3000 Kl. 24, Austin Healey Sebring Sprite, Elva MK 7S, Ford GT40 Kl. 24, Ford Mustang MK1, Lister Jaguar Knobbly, Lotus 11 Le Mans, Lotus 23B, Lotus Elite, Lotus MK IX, Maserati Monaco, Mercedes Benz 300SLS-Porter Kl. TB5, Mini Cooper S 1275, Porsche 356 A 1600S, Porsche 911 2,0 Liter a Volvo P122.

Další byly spojené závodní kategorie Skupina C jako veteráni a Superpohár skupiny C. V té první byly jen vozy Norma LMP 1 a Osella PA 20 S, ovšem v té druhé bylo pestré zastoupení různých aut jako ADA C2, BMW 3.0 CSL C3, BMW M1 C3, C 88 C2, Cheetah G 606 C1, JC 843 C2, JC 853 C2, MARCH 84G C1, Mazda 757 C1, Mazda 757 C2, Porsche 935 K1 C3, Spice SE 90 C1, Spice SE 92 C1 a Porsche 962 C1.

Navazující závodní kategorií byly historické Formule Vau Evropa, kde závodily možná pro někoho méně známé skvosty jako Apal 1300 K-1, Austro Vau FV 1300 K-2, Autodynamics FV 1300 K-1, Beach Mk 5-B K-2, Burkhart FV 1300 K-2, Dahm Car DC 77 K-3, DRM Merlin K-7, DRM MK1 K-7, DRM PRT K-7, Fuchs FV 1300 K-1, Fuchs FV 1300 K-2, GAC FV 1300 K-7, Hick MK1 K-2, Kaimann FV 1300 K-3, Kaimann MK 4 K-3, Karringer Hk1300 K-3, KOGO PV 1 K-7, KOGO PV 1-001 K-7, Lola T 250 K-4, Lola T 324 K-4, Lola T 326 K-5, Lola T 328 K-5, Lola T 620 K-5, Mega HH199 K-7, Mega ZA1 K-7, Motul FV 1300 K-2, Motul SV K-4, Olympic FV 1300 K-2, Porsche Race Craft FV 1300 K-1, Ralt RT-5 K-5, RBP K-2, RMS Jet K-7, ROC 002 K-3, RSM HT162 K-4, Scarab MK 2 K-6, Super Vau K-4, Tatuus RMS Jet 2 K-7 a Vogt 3 K-3.

Testu vytrvalosti se účastnily auta ASS-Lola T 326 K-5, Beach Mk 5-B K-2, Burkhart FV 1300 K-2, Dahm Car DC 77 K-3, DRM MK1 K-7, DRM Merlin K-7, DRM PRT K-7, Fuchs FV 1300 K-1, Fuchs FV 1300 K-2, GAC FV 1300 K-7, Hick MK1 K-2, Kaimann FV 1300 K-3, Kaimann MK 4 K-3, Kaimann Super Vau K-4, Karringer Hk1300 K-3, KOGO PV1 K-7, Lola 250 T K-4, Lola T324 K-4, Lola T328 K-5, Lola T620 K-5, Mega HH199 K-7, Mega ZA1 K-7, Motul FV 1300 K-2, Motul SV K-4, Olympic FV 1300 K-2, Porsche Race Craft FV 1300 K-1, Ralt RT-5 K-5, RBP K-2, ROC 002 K-3, RSM HT162 K-4, Scarab MK 2 K-6, Tatus RMS Jet K-7 a Tatus RMS Jet 2 K-7.

Oblíbenou závodní kategorií je též HSCC F2, kde jsou známé historické vozy jako Brabham BT36, Chevron B39, Chevron B42, March 72B, March 77B, March 712, March 712M, March 722, March 742, March 782 a Ralt RT1.

Jelikož loňská akce byla z důvodu covidu 19 posunuta z obvyklého termínu na přelomu dubna a května až na konec srpna, tak bohužel ze závodního víkendu vypadnul Lotus Cup. Díky letošnímu návratu do května bylo možné opět plánovat kategorii Lotus Cup Evropa, kde se účastnily vozy 2-Eleven GT4, Elise Cup ESR, Elise Cup R Pro, Elise S2 Pro, Elise S3 Pro, Evora GT4 GT a Exige V6 Cup R.

Pořadatelé i letos zařadili závodní kategorii Lurani Trophy, což jsou starší F2 z 50 a 60 let, různé „placky“, ale i upravené cestovní vozy. Konkrétně závodily vozy Alexis HF1 B2, Brabham BT6, Branca FJ, Cooper T59, De Tomaso FJ 63, Elva 100, Envoy FJ, Faranda FJ, Lola MK5A, Lotus 20, Lotus 22, Lynx T3, Rayberg FJ, U2 Mk 2, Wainer Fiat FJ, Wainer FJ a Wren FJ.

Bojovnou, ale i na pohled velmi líbivou je závodní kategorie CanAm se sportovními vozy a Skupinou C dohromady. Jde o pestrý mix vozů BMW 3.0 CSL, Ford Zakspeed Turbo Capri, KMW SP20, Lola T210, Lola T310, McLaren M6B, McLaren M8C, Norma LMP 1, Osella PA 20 S, Porsche RSR-IMSA, Porsche 934/5, Porsche 3.0 RSR a Swift DB2 Ford.

Vrcholem je vždy očekávaná závodní kategorie BOSS GP, kde závodily dvě formule 1, tedy Toro Rosso F1 – STR1, Benetton F1 – B197 a k nim několik vozů Dallara GP2 jako Dallara 2011, Dallara World Series V8 – T12 a Dallara World Series by Nissan – T08. V minulosti bylo možné vidět více vozů F1, ale několik bouraček a asi rovněž drahé provozní náklady postupně zredukovaly účast vozů, což je divácky samozřejmě škoda.

Nadšenci do formulí 1 však nemuseli být úplně zklamáni, neboť jednak bylo možné vidět několik nezávodících vozů v garážích a zároveň zde byla opět předváděcí skupina Black and Gold s vybranými Lotusy, se kterými udělala exhibiční jízdu. Do první skupiny patřily Minardi M186 z roku 1986, pak Arrows z roku 1988, Ligier z poloviny 80 let a Tyrrell 017B, který jel reálně jen v prvním závodě 1989.

Do druhé skupiny patřily vybrané typy Lotusů ze 70 a počátku 80 let v rámci prezentace Black and Gold, což je typické černozlaté zbarvení podle tabákového sponzora John Player Special, které považuje mnoho fanoušků za jedno z nejkrásnějších v celé historii F1. Na rozdíl od první skupiny nešlo jen o vystavené show cars, ale skutečně fungující závodní vozy, které měly vždy kolem poledne vymezený svůj čas na trati, a tak diváci mohli vidět kroužit Lotus 76 s dvojitým zadním křídlem, což byla jak jinak opět revoluční myšlenka Colina Chapmana.

Dále jezdil hned navazující typ Lotus 77, který vyhrál v posledním závodě sezóny 1976. Tehdy to bylo za hustého deště v Japonsku, přičemž zároveň šlo o závod, ve kterém vrcholil slavný souboj o mistrovský titul mezi Niki Laudou a Jamesem Huntem. Právě silný déšť a rizika s tím související přiměla Laudu vzdát, takže Hunt získal svůj jediný titul.

Kolekci doplňovaly typy Lotus 87 opět ve zbarvení JPS a typ 88B bez JPS, ale s klasickým nápisem Cougar, ovšem jinak byla formule tradičně černá se zlatými lemy jako ostatní. Jednalo se o provedení designu, jak vůz nastoupil do pátečního tréninku na Silverstone 1981, než ho zakázali. Byl to revoluční konstruktérský skvost, neboť představoval vůz s dvojitým chassis, tedy další mistrovské dílo génia Colina Chapmana.

Nadšenci do motorsportu si během víkendu na Hockenheimu mohli vychutnat jízdu mnoha závodních aut, prohlédnout si je zblízka v boxech či v přilehlých stanech a zavzpomínat na doby, kdy reálně bojovaly o co nejlepší umístění v každém závodě. Sledovat tyto historické skvosty je vždy pohlazením po duši každého motoristického fanouška, a tak není divu, že většina z nich, se už teď těší na sportovní zážitky, které jim přinese Jim Clark revival 2023.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Jaroslav Vehrle)
Sdílejte na:
Zavřít