Velká cena Belgie 2025: Co nás čeká?

Velká cena Belgie 2025: Co nás čeká?

Po Silverstone následovaly tři týdny volna, čímž vlastně formule 1 vytvořila takovou první letní přestávku. Na třináctý závod sezóny se přesouvá do Belgie na legendární okruh Spa-Francorchamps. Lando Norris, který má za sebou své první vítězství v domácí velké ceně, se pokusí stáhnout bodový náskok Oscara Piastriho. Čeká nás navíc sprintový víkend, takže k dispozici bude spousta bodů.

Okruh Spa-Francorchamps je jedním z nejznámějších závodních okruhů na světě. Nachází se v malebné oblasti belgických Arden. Původní verze okruhu byla postavena již v roce 1921 a měřila přibližně 14 km. Původní trať využívala veřejné silnice a proslula svou extrémní délkou, rychlostí a členitým terénem. Kvůli rostoucím nárokům na bezpečnost byla trať v průběhu let několikrát zkrácena a upravena, aby odpovídala moderním standardům.

Velká cena Belgie v rámci šampionátu formule 1 se zde poprvé jela v roce 1950, což z okruhu dělá jeden z nejstarších podniků v kalendáři. První vítězství zde slavil Juan Manuel Fangio. Závod se neuskutečnil v roce 1957 kvůli finančním problémům způsobených Suezskou krizí, a nejel se ani v roce 1959. Další výpadky přišly kvůli problémům s bezpečností v letech 1969 a 1971. Závod byl vynechán také v letech 2003 (kvůli problémům s tabákovou reklamou) a 2006, kdy okruh procházel rekonstrukcí.

Dá se tedy říci, že kromě pár výjimek je Velká cena Belgie na kalendáři formule 1 stálicí již od samého počátku, ne však přímo okruh Spa-Francorchamps. Roku 1972 hostil závod místo Spa kvůli bezpečnosti nový okruh Nivelles-Baulers a o rok později se Velká cena Belgie přesunula o kousek dál do Zolderu. Závodní víkend však provázely problémy – organizátoři položili asfalt příliš pozdě a ten do prvního tréninku nestihl ztuhnout a popraskal. Do soboty bylo naštěstí vše vyřešeno.

O rok později se opět závodilo v Nivelles, jenže na konci roku 1974 organizátoři zbankrotovali. Další závod měli hostit v roce 1976, asfalt ale nedosahoval bezpečnostních standardů, a tak se dalších osm let závodilo v Zolderu. Velká cena Belgie 1982 přinesla tragickou havárii, při které zahynul Gilles Villeneuve. Spa-Francorchamps se na rok vrátila, poté se zase závodilo v Zolderu a od roku 1985 se závodí výhradně ve Spa, které se stalo ikonickou součástí kalendáře.

Zatáčka Raidillon, Velká cena Belgie 2024
Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Současná verze okruhu měří 7,004 km a má 19 zatáček, což z něj dělá nejdelší okruh v kalendáři. Okruh je unikátní nejen svou délkou, ale i výrazným převýšením.

Nejznámější a nejvýraznější úsek je pasáž Eau Rouge-Raidillon. Ta začíná sjezdem a následuje pravotočivé strmé stoupání. Piloti zde najíždějí na plný plyn a zažívají přetížení 5 G. Správné projetí zajistí rychlost i na následující rovince Kemmel Straight, kde vozy dosahují rychlosti přes 350 km/h.

Další ikonické části zahrnují Pouhon, dvojitá levotočivá zatáčka číslo 10 a 11, Blanchimont, zatáčka číslo 17 a poslední šikana s názvem Bus Stop, která dříve bývala reálnou autobusovou zatáčkou.

Mezi speciality okruhu patří i to, že po odmávnutí šachovnicové vlajky piloti neabsolvují ještě cooldown lap, ale vrací se hned do boxové uličky.

Okruh Spa-Francorchamps
Zdroj obrázku: Formula1.com
  • Počet kol: 44 (Sprint – 15 kol)

  • Délka okruhu: 7,004 km

  • Celková vzdálenost: 308,052 km

  • Počet zatáček: 19

Pirelli zvolilo pneumatiky, které na sebe nenavazují. Nejtvrdší bude směs C1 a střední a měkké budou směsi C3 a C4. Jednu směs takto Pirelli přeskočilo naposledy v roce 2022. Letošní pneumatiky by měly nahrávat strategii dvou pitstopů.

Je ale dost pravděpodobné, že uvidíme i přechodné pneumatiky nebo přímo pneumatiky do mokra. V potaz totiž v Belgii musíme brát i počasí a předpověď prozatím hlásí mraky a déšť. Trať je svým rozmístěním ale nepředvídatelná a jak je ve Spa zvykem, na jedné části tratě můžeme mít slunečno zatímco na druhé padají trakaře.

Velká cena Belgie, 2024
Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Charles Leclerc Lewis Hamilton
2023 Charles Leclerc Max Verstappen
2022 Carlos Sainz Max Verstappen
2021 Max Verstappen Max Verstappen
2020 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2019 Charles Leclerc Charles Leclerc
2018 Lewis Hamilton Sebastian Vettel
2017 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2016 Nico Rosberg Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Rekordy okruhu Spa-Francorchamps

Nejrychlejší kolo: 1:44.701 Sergio Pérez (2024)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Michael Schumacher (6x)
Tým: Ferrari (14x)
Nejvíce pole positions: Lewis Hamilton (6x)
Nejvíce pódiových umístění: Lewis Hamilton (11x)

Okénko do historie

  • Rekord za nejrychlejší kvalifikační kolo zde drží Lewis Hamilton z roku 2020 s časem 1:41.252. To je docela skok od roku 1950, kdy pole position získal čas 4:37. S tímto identickým časem se kvalifikovali oba Giuseppe Farina i Juan Manuel Fangio, pole position ale připadla prvnímu jmenovanému. Luigi Fagioli, třetí Alfa Romeo na gridu, zajel pouze čas 4:41.
  • Vítězem loňské Velké ceny Belgie byl původně George Russell, po diskvalifikaci kvůli nedosažení váhového limitu ale výhra připadla Lewisovi Hamiltonovi.
  • V roce 2021 se zde zajel nejkratší závod formule 1. Trval přesně 3 minuty a 27 sekund. Závod se zpožděním odstartoval za safety carem kvůli hustému dešti a nakonec byl stejně přerušen. Nejrychlejší kolo zajel Nikita Mazepin, s ohledem na situaci ale nebylo uznáno. Velká cena Belgie 2021 je tak jediným závodem v historii formule 1, který nemá nejrychlejší kolo.
  • Roku 1998 odstartovala závod největší kolize ve formuli 1. David Coulthard ztratil kontrolu nad svým vozem a následovala řetězová reakce, do které se zapletlo třináct monopostů.
  • Kromě Maxe Verstappena, pro kterého je Spa tak trochu druhá domácí velká cena, nevyhrál Velkou cenu Belgie žádný domácí závodník.
Velká cena Belgie, 1988
Ayrton Senna vede Velkou cenu Belgie 1988. Zdroj obrázku: McLaren

Rudí býci s novým vedením

I na Christiana Hornera nakonec došlo a po jeho domácí Velké ceně Velké Británie bylo ohlášeno, že s okamžitou platností končí ve funkci šéfa týmu. Podle spekulací se mohlo jednat o snahu vedení Red Bullu udržet si Maxe Verstappena. Max Verstappen zůstává ohledně šancí Red Bullu poměrně optimistický. Podle něho by na tom mohli být hůře, vždyť zatím ještě bojují o pódia. Ale co takový Júki Cunoda?

Hornera nahradil Laurent Mekies z týmu Racing Bulls a změny nastaly ihned po jeho nástupu. Ty se dotkly především simulátorů a přípravy na závodní víkendy. Red Bull plánuje nastoupit v plné síle již od prvního tréninku. Do Belgie Red Bull přijde s novinkami a další si připravil i do navazující Velké ceny Maďarska. Poté se již plánují soustředit na nové regulace a rok 2026.

Naváže Norris na vítězství?

Lando Norris bude chtít porazit svého týmového kolegu Oscara Piastriho, který má na něj náskok pouhých 8 bodů. Po chvilce výborné formy začal Australan opět zaostávat a po Velké ceně Velké Británie, kdy mu vítězství uniklo kvůli chybě při restartu závodu, projevil emoce, což u něj nebývá zvykem. Pro Brita to bylo vítězství v domácí ceně, ale díky své matce má i belgické občanství. Vyhraje i další „domácí“ cenu? Boj kolegů již započal.

McLaren zde naposledy vyhrál v roce 2012 s Jensonem Buttonem a s letošním monopostem nepůjde jinak, než mířit pro další vítězný pohár.

Jak se mají v Mercedesu?

Paddock žije možným přestupem Maxe Verstappena. Ten ale údajně stojí za propuštěním Christiana Hornera z Red Bullu, a tak by logicky neměl mít zájem opustit svůj tým. Výkony, klauzule, nabídky. Zvěsti tvrdí, že má zamířit do Mercedesu a Stříbrné šípy si dávají načas s oznámením, co bude s Georgem Russellem i s Andreou Kimim Antonellim, protože ani jeden nemá smlouvu na příští sezónu. Učiní nakonec Toto Wolff oznámení a jakého rázu bude?

Co se týká výkonu, tak již předvedli, že v nižších teplotách jejich vůz funguje lépe. Velká cena Belgie by mohla nakonec patřit právě jim, tak jako loni.

A co backmarkeři?

Nico Hülkenberg po neskutečném výkonu Sauberu ve Velké Británii určitě týmu přinesl dávku motivace a dal mu okusit, jaké to je stát na pódiu. I když to nebyl první stupínek, pro ně to bylo malé vítězství. Opravdu se Sauber zlepšil natolik, že bude překvapovat i nadále nebo šlo jen o souhru náhod a konstelaci hvězd, která jim prostě vyšla? V Poháru konstruktérů se zatím nachází dokonce i nad Racing Bulls a Aston Martinem. V zelené stáji se teď Lanci Strollovi daří ještě lépe, než Fernandovi Alonsovi, kterého auto nesmírně trápí. No a Williams přinese do Velké ceny Belgie upgrady, se kterými chtějí dohnat zbytek startovního pole.

Pátek První trénink 12:30
Sprintový rozstřel 16:30
Sobota Sprint 12:00
Kvalifikace 16:00
Neděle Závod 15:00

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *