Příští rok je označován jako revoluční pro Formuli 1 kvůli mnoha zásadním technickým změnám pravidel. Připravili jsme pro vás přehledný seznam těch nejdůležitějších a nejviditelnějších.
- Nové motory a převodovky
- V sezoně 2014 se dočkáme představení nových motorů s příchodem nových 1.6 litrových motorů V6 s turbodmychadlem místo současných 2.4 litrových V8 bez turba, které budou využívat osmirychlostní poloautomatickou převodovku místo současné sedmirychlostní. Převodovka bude mít pevně dané převodové poměry. Pravidla nařizují použití devadesátistupňového náklonu motoru s pevnou osou klikové hřídeli. Motory budou omezeny na 15 000 otáček za minutu ze současných 18 000. Pravidla také nařizují, že jednotlivá motorová jednotka musí vydržet nejméně 4 000 kilometrů, než bude vyměněna. Současné motory musí zvládnout pouze 2 000 kilometrů. Pravidla také stanovují spotřebu maximálně 100 kg paliva na závod. Díky zvýšené životnosti motorů se také snížil počet motorů, které pilot může během sezony využít. Z dnešních osmi na pouhých pět.
- ERS a ERS-K
- Systém pro obnovu kinetické energie, který byl od roku 2009 do roku 2013 označován jako KER,S bude pro rok 2014 přejmenován na ERS (Energy Recovery System). ERS se bude skládat ze dvou částí: ERS-K a ERS-H. ERS-K bude fungovat stejně, jako dnešní KERS, který využívá kinetické energie vznikající při brzdění. Nový ERS-H bude využívat teplo, které by jinak zbytečně uniklo výfuky z motoru. Bude ho tedy zachytávat ještě před výfukovým systémem a v podobně elektrické energie pak dodá přídavnou sílu přímo do hnacího ústrojí. Díky novému ERSu tedy budou mít piloti k dispozici přídavných 161 koňských sil po dobu 33 sekund na kolo. Současný KERS jim dává 80 koňských sil na 6 sekund na kolo.
- Elektronické brzdy
- Týmu budou moci využít elektronická brzdící zařízení, která budou pomáhat s brzděním zadních kol, jež budou díky výkonu ERS a ERS-K mnohem více zatížení než předtím.
- Nižší nosy
- Regulace pro rok 2014 také určují ještě nižší nosy než letos, samozřejmě v zájmu bezpečnosti. Špička nosu bude muset být maximálně 185 mm nad zemí, oproti letošním 550 mm. Toto pravidlo bylo ustanoveno v červnu 2013 a zamezí se tak „schodům“ v přechodu na nos vozu, které se objevily v roce 2012 a zůstaly i v roce 2013. Nová pravidla tak týmy donutí navrhnout auto s opravdu nízkým nosem, místo užívání dočasných řešení. K tomu také napomáhá nařízení, že přechod ze šasi na nos nesmí být výše než 525 mm nad zemí. „Panely cudnosti“ sice budou povoleny i příští rok, ale většina týmů se pravděpodobně uchýlí k jiným řešením. Bude také pevně stanovena poloha kamer, které dodnes týmy využívaly jako aerodynamické prvky.
- Originální podoba pravidel, poprvé zveřejněna v srpnu 2011, také volala po dalších změnách karoserie zaměřených na zmenšení přítlačné síly. Většina z nich se však oficiálně opustila v prosinci 2012. Některá z nich však zůstala, například užší přední přítlačná křídla a nižší zadní křídlo (viz níže).
- Změny křídel
- Šířka předního křídla v roce 2009 narostlo z 1200 mm na 1800 mm. Nyní se ale přední křídlo zase zúží na 1650 mm.
- Hloubka zadního křídla se zmenší, výška jeho horní části také, DRS se však nově bude moci otevřít na 65mm místo současných 50 mm. Mezi piloty vznikají obavy, aby to už tak snadné předjíždění ještě neulehčilo.
- Nad difuzorem zmizí spodní část zadního křídla, tak zvaná beam wing.
- Výfuky
- Nově místo dvou výfukových otvorů po bocích vozu bude mít vůz pouze jeden výfuk veprostřed zadní části krytu motoru a bude mířit nahoru, aby týmy nemohly využívat proudění výfukových plynů a směrovat je na difuzor.
- Váha
- Minimální váha vozu hlavní díky pokročilejším systémům KERS – ERS-K a ERS – se zvýší ze současných 642kg na 690kg, včetně paliva a pilota.
- Pneumatiky
- Zatím není jistá specifikace směsí pneumatik a ve skutečnosti ještě Pirelli nemá na rok 2014 ani podepsanou smlouvu, ale již víme to, že rozměry pneumatik se měnit nebudou. Pirelli však zažádalo o změnu pravidel, která brání využívat rozdílné směsi v předních a zadních pneumatikách. Pirelli a týmy se totiž bojí, že zadní pneumatiky nevydrží zvýšené nároky ERSu.
- FIA se také již předem pojistila a do pravidel zahrnula i článek 12.6.3, ve kterém si vyhrazuje během sezony změnit specifikaci pneumatik. Samozřejmě ve jménu bezpečnosti.
Zavřít