Piloti dnes na Red Bull Ringu absolvují již devátý závod letošní sezony. Do Rakouska zavítala královna motorsportu teno víkend již po jednatřicáté.
Mistrovský závod Formule 1 se v Rakousku uskutečnil poprvé v roce 1964. Závodilo se tehdy na okruhu v Zeltwegu a pro své první a zároveň poslední vítězství v královně motorsportu si dojel pilot Ferrari Lorenzo Bandini. Společně s Italem vystoupili na stupně vítězů také druhý Richie Ginther a třetí Bob Anderson. Britský závodník tehdy ukořistil své jediné pódiové umístění ve Formuli 1, ačkoli jeho ztráta na vítěze činila v cíli tři kola. Premiérové představení Formule 1 na území našich jižních sousedů se zapsalo do historie také tím, že zde debutoval Jochen Rindt, jenž se o šest let později stal mistrem světa in memoriam. Rindt po startu ze 13. pozice tehdy cíl závodu nespatřil.
Mistrovská premiéra Formule 1 v Zeltwegu ale byla zároveň derniérou. Trať totiž byla shledána jako příliš nebezepečná a Rakušané se tak museli v nadcházejících pěti letech bez Formule 1 obejít. K návratu došlo v srpnu 1970. Tentokrát se jniž závodilo na trati ve Spielbergu, jenž tehdy nesla název Ősterreichring. Rakouský comeback tehdy ovládlo Ferrari, když zvítězil Jacky Ickx před svým týmovým kolegou Clayem Regazzonim. Maranellské doplnil na pódiu Němec Rolf Stommelen, pro kterého se jednalo o jeho jediné pódium ve Formuli 1.
Na Ősterreichringu se poté závodilo až do roku 1987. Po tomto nehodami ovlivněném závodě, který byl hned ve dvou případech přerušen, ale Ősterreichring potkal stejný osud jako jeho předchůdce Zeltweg a i on byl vyřazen z kalendáře jako příliš nebezpečný. Z posledního představení královny motorsportu na Ősterreichringu pochází mimo jiné také proslulá srážka tehdejšího pilota McLarenu Stefana Johanssona a jelena, ke které došlo během pátečních tréninků.
#SextaComTsunamiSDV pic.twitter.com/wJ22iQstB7— SandroF1 (@sandro_vxs) May 19, 2017
V letech 1995 a 1996 ovšem prošla trať ve Spielbergu modernizací a v sezoně 1997 se jako A1 Ring do kalendáře Formule 1 vrátila. Druhý rakouský návrat zvládl nejlépe pozdější šampion Jacques Villeneuve. Se ztrátou necelých tří sekund dojel za Kanaďanem na druhém místě jezdec McLarenu David Coulthard a na stupně vítězů vystoupil také druhý pilot Williamsu Heinz-Harald Frentzen, jenž dokončil závod na třetí příčce. Pod názvem A1 Ring se okruh objevil v kalendáři naposledy v roce 2003.
V sezoně 2004 byla na Spielbergu zbourána pitlane a také hlavní tribuna. Tím se stal okruh nezpůsobilým pro pořádání závodů a jeho budoucnost byla velmi nejistá. Zvrat ovšem nastal, když se novým majitelem trati stal Dietrich Mateschitz, jenž zainvestoval do rekonstrukce okruhu a v sezoně 2011 byla závodní trať znovu otevřena. Kromě rekonstrukce trati došlo také k jejímu dalšímu přejmenování, tentokrát na Red Bull Ring.
O tři roky později, tedy v roce 2014, se do Štýrska vrátila také Formule 1, historicky již potřetí. Comeback stejně jako věttšinu závodů sezony 2014 ovládl Mercedes, když zvítězil Nico Rosberg před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem a tehdejším pilotem Williamsu Valtterim Bottasem, který tehdy v rámci Formule 1 vystoupil na pódium vůbec poprvé. Stáj z Grove tehdy zazářila v kvalifikaci, když využila potíží „stříbrných šípů“ a obsadila první řadu v pořadí Felipe Massa, Valtteri Bottas. Jednalo se o poslední pole position jak pro Brazilce, tak pro Williams.
Mercedesu se podařilo triumfovat také v nadcházejících rakouských závodech. Zatímco v roce 2015 obhájill prvenství z předešlého ročníku Nico Rosberg, v sezoně 2016 slavil po kolizi právě se svým týmovým kolegou Lewis Hamilton a v loňském roce zde dosáhl svého druhého vítězství ve Formuli 1 Valtteri Bottas. Fin odstartuje do závodu z první příčky také v letošním roce.
Historicky nejúspěšnějším pilotem rakouské velké ceny je Alain Prost. „Profesor“ se v Rakousku radoval hned třikrát. Zatímco první rakouský triumf si Francouz připsal v roce 1983 ještě v barvách Renaultu, další dvě vítězství přidal v letech 1985 a 1986 již jako pilot McLarenu.
Více než jednou se podařilo v Rakousku zvítězit také další pětici pilotů. Kromě již zmiňovaného Nica Rosberga se zde podařilo zvítězit dvakrát také jeho krajanovi a bývalému týmovému kolegovi Michaelu Schumacherovi. Nejúspěšnější pilot historie Formule 1 se zde poprvé postavil na nejvyšší stupeň vítězů v roce 2002, ovšem za velmi kontroverzních okolností. Ferrari totiž tehdy uplatnilo týmovou režii a „Schumi“ se na první příčku dostal až v posledních metrech, kdy jej před sebe pustil Rubens Barrichello. Divadlo poté pokračovalo na stupních vítězů, když Schumacher přenechal nejvyšší stupeň svému brazilskému týmovému kolegovi. Ferrari poté obdrželo pokutu ve výši jeden milion dolarů a tento incident rovněž vedl k zákazu týmové režie. Svého druhého vítězství v Rakousku dosáhl Schumacher o rok později, v roce 2003.
Dalšími jezdci, kteří zvítězili v Rakousku dvakrát, jsou Ronnie Peterson (1973, 1978), Mika Häkkinen (1998, 2000) a také Alain Jones. Pozdější šampion si zde roku 1977 připsal v barvách stáje Shadow své premiérové vítězství v královně motorsportu a podruhé v Rakousku zvítězil v sezoně 1979, tentokrát již s vozem týmu Williams.
Mistr světa z roku 1980 ovšem není jedin pilotem, který v Rakousku poprvé okusil pocity vítězství. Kromě Jonese si zde své první a zároveň také jediné vítězství ve Formuli 1 připsal rovněž Vittorio Brambilla, který v roce 1975 překvapivě zvítězil v předčasně ukončeném deštivém závodě. Kuriozitou je, že Ital tehdy po projetí cílem havaroval.
Premiérového triumfu byli rakouští diváci svědky také o rok později, tedy v sezoně 1976. V tomto roce se z vítězství totiž radoval britský závodník John Watson, který se tehdy postaral nejen o první ze své pětice triumfů, ale také o jediné prvenství stáje Penske ve Formuli 1.
Své první vítězství ve velké ceně získal v Rakousku také Elio De Angelis a to v roce 1982. Pilot Lotusu tehdy projel cílem s náskokem pouhých pěti desetin sekundy na druhého Kekeho Rosberga.
Ve Velké ceně Rakouska si rovněž připsala nejvýraznější moment své krátké historie britská stáj Manor. Ta zde v roce 2016 získala svůj jediný bod. Stalo se tak zásluhou Pascala Wehrleina, který proťal cílovou pásku na desátém místě.
Ačkoli je Rakousko rodištěm dvou mistrů světa Formule 1, víttězství domácího závodníka mohli Rakušané vidět pouze jednou a to v roce 1984, kdy s vozem McLaren zvítězil Niki Lauda. Na pódium vystoupil rakouský závodník v domácí velké ceně ještě v jednom případě a to v roce 1977. Také o tento výsledek se zasloužil Niki Lauda, když dojel v barvách Ferrari na druhém místě.
Posledním domácím pilotem na startu Velké ceny Rakouska byl v roce 2000 Alex Wurz. Toho času pilot Benettonu ale do cíle závodu nedojel. Naposledy mělo Rakousko ve velké ceně Formule 1 zástupce v roce 2010 v Abu Zabí. Za španělskou stáj HRT tehdy nastoupil Christian Klien.