Monaco Grand Prix Historique, to je jiný svět! Vedle závodu sportovních vozů čekaly na znalce o nedělní odpoledne dvě bitvy formulí 1 z let 1973-76 a 1977-80, tedy z dob, kdy ještě závodili opravdoví chlapi v opravdové formuli 1.
Ke krocení 600 koní silných aluminiových skořápek ulicemi Monaka jezdec potřebuje notnou dávku koncentrace a odvahy. Jean Alesi s Marcem Wernerem předvedli to, co pravděpodobně zůstane nejlepším závodem F1 sezony 2021 – i když jejich duel nakonec skončil trpce…
Serie C o Trofej Vittoria Marzotta: Katarina Kývalová výborná pátá!
„Trofej Vittoria Marzotta“ se jede na počest ročníku 1952, kdy ACM uspořádal svou velkou cenu výjimečně pro sportovní vozy a Ital tehdy na Ferrari 225 závod vyhrál. Z „československého“ hlediska byl první odpolední závod zajímavý především proto, že se do něj pro výbornou 4. startovní pozici kvalifikovala v Německu žijící slovenská rodačka Katarina Kývalová. Před jejím Cooperem Jaguaru T33 stály pouze obě favorizované Maserati 300S Španěla Guilherme Fierra-Elety (dopoledne vyhrál závod F1 vozů postavených do roku 1961) a Brita Davida Harta. Ve druhé řadě s Kývalovou byl Jaguar D Type rakouského specialisty Niklase Halusy. Za zády měla 12 dalších soupeřů.
Na startu si nejšikovněji počínal Hart, za kterého se poněkud optimistickým odpichem zařadil Halusa, výborná Kývalová se z prvního kola vrátila jako třetí. Za sebou ovšem měla tvrdě útočící Jaguar Nicolase Berta a Maserati Michiela van Duijdendijka. Ve třetím kole ji v tunelu předjel Belgičan a téměř ve stejný okamžik zahodil Hart možné vítězství, když ohnul svůj Maserati o svodidlo v Rascasse.
Na špičce se mezitím usadil poleman Fierro, ovšem pod neustávajícm tlakem Halusy. Maserati proti Jaguaru – jaká ti klasická konstelace, za které Fierro musel používat výhradně obrannné stopy!
6. kolo stálo ve znamení destrukce statisícových hodnot, když havarovali u koupaliště Frazer Nash TF Ameriřana Grause a bývalý Maserati A6GCS Marie Terezy de Filippisové s Francouzem Ballym v kokpitu. Fierro se při tom dokázal lehce odpoutat od Halusy a Kývalová před sebe musela pustit Maserati Němce Uliho Schumachera.
Španěl Fierro-Eleta poté slavil své druhé vítězství dne, senzační Katarina Kývalová se mohla těšit z krásné a zasloužené 5. pozice.
- Guillermo Fiero, Maserati 300S
- Niklas Halusa, Jaguar D Type
- Nicolas Bert, Jaguar C-Type
- Ulrich Schumacher, Maserati A6GCS
- Katarina Kývalová, Cooper-Jaguar T33
- Michiel van Duijvendijk, Maserati A6GCS
Série F o trofej Nikiho Laudy: Marco Werner okraden pořadatelem o vítězství?
Třída F obsahovala nejen naprosto senzační vozy zlaté éry F1 z let 1973-76, ale i mnoho velkých jmen v kokpitech. Vítěz Le Mans, Marco Werner si v Nilssonově Lotusu 77 z roku 1976 vybojoval pole position. Hned za ním ovšem číhal nadmíru motivovaný Jean Alesi v Laudově Ferrari 312B z roku 1974 – samozřejmě s Villeneuveho magickým startovním číslem 27. Neméně motivovaný byl Michael Lyons (vítěz Série E) v Huntově McLarenu M26. Ze 4. místa startoval mlaďoučký rychlý pilot Porsche Cupu, Julian Andlauer v Merzariově March 761. Bývalý pilot Pacifiku- a Larrousse-F1, Jean-Denis Delétraz kvalifikoval Hesketh 308B jako 7. a superstar Renaultu a Ferrari, René Arnoux zaplatil za 11. čas rozbitým Ferrari 312B v Tabákové zatáčce a neúčastí v závodě.
Jak Werner, tak i Alesi dobře věděli, jak rozhodující bude, dosprintovat do první zatáčky u kaple St. Dévote jako první. Silná ega obou pilotů je nechala zapomenout na skutečnost, že se jedná „pouze“ o historický závod a vítěz GP Kanady 1995 se s tímto úkolem vypořádal lépe, než trojnásobný šampion Le Mans.
Po prvním z 18. kol závodu vedl Alesi těsně před Wernerem, Lyonsem a Andlauerem. Rudý dvánácti válec byl od té doby na defenzivní stopě široký jako stěhovák a šikovně blokoval černo-zlatý JPS-Lotus kličkující nervozně za ním, což Lyons s Andlauerem pozorovali ze vzdálenosti asi 100m. Motorsport at its best – lépe to prostě nejde! Alesi znovu objevil divokost a krajní odhodlání svého mládí, vlásenku u nádraží nebral po obrubníku, ale po chodníku (!), opozdilce nepředjížděl ale tlačil z cesty! 5 kol před cílem ohobloval na hranici přilnavosti jedoucí Werner svodidla u koupaliště, přesto byl již v příštím kole v tunelu zase vedle Alesiho – Francouz ale mohl před šikanou brzdit o rozhodující desetinku později.
3 kola před cílem přišlo neuspokojivé rozuzlení. Při akceleraci z poslední zatáčky Noghés se Alesi zjevně přeřadil, těsně následující Werner se mu nestačil vyhnout a poslal Francouze do boxové zídky. O další kolo později odložil Pierre Lottini svůj Surtees TS19 do svodidel před Hotelem de Paris a závod byl předčasně ukončen.
K hlubokému rozhořčení Wernera poté ředitelství ACM rozhodlo, že ho penalizuje za kolizi s Alesim 15 sekundami a „vítězem“ prohlásilo Lyonse! Sportovec Lyons poté se slovy „Its yours“ odevzadl zlatý pohár Němcovi…
Jaký to trpký konec pravděpodobně nejlepšího závodu F1 sezony 2021!
- Michael Lyons, McLaren M26
- Julian Andlauer March 761
- Marco Werner, Lotus 77
- Lukas Halusa, McLaren M23
- Axcil Jefferies, Token RJ02
- Jean-Denis Delétraz, Hesketh 308B
Série G o Trofej Gillese Villneuvea: Michael Lyons potřetí…
Podnik Monaco Historique tradičně zakončuje závod „nejmladších vozů“ a těmi jsou od sezony 2018 formule 1 postavené v letech 1977-80, tedy v období wing-carů.
Michael Lyons tedy rychle odložil právě získaný vavřínový věnec a skočil do Keeganova Heskethu 308E, aby se pokusil o třetí prventví víkendu. V cestě mu při tom ovšem stál jihoafrický poleman Jordan Grogor ve zlatém Arrowsu A3. Druhou řadu za nimi vytvořili Tyrrelly 010 Evense Stievenarta a Mika Cantillona – člověk si při tom mohl vzpomenout na start v Monaku roku 1980, kdy Derek Daly v St. Dévote přistál na kolegovi Jarierovi – oba seděli právě v těchto Tyrrellech… Počítat se mohlo i Alainem Ferté. Bývalý vítěz Monaco GP de F3 se právě vrátil do kokpitu a na svůj Arrows se teprve úspěšně zvykal…
A zase tu byl nervy drásající start, který je v Monaku důležitější, než kde jinde… Nejprve se zdálo, že se Grogor prosadí, jakmile ale piloti zařadili 2. rychlostní stupeň, proletěl Lyons kolem něj do vedení. Grogor pak v prvním kole v Tabákové zatáčce „políbil“ zadním kolem svodidla, když ale Lyons ve druhém kole chyboval v šikaně, byl Arrows zase v Heskethově závětří. Další klasický duel ulicemi Monte Carla, při kterém si Grogor o Lyonse v 6. kole ve vlásence ohnul přední spoiler…
Daleko za lídry držel Stievenhart třetí místo a „zahřátý“ Ferté se posunul kupředu na 4. místo.
Báječný postup předvedl i Ligier JS11/15 Mattea Ferrera-Azy (pamatujete ho z Mostu?). Startoval po problémech v kvalifikaci jen z poslední pozice a po polovině závodu již byl sedmý. Právě o poločas musel svůj vůz se zlomeným zadním závěsem odstavit Grogor, což Lyonsovi otevřelo dveře ke třetímu triumfu dne.
Pozornost fandů proto patřila boji o druhé místo mezi oběma Tyrrelly 010 a Arrowsem Alaina Fertého. 7 kol před cílem si bývalá francouzská naděje ale o svodidlo rozpárala hned dvě pneumatiky najednou…
Dvě kola před cílem si oba piloti Tyrrellů vzpoměli na své „historické poslání“ a – kolidovali! Stievenhart skončil v bariéře poslední zatáčky zatímco Cantillon mohl pokračovat. Znamenalo to třetí místo pro výborného Ferrera-Azu v krásném Gitanes-Ligieru.
- Michael Lyons, Hesketh 308E
- Mika Cantillon, Tyrrell 010
- Matteo Ferrer-Aza, Ligier JS11/15
- Jamie Constablke, Shadow DN8
- Steven Brooks, Lotus 81
- Patrick DˇAubreby, March 761
Další Monaco Historique se koná již příští rok, 15. května – ACM se tím vrátí ke svému 2-ročnímu rytmusu o každý lichý letopočet.