
Po Silverstone následovaly tři týdny volna, čímž vlastně formule 1 vytvořila takovou první letní přestávku. Na třináctý závod sezóny se přesouvá do Belgie na legendární okruh Spa-Francorchamps. Lando Norris, který má za sebou své první vítězství v domácí velké ceně, se pokusí stáhnout bodový náskok Oscara Piastriho. Čeká nás navíc sprintový víkend, takže k dispozici bude spousta bodů.
Okruh Spa-Francorchamps je jedním z nejznámějších závodních okruhů na světě. Nachází se v malebné oblasti belgických Arden. Původní verze okruhu byla postavena již v roce 1921 a měřila přibližně 14 km. Původní trať využívala veřejné silnice a proslula svou extrémní délkou, rychlostí a členitým terénem. Kvůli rostoucím nárokům na bezpečnost byla trať v průběhu let několikrát zkrácena a upravena, aby odpovídala moderním standardům.
Velká cena Belgie v rámci šampionátu formule 1 se zde poprvé jela v roce 1950, což z okruhu dělá jeden z nejstarších podniků v kalendáři. První vítězství zde slavil Juan Manuel Fangio. Závod se neuskutečnil v roce 1957 kvůli finančním problémům způsobených Suezskou krizí, a nejel se ani v roce 1959. Další výpadky přišly kvůli problémům s bezpečností v letech 1969 a 1971. Závod byl vynechán také v letech 2003 (kvůli problémům s tabákovou reklamou) a 2006, kdy okruh procházel rekonstrukcí.
Dá se tedy říci, že kromě pár výjimek je Velká cena Belgie na kalendáři formule 1 stálicí již od samého počátku, ne však přímo okruh Spa-Francorchamps. Roku 1972 hostil závod místo Spa kvůli bezpečnosti nový okruh Nivelles-Baulers a o rok později se Velká cena Belgie přesunula o kousek dál do Zolderu. Závodní víkend však provázely problémy – organizátoři položili asfalt příliš pozdě a ten do prvního tréninku nestihl ztuhnout a popraskal. Do soboty bylo naštěstí vše vyřešeno.
O rok později se opět závodilo v Nivelles, jenže na konci roku 1974 organizátoři zbankrotovali. Další závod měli hostit v roce 1976, asfalt ale nedosahoval bezpečnostních standardů, a tak se dalších osm let závodilo v Zolderu. Velká cena Belgie 1982 přinesla tragickou havárii, při které zahynul Gilles Villeneuve. Spa-Francorchamps se na rok vrátila, poté se zase závodilo v Zolderu a od roku 1985 se závodí výhradně ve Spa, které se stalo ikonickou součástí kalendáře.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Současná verze okruhu měří 7,004 km a má 19 zatáček, což z něj dělá nejdelší okruh v kalendáři. Okruh je unikátní nejen svou délkou, ale i výrazným převýšením.
Nejznámější a nejvýraznější úsek je pasáž Eau Rouge-Raidillon. Ta začíná sjezdem a následuje pravotočivé strmé stoupání. Piloti zde najíždějí na plný plyn a zažívají přetížení 5 G. Správné projetí zajistí rychlost i na následující rovince Kemmel Straight, kde vozy dosahují rychlosti přes 350 km/h.
BUT HERE COMES SEBASTIAN VETTEL 🔥 https://t.co/sAKcmkqIB8 pic.twitter.com/nRgoDmchAY
— Sebastian Vettel Updates (@ocsebvettel) January 10, 2023
Další ikonické části zahrnují Pouhon, dvojitá levotočivá zatáčka číslo 10 a 11, Blanchimont, zatáčka číslo 17 a poslední šikana s názvem Bus Stop, která dříve bývala reálnou autobusovou zatáčkou.
Mezi speciality okruhu patří i to, že po odmávnutí šachovnicové vlajky piloti neabsolvují ještě cooldown lap, ale vrací se hned do boxové uličky.

Zdroj obrázku: Formula1.com
-
Počet kol: 44 (Sprint – 15 kol)
-
Délka okruhu: 7,004 km
-
Celková vzdálenost: 308,052 km
- Počet zatáček: 19
Pirelli zvolilo pneumatiky, které na sebe nenavazují. Nejtvrdší bude směs C1 a střední a měkké budou směsi C3 a C4. Jednu směs takto Pirelli přeskočilo naposledy v roce 2022. Letošní pneumatiky by měly nahrávat strategii dvou pitstopů.
Je ale dost pravděpodobné, že uvidíme i přechodné pneumatiky nebo přímo pneumatiky do mokra. V potaz totiž v Belgii musíme brát i počasí a předpověď prozatím hlásí mraky a déšť. Trať je svým rozmístěním ale nepředvídatelná a jak je ve Spa zvykem, na jedné části tratě můžeme mít slunečno zatímco na druhé padají trakaře.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool
Vítězové z předešlých let
Rok | Pole position | Vítěz |
2024 | Charles Leclerc | Lewis Hamilton |
2023 | Charles Leclerc | Max Verstappen |
2022 | Carlos Sainz | Max Verstappen |
2021 | Max Verstappen | Max Verstappen |
2020 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2019 | Charles Leclerc | Charles Leclerc |
2018 | Lewis Hamilton | Sebastian Vettel |
2017 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2016 | Nico Rosberg | Nico Rosberg |
2015 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
Rekordy okruhu Spa-Francorchamps
Nejrychlejší kolo: | 1:44.701 Sergio Pérez (2024) |
Nejvyšší počet vítězství: | Jezdec: Michael Schumacher (6x) |
Tým: Ferrari (14x) | |
Nejvíce pole positions: | Lewis Hamilton (6x) |
Nejvíce pódiových umístění: | Lewis Hamilton (11x) |
Okénko do historie
- Rekord za nejrychlejší kvalifikační kolo zde drží Lewis Hamilton z roku 2020 s časem 1:41.252. To je docela skok od roku 1950, kdy pole position získal čas 4:37. S tímto identickým časem se kvalifikovali oba Giuseppe Farina i Juan Manuel Fangio, pole position ale připadla prvnímu jmenovanému. Luigi Fagioli, třetí Alfa Romeo na gridu, zajel pouze čas 4:41.
- Vítězem loňské Velké ceny Belgie byl původně George Russell, po diskvalifikaci kvůli nedosažení váhového limitu ale výhra připadla Lewisovi Hamiltonovi.
- V roce 2021 se zde zajel nejkratší závod formule 1. Trval přesně 3 minuty a 27 sekund. Závod se zpožděním odstartoval za safety carem kvůli hustému dešti a nakonec byl stejně přerušen. Nejrychlejší kolo zajel Nikita Mazepin, s ohledem na situaci ale nebylo uznáno. Velká cena Belgie 2021 je tak jediným závodem v historii formule 1, který nemá nejrychlejší kolo.
- Roku 1998 odstartovala závod největší kolize ve formuli 1. David Coulthard ztratil kontrolu nad svým vozem a následovala řetězová reakce, do které se zapletlo třináct monopostů.
- Kromě Maxe Verstappena, pro kterého je Spa tak trochu druhá domácí velká cena, nevyhrál Velkou cenu Belgie žádný domácí závodník.

Ayrton Senna vede Velkou cenu Belgie 1988. Zdroj obrázku: McLaren
Rudí býci s novým vedením
I na Christiana Hornera nakonec došlo a po jeho domácí Velké ceně Velké Británie bylo ohlášeno, že s okamžitou platností končí ve funkci šéfa týmu. Podle spekulací se mohlo jednat o snahu vedení Red Bullu udržet si Maxe Verstappena. Max Verstappen zůstává ohledně šancí Red Bullu poměrně optimistický. Podle něho by na tom mohli být hůře, vždyť zatím ještě bojují o pódia. Ale co takový Júki Cunoda?
Hornera nahradil Laurent Mekies z týmu Racing Bulls a změny nastaly ihned po jeho nástupu. Ty se dotkly především simulátorů a přípravy na závodní víkendy. Red Bull plánuje nastoupit v plné síle již od prvního tréninku. Do Belgie Red Bull přijde s novinkami a další si připravil i do navazující Velké ceny Maďarska. Poté se již plánují soustředit na nové regulace a rok 2026.
Naváže Norris na vítězství?
Lando Norris bude chtít porazit svého týmového kolegu Oscara Piastriho, který má na něj náskok pouhých 8 bodů. Po chvilce výborné formy začal Australan opět zaostávat a po Velké ceně Velké Británie, kdy mu vítězství uniklo kvůli chybě při restartu závodu, projevil emoce, což u něj nebývá zvykem. Pro Brita to bylo vítězství v domácí ceně, ale díky své matce má i belgické občanství. Vyhraje i další „domácí“ cenu? Boj kolegů již započal.
McLaren zde naposledy vyhrál v roce 2012 s Jensonem Buttonem a s letošním monopostem nepůjde jinak, než mířit pro další vítězný pohár.
Jak se mají v Mercedesu?
Paddock žije možným přestupem Maxe Verstappena. Ten ale údajně stojí za propuštěním Christiana Hornera z Red Bullu, a tak by logicky neměl mít zájem opustit svůj tým. Výkony, klauzule, nabídky. Zvěsti tvrdí, že má zamířit do Mercedesu a Stříbrné šípy si dávají načas s oznámením, co bude s Georgem Russellem i s Andreou Kimim Antonellim, protože ani jeden nemá smlouvu na příští sezónu. Učiní nakonec Toto Wolff oznámení a jakého rázu bude?
Co se týká výkonu, tak již předvedli, že v nižších teplotách jejich vůz funguje lépe. Velká cena Belgie by mohla nakonec patřit právě jim, tak jako loni.
A co backmarkeři?
Nico Hülkenberg po neskutečném výkonu Sauberu ve Velké Británii určitě týmu přinesl dávku motivace a dal mu okusit, jaké to je stát na pódiu. I když to nebyl první stupínek, pro ně to bylo malé vítězství. Opravdu se Sauber zlepšil natolik, že bude překvapovat i nadále nebo šlo jen o souhru náhod a konstelaci hvězd, která jim prostě vyšla? V Poháru konstruktérů se zatím nachází dokonce i nad Racing Bulls a Aston Martinem. V zelené stáji se teď Lanci Strollovi daří ještě lépe, než Fernandovi Alonsovi, kterého auto nesmírně trápí. No a Williams přinese do Velké ceny Belgie upgrady, se kterými chtějí dohnat zbytek startovního pole.
Pátek | První trénink | 12:30 |
Sprintový rozstřel | 16:30 | |
Sobota | Sprint | 12:00 |
Kvalifikace | 16:00 | |
Neděle | Závod | 15:00 |
Mika Hakkinen overtakes Michael Schumacher 😳
Spa – 2000 #F1 pic.twitter.com/4Dgv8YbQSM
— F1 History (@TodayF1History) February 18, 2024