
Od čtvrtka už není Velká Británie členem Evropské unie. Tato skutečnost by tak mohla přitížit hned několika týmům a jezdcům.
Obyvatelé Velké Británii ve čtvrtek 24. 6. rozhodovali o tom, zda bude Británie nadále členem EU, či ne. Večer padl verdikt, který rozpoutal obrovský rozruch, protože Britové dali EU červenou. Toto rozhodnutí však může mít i neblahý dopad na Formuli 1.
Nejenže je Británie sídlem osmi z jedenácti týmů Formule 1 – McLaren (Woking), Williams (Grove), Manor (Dinnigton), včetně stájí závodících pod jinou vlajkou jako je Mercedes (Brackley), Red Bull (Milton Keynes), Force India (Silverstone) či Renault (Enstone) a amerického týmu Haas, který má evropské sídlo v Banbury – a pochází odtud Jenson Button, Lewis Hamilton a Jolyon Palmer, ale je i domovem této série.
Británie se totiž může pyšnit tím, že se tam jel vůbec první oficiální závod šampionátu, a to v roce 1950. Další fakt vám možná bude po čtvrtku znít trochu ironicky, ale na ostrově se konaly dokonce tři Velké ceny Evropy v letech 1983 a 1985 na Brands Hatch a v roce 1993 v Doningtonu.
Za 56 let existence šampionátu se zúčastnilo alespoň jednoho závodu dohromady 856 pilotů, z čehož mělo 160 jezdců britskou státní příslušnost. A pokud se podíváme na týmy, tak k těm, kteří nyní v F1 závodí, můžeme ještě přidat historické kousky Cooper, March, Brabham, BRM, Lotus, Tyrrell a Surtees.
K tomu se ještě váže sáhodlouhý seznam úspěchů. Jediná Británie o sobě může prohlásit, že má 16 mistrů světa královské třídy, při čemž první šampion se datuje k roku 1958 a byl jím Mike Hawthorn. Mistrovský seznam uzavírá úřadující mistr světa Lewis Hamilton, který je spolu se sirem Jackiem Stewartem držitelem nejvíce získaných titulů pod britskou vlajkou. Ani za úspěchy v poháru konstruktérů se nemusejí stydět, protože od roku 1958 získali 33 trofejí. Nejúspěšnějším týmem je Williams s devíti tituly a jen o jeden titul míň má McLaren.
Po tomto krátkém výčtu faktů tedy zjistíme, že žádný jiný stát nemá větší význam pro Formuli 1, jako právě Británie.
Vrátíme se do současnosti a k velkému tématu, které vyvolalo ve světě velké „haló“, a to k vystoupení Británie z EU a jeho vlivu na F1. Velký šéf a držitel televizních práv F1 Bernie Ecclestone si stojí za tím, že Brexit nebude mít na královnu motorsportu žádný dopad: „Podporoval jsem to. Myslím, že je to nejlepší věc. Měli bychom si vládnout sami. Pokud máme něco na prodej, a je to dobrý produkt, který je správně oceněný, tak si to lidé koupí, ať jsou Číňani, Italové nebo Němci… lidé se s tím musí vypořádat a pokračovat ve svých životech. “
Na opačné straně tábora je ale šéf McLarenu Ron Dennis, který pro britské The Times těsně před hlasováním prohlásil, že Brexit může mít potencionálně fatální následky.
„McLaren sídlí ve Velké Británii. Více než 3000 rodin, britští dodavatelé a jejich zaměstnanci, ty všechny ovlivňuje naše situace. Zůstat v Evropě je pro prosperitu firmy McLaren klíčové,“ uvedl Brit.
Za jedno je s Ecclestonem je výkonný ředitel britské asociace motorsportu Chris Aylett, který poukazuje na to, že Británie je velmi důležitým bodem v mezinárodním obchodě. „Evropa je hlavním trhem, ale stejně tak i Spojené státy. Jen stěží najdete ve světě nějaký závod, kde by nebyly produkty vyrobené ve Velké Británii,“ upozornil Aylett a dodal: „Máme pro motorsport nejlepší místo na světě. Hyundai se rozhodl přestěhovat jejich rally tým do Německa. Toyota tu taky nemá zázemí. Naopak Renault a Mercedes ano. Nemůžete je získat všechny.“
Nezapomněl také připomenout, že ve 24-hodinovce Le Mans byly ve všech autech převodovky a v každém motoru byla použita alespoň jedna součástka, která byla vyrobena v Británii.
„Dostáváme tady práci díky tomu, že tyto společnosti přinesly za ta léta vítězná řešení. Pokud nevyhráváte, jste bez práce. Opravdu nezáleží na tom, jestli jsi v EU nebo mimo ni,“ řekl pro Reuters.