Podobně jako český „nadšenec“ Antonín Charouz, se i švýcarský majitel závodního týmu Jenzer Motorsport, Andreas Jenzer letos angažoval v několika šampionátech. Jenzer dokonce zvládl tři, které se konaly od sebe navzájem nezávisle!
Italskou F4, německou F4 a F3, kde byl přímým soupeřem Charouz Racing Sytemu. Roman Klemm se s bývalým závodníkem a šéfem talentů jako Roberta Merhiho a Júkiho Cunody o sezóně 2022 pobavil v Mugellu.
Jak jste ten obří kalendář sezóny 2022 zvládli?
Andreas Jenzer: Mám výborně sehraný a inteligentní tým – jen tak to šlo. Jedna parta dělá oba
šampionáty F4, druhá F3. Tým F3 je dokonce tak dobře sestaven, že si několikrát vyšli i beze mě. Německé mistrovství vlastně nebylo v plánu, podepsali jsme pak ale s dvěma jezdci, kteří tam bezpodmínečně chtěli jet.
Kolik víkendů jsi letos strávil doma?
AJ: K jejich součtu by stačily prsty jedné ruky.
Jaká je struktura tvého týmu?
AJ: Na plný úvazek zaměstnávám 15 techniků, na poloviční dalších sedm. Ano, jsme velký tým, ale zdaleka ještě ne tak velký, jako Prema nebo Van Amersfoort.
Kdy vlastně začínáš hledat piloty pro příští rok?
AJ: Nejpozději koncem léta. Tady v Mugellu nyní zůstaneme a v pondělí zde necháme testovat nováčky.
Pozoruješ motokárové šampionáty a výsledky?
AJ: Sám na to nemám čas, mám ale několik skautů, kteří se tím zabývají a společně pak hodnotíme výsledky.
Oslovují mladí jezdci tebe, nebo to je obráceně?
AJ: Že za námi chlapci chodili, to bylo dříve… Dnes se o slibné talenty musíme starat proaktivně sami.
Díky spojení s bývalým jezdcem Lucianem Crespim jsi měl silná pouta k Jižní Americe a hodně argentinských jezdců. Jak je to teď?
AJ: Argentinská měna tak klesla, že si jejich jezdci již Evropu nemohou dovolit. Na tomto sektoru tedy vše vyschlo. Za to u mne pracuje sedm argentiských techniků!
Co by jsi změnil na dorosteneckém sportu, kdyby jsi měl tu moc?
AJ: Všechny evropské šampionáty F4 by měl organizovat jeden zastřešující svaz. A velkým týmům by měli zakázat nasazovat více, než 3-4 vozy. Bruno Michel předvádí v F2, že to jde. Rozhlédni se zde v Mugellu po paddocku: Prema jede se sedmi vozy, Van Amersfoort s devíti a US-Racing se šesti. To je záhuba menších týmů – a to teď tak bolestivě cítí v Německu. Mimo to nechápu akademie výrobců, proč své jezdce nerozhodí po více různých týmech? My bychom uměli to, co Prema také. Problémem je také příliš komplikovaná a drahá technologie, která odrazuje soukromníky. Motorsport tedy proto nemá tak širokou základnu, jako jiné sporty.
Program Jenzer Motorsportu pro rok 2023 je již hotov?
AJ: Ano, pojedeme opět F4 v Německu a Itálii, přičemž Němci ještě nebyli schopni prezentovat jejich kalendář… K tomu F3, která má začátkem sezóny v dubnu svou „třešničku“ v Melbourne. Na Austrálii se strašně těším, byl jsem tam naposledy při Grand Prix roku 1988…
Hospodářská a politická krize ti tedy nedělá starosti?
AJ: Jistě, že dělá, na rok 2023 jsme ale dobře připraveni. O náš finanční rozpočet a jeho dodržení se stará má žena a klape to výborně.
A nakonec, co pro tebe bylo roku 2022 zvláště pozitivní nebo negativní?
AJ: Pozitivní byly výkony našeho jezdce Wiliama Alatala ve formuli 3. A negativního mě nic nenapadá, ani když hodně přemýšlím. Motorsport je pro mě prostě pořád ještě především radost…