Přidáním třetí DRS zóny si vedení šampionátu slibovalo navýšení počtu předjížděcích manévrů. Ale efekt to mělo minimální. Proto se uvažuje o rekonstrukci okruhu. Aktuální situaci kritizuje jak Christian Horner, šéf Red Bullu, tak i samotní jezdci, pro které je předjíždění „téměř nemožné“.
Závodní trať v australském Melbourne již nějakou dobu nepatří mezi okruhy, které by nabízely nějak převratně napínavé závody. Vloni došlo během závodu k pouhým třem předjetím, proto letos došlo k přidání třetí zóny, ve které mohou jezdci otevřít zadní přítlačné křídlo pro zvýšení rychlosti v případě, že jsou vteřinu za svým soupeřem. Mělo to přispět k lepší podívané, která bude bohatá na souboje o pozice.
DOPORUČUJEME: Proč ani třetí DRS zóna v Melbourne předjíždění nepomohla?
Tato novinka však kýžené ovoce nepřinesla. Během zahajovacího podniku sezony jsme viděli jen o dva předjížděcí manévry více než v sezoně 2017, z nichž nejlepší předvedl pilot Red Bullu Daniel Ricciardo, jenž v úvodní fázi závodu překonal Nica Hülkenberga v Renaultu. Zatímco Australanův týmový kolega Max Verstappen se trápil za Haasem Kevina Magnussena a nebyl schopen najít recept, jak se před něj dostat. Nizozemec se po restartu zasekl za Alonsem, za kterým závod dokončil.
„Měli bychom se podívat na to, jestli neexistuje nějaké jednoduché řešení, jako je vytvoření větší brzdné zóny, možná zúžit první zatáčku, něco takového, takže budeme mít patřičné brzdné zóny, protože nyní jsou příliš krátké. Zvláště s rychlostí, které současná auta dosahují,“ připomíná Horner.
Horner však není jediným, kdo kritizuje nevyhovující charakteristiku trati. Ani samotní jezdci s ní nejsou příliš spokojení. Nico Hülkenberg ve svém hodnocení víkendu pro německý Bild řekl: „Trať bohužel nevybízí k předjíždění. Brzdné zóny jsou příliš krátké, rychlost v zatáčkách je velmi vysoká, proto to bylo trochu namáhavé.“
Rovněž Verstappen označil předjíždění na zdejší trati, i přes velkou rychlostní výhodu a kombinaci vysokého přítlaku, za téměř nemožné. „Snažíte se, ale není v tom žádný rozdíl. I když jste o vteřinu a půl rychlejší, tak stále není možné předjíždět,“ postěžoval si dvacetiletý rodák z belgického Hasseltu.
Na návrhy ohledně rozvržení okruhu však FIA a AGPC (Australian Grad Prix Corporation) reagovala už dříve. Vloni se jednalo o upravení sekce rychlých zatáček 11 a 12 na levotočivou zatáčku na konci prodloužené zadní rovinky. Tento plán byl však smeten ze stolu.
Jenže uplynulá GP Austrálie dala závodnímu řediteli F1 Charlie Whitingovi podnět k tomu, aby si na tuto problematiku znovu posvítil.
„S AGPC jsme jednali o změnách ohledně rozvržení trati. Existuje projekt, který by měl být realizován, ale nejsem si jistý, jak daleko s tím jsou. Byl to návrh, který jsem jim dal před lety,“ prozradil Whiting a zároveň připomíná, že se jedná o městský okruh, tudíž úprava některých sekcí by mohla být komplikovanější: „Mělo by to být relativně jednoduché, ale nesmíme zapomenout, že je to místo s veřejnou silnicí, takže to není tak jednoduché jako u závodní trati.“
Šéf AGPC Andrew Westacott uvedl, že ačkoliv během závodního víkendu neprobíhala žádná oficiální jednání, tak je jeho společnost je připravena o změnách s managementem Formule 1 a Mezinárodní automobilovou federací jednat.
„S Christianem (Hornerem), FIA nebo Formulí 1 jsme o tom nemluvili, ale také bych řekl, že šetření nepřineslo nic klíčového, co by vedlo ke značné změně ohledně předjíždění na trati.“
„Mělo by to nějaké potenciálně světlé stránky, ale mohlo by to mít i negativní dopady spojené s jízdními vlastnostmi.“
„Jestli jsou nějaké nápady, které mají lidé, kteří jsou v motorsportu důvtipní jako Ross Brawn nebo Charlie Whiting, pak o nich s nimi budeme společně diskutovat a uvidíme, jestli se vyplatí se s nimi zabývat a realizovat to.“
Pravděpodobná změna současného okruhu je podle AGPC krátkodobým až střednědobým projektem. Westacott dále uvedl, že se rokovalo rovněž o položení nového asfaltu a ujistil, že až dostanou příkaz, tak jej budou schopni splnit. Zároveň zdůrazňuje, že změna bude nepatrná, protože na jedné straně okruhu je jezero a na druhé budovy a rozlehlý park včetně oválových okruhů.
„Momentálně o změnách neuvažujeme. Ale jsme rádi, že o tom můžeme diskutovat s těmito světovými experty, abychom věděli, jak v případě potřeby show zlepšit,“ uzavřel Westacott.