Jak fungují traťové limity a jaké jsou s nimi problémy?

Jak fungují traťové limity a jaké jsou s nimi problémy?

Během letošní sezóny se piloti potýkali během závodních víkendů s traťovými limity a nejednomu z nich byl smazán čas nebo udělen trest za jejich opakované překročení. Co traťové limity jsou a jak fungují?

Traťové limity jsou klíčovou součástí tratí formule 1 a zajišťují, že všichni zůstanou v mezích, aby nikdo nezískal výhodu za vyjetí příliš zeširoka. Jednoduše, traťové limity jsou bílé čáry, které po okraji okruhu vymezují hranici, kterou jezdci nesmí překročit. Pokud všechna kola monopostu formule 1 překročí tuto stanovenou hranici, může být pilot potrestán, a komisaři FIA mohou jezdcům udělit trest, pokud se domnívají, že byla získána výhoda.

Proč mají tratě limity?

Hlavním důvodem je, že piloti mohou využít některé zatáčky k získání výhody oproti ostatním. Například zatáčky bez trávy nebo štěrku by se daly využít k tomu, aby se projely více ze široka, čímž se udrží v zatáčce vyšší rychlost a zvýší se i rychlost při výjezdu, což vede k celkovému zkrácení času na kolo.

Proč se za překročení dávají tresty?

Překročení traťových limitů může vést k různým trestům podle toho, o jakou část víkendu se jedná. Během tréninku se při porušení obvykle pouze vymažou časy na kolo, ale piloty ani při opakovaném překročení nečeká přísnější trest.

Během kvalifikace je pilotům také smazán čas na kolo, což však může zvýšit tlak, který pociťují. Smazaný čas na kolo může v konečném důsledku znamenat ztrátu místa na startovním roštu nebo nepostup do další části kvalifikace.

Překročení traťových limitů ve většině zatáček na trati má za následek smazání kola, pokud se však pilot dopustí přestupku v poslední zatáčce na rovinku, bude mu smazán i následující čas. Limity může překročit pilot během velké ceny celkově třikrát, poté jim je ukázána černobílá vlajka, která je upozorní, že za další porušení je čeká penalizace. Tou je pětivteřinový trest, a při pátém porušení dostává pilot desetivteřinový trest.

Během Velké ceny USA 2023 bylo smazáno celkem 76 časů na kolo. Piloti chválili rychlou reakci komisařů, ale trvali na tom, že by se mělo najít jiné řešení než čekat na zpětnou vazbu od FIA. „Tím to bude o trochu jednodušší. Bude to více flexibilnější,“ myslí si Valtteri Bottas. „Ale stále, problém je, že na trati je více zatáček, kde získáte výhodu projetím zeširoka, a všichni se snaží jet naplno. Takže je potřeba, aby tam byl tvrdý limit, ať už je to štěrk nebo vyvýšený obrubník. Je to problémem trati.“

Jak mohou pomoci vyvýšené obrubníky?

Vyvýšené obrubníky zavedla FIA v Monze pro formuli 1, 2 a 3 v roce 2002, ale naplno byly zavedeny až v roce 2010. Jsou umístěny v určitých zatáčkách, aby zabránily pilotům překračovat traťové limity. Tyto vyvýšené obrubníky se nacházejí ve vysokorychlostních zatáčkách a odrazují piloty, kteří by si mohli poškodit monopost jejich přejetím.

Obrubníky kritizovalo několik pilotů, například Lando Norris, který požadoval, aby je FIA odstranila po nehodách v jiných sériích. Například v roce 2019 během závodů formule 3 Alex Peroni přejel v Parabolice tento obrubník, což jej vymrštilo do vzduchu a zůstal zaklíněný v pletivu.

https://twitter.com/AntonGiesen1/status/1170271338520600579

„Je to divné, a nikdy byste si nemysleli, že obrubník bude mít takový vliv. Bohužel, občas potřebujete, aby se něco takového stalo, abyste si uvědomili, jaké jsou důsledky. Nikdy jsem se nedíval na obrubník a myslel si, že je nebezpečný,“ okomentoval nehodu Daniel Ricciardo.

Například Abbie Eatonová, pilotka W Series, utrpěla po kontaktu s obrubníkem na okruhu Circuit of the Americas v roce 2021 zlomeninu dvou obratlů. Pilotka tehdy označila incident za absurdní a řekla, že obrubníků na okruhu není potřeba.

V roce 2022 v závodech formule 2 během Velké ceny Velké Británie vytlačil Roy Nissany Dennise Haugera z trati, který pak ztratil kontrolu a řítil se k vyvýšenému obrubníku v šestnácté zatáčce. Obrubník vymrštil Haugerovo auto do vzduchu a ten přistál na voze Nissanyho. Toho zachránil od zranění systém HALO, ale opět vyvstala otázka bezpečnosti těchto obrubníků.

Na kterých tratích jsou traťové limity největším problémem?

Nejvíce penalizací za traťové limity, kdy muselo být kontrolováno přes 1200 přestupků, bylo během letošní Velké ceny Rakouska. Všechny přestupky se udály v zatáčce devět a deset.

FIA rozdala osmi pilotům dvanáct penalizací. Esteban Ocon tak skončil s třicetisekundovým trestem za čtyři napomenutí, čímž získal rekord nejvíce penalizací, které byly kdy uděleny během velké ceny. FIA bude údajně tlačit na Red Bull Ring, aby do zatáček umístila štěrk. „Víme, že ačkoli se nejedná o jednoduché řešení kvůli ostatním sériím, které zde závodí, osvědčilo se to v jiných zatáčkách a na okruzích s podobnými problémy.“

Haas také podal formální žádost o přezkoumání limitů na trati po Velké ceně USA, kde Nico Hülkenberg těsně nedosáhl na body. Tým přišel na případy, kdy jiné vozy překročily traťové limity a které stevardi neidentifikovali. Případ se týkal záznamů z kamer z vozů Alexandera Albona, Sergia Péreze, Lance Strolla a Logana Sargeanta, které ukázaly, že vozy překročily limity v šesté zatáčce. Stevardi uznali, že kamerový systém na okruhu byl špatně umístěn a nepokrýval tento výjezd ze zatáčky.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →