Trenér fitness Erwin Göllner má za sebou již dlouhou kariéru strávenou v královně motorismu. Podle něho to bude pro piloty, co se fyzičky týká, brutální. Jednou z největších výzev pro ně bude například Hungaroring, kde budou trvale vystaveni vysokému přetížení.
Monoposty F1 prošly rapidní změnou. Budou mnohem širší, tím pádem i těžší. Díky těmto změnám byla příprava mnohem důležitější než v posledních pár letech, kdy vozy řídili bez problému i osmnáctiletí mladíci.
Auta by měla být také o několik sekund rychlejší než loni. Pro piloty to bude z fyzického hlediska nemalá výzva.
„Pokud jsou tyto časy správné, bude to enormní,“ řekl Göllner pro Motorsport-Magazin.com. „Někteří jezdci se budou hledat.“
Ačkoliv všichni tvrdě trénovali, tak náročnost řízení je stále otázkou, která bude zodpovězena až v Barceloně.
„Nejhorší to bude teď na testech. Jezdci byli ve fitkách, ale v autech neseděli. Jestli budou auta opravdu o tolik rychlejší, tak to pro ně bude brutální, protože na takovou zátěž nebyli přes zimu zvyklí,“ popisuje rakouský trenér.
Göllner moc dobře ví, o čem mluví. Ve Formuli 1 se pohybuje již přes 20 let. Byl trenérem Damona Hilla a Jacquese Villeneuva, které doprovázel až k mistrovskému titulu, proto se mu ne nadarmo přezdívá „tvůrce šampionů“.
Do jeho fitness studia nedaleko Salzburgu zavítá nejeden pilot, jelikož tam má možnost trénovat na skoro již legendárním simulátoru, na kterém je vystaven stejnému přetížení jako při závodních víkendech na všech okruzích po celém světě.
Göllner si myslí, že teď to bude pro piloty stejně náročné jako za starých časů, kdy ještě nehrálo šetření pneumatik a benzínu tak velkou roli jako dnes. Jako příklad uvedl doby, za kterých závodil Senna s Mansellem. „To byl pohled, když vystupovali z vozů a sotva pohár udrželi, protože byli hotoví,“ vzpomíná na časy bez všech těch „pomocníčků“ jako DRS, KERS a když byli jezdci po závodě naprosto vyšťavení a pokračuje: „Byli vyčerpaní. Vydali ze sebe všechno. A – to teď říkám jako fanoušek F1 – přesně to chci zase vidět. Když v posledních letech jezdec vystoupil z auta, bylo stěží poznat, jestli právě závodil nebo ne.“
Veteráni, jako Fernando Alonso, jsou si dobře vědomi toho, co je čeká, takže zimní přípravu nepodcenili. Španěl podle všeho trénoval každý den až šest hodin. Jeho trenér prozradil, že tréninkový plán vypadal jako při Alonsových začátcích ve Formuli 1.
Pro mladé jezdce by ale mohly být nastávající změny kamenem úrazu: „Alonso, Massa, Kimi a spol. to znají. Ti všichni závodili za dob, kdy bylo přetížení ještě vysoké. Mladíci mohou mít problémy. Nejdříve si musejí na tato auta zvyknout a poté také na brutální sílu při brždění a na zatáčky. Je možné, že to bude trvat trochu déle.“
Carlos Sainz před nedávnem uvedl, že letošní zimní příprava byla nejtěžší v jeho dosavadní kariéře. Absolvoval crossfit tréninky, které prodloužil z běžných 50 minut na dvě hodiny. Mimo to také zahrnul do svého plánu motokáry, při čemž jezdil se speciálně upravenou helmou, na níž byla přidělána závaží.
„Díky těmto závažím byla má helma o 1,5 až dvě kila těžší. Tím se vytvořilo podobné přetížení, které mám ve své formuli,“ popsal dvaadvacetiletý pilot Toro Rosso.
Na vyšší přetížení si musí kromě krčního svalstva zvyknout i zbytek těla, jako srdce či plíce, které budou také vystaveny v monopostu extrémní zátěži. „Myslíte si, že je to jen o krku. Ale patří k tomu také velká tělesná únava, protože si musí orgány nejprve na přetížení zvyknout. Deformují se, protože se z velké části skládají z vody. Orgány se vyvíjí stejně jako struktura kostí, když jste permanentně vystaveni takové zátěži,“ vysvětluje Göllner.
V Barceloně to bude pro jezdce zkouška ohněm. Hlavně ve třetí zatáčce, kde budou vystaveni přetížení okolo 4G, což je čtyřnásobek tělesné váhy. Proto se očekává, že někteří jezdci budou mít po prvních dnech testů bolesti šíjí.
„Záleží na tom, jak vysoké a dlouhé je v autě přetížení. Je to obrovský rozdíl, zda musím vydržet při takovém přetížení 0,8 nebo 1,2 sekundy.“
Podle Göllnera bude pro jezdce obrovskou výzvou například maďarský Hungaroring, kde je spousta zatáček, tudíž nebude mít tělo dostatek času na odpočinek na rozdíl od tratí s dlouhými rovinkami. „Budapešť je z tohoto pohledu jednou z nejnáročnějších tratí. Sice tam nemáte nijak extrémně vysoké přetížení, ale za to ho tam máte trvale. Nikdy si nemůžete odpočinout, protože cílová rovinka je na to moc krátká.“