Velká cena Bahrajnu 2025: Co nás čeká?

Velká cena Bahrajnu 2025: Co nás čeká?

Formule 1 se konečně vrací do nám příjemnějších časových pásem, tentokrát do Bahrajnu. Ve Velké ceně Japonska si McLaren zvýšil náskok v Poháru konstruktérů, Max Verstappen ale konečně získal vítězství a na lídra šampionátu jezdců Landa Norrise mu chybí pouze jeden bod. Brit se bude ale snažit ze všech sil, aby si vedení udržel.

Bahrain International Circuit

Asi už nemá smysl nazývat okruh v Bahrajnu tím „novějším“. Navrhl ho Hermann Tilke a otevřen byl v roce 2004, kdy zažil první Velkou cenu formule 1. Po Tilkeově stylu se všude nachází únikové zóny, za což je návrhář i okruh kritizován. Piloti si zde mohou dovolit udělat chybu v každé zatáčce a stále pokračovat v závodě.

Stavba okruhu byla nápadem korunního prince Salman Hamad Al Khalifiho, který byl zároveň prezidentem Bahrajnské Motosportové Federace. Organizátoři velké ceny se však obávali, že se okruh nestihne dokončit před závodem v roce 2004 a požádali o odložení závodu na rok 2005. To však odmítl Bernie Ecclestone a tak se závod jel na ne zcela dokončeném okruhu. V úvodní Velké ceně zde získal pole position a vítězství Michael Schumacher.

Na příští rok byl okruh jemně upraven, především výjezd ze čtvrté zatáčky. V roce 2007 se okruh stal prvním, který od FIA získal cenu za bezpečnost, pohotovost maršálů, zdravotní péče a vysoké standardy.

V roce 2010 se závod jel na prodloužené konfiguraci. V roce 2011 se Velká cena Bahrajnu kvůli politickým nepokojům v oblasti nejela – původně byla pouze odložena, nakonec ale musela být úplně zrušena. Od roku 2014 se závod jezdí v noci. V roce 2020 byl závod kvůli pandemii covid-19 odložen a nakonec se na tomto okruhu jela Velká cena dvakrát, a to pod názvem Velká cena Bahrajnu a Velká cena Sachíru, která se jela na kratší konfiguraci.

Bahrain International Circuit - trať
Zdroj obrázku: Formule1.com

Na jezdce a týmy čeká závod na 5 412 metrů a o patnácti zatáčkách. Hned první rovinka se po Tilkeově oblíbeném vzoru stáčí ostře doprava a poté následuje vracečka doleva, kde bude jezdce čekat první DRS zóna. Následuje rovinka do ostré pravé a technická sekce. Mezi devátou a levotočivou desítkou zároveň brzdí a zatáčí, a poté je čeká druhá DRS zóna. Třetí DRS zóna bude k dispozici na dlouhé rovince mezi zatáčkami 13 a 14, a poté už následuje jen jemná zatáčka 15, která vede do cílové rovinky. Celkově trať nabízí několik příležitostí k předjíždění, především v zatáčkách 1, 4 a 11.

Piloty i týmy také potrápí vítr, který navíc může na trať nafoukat písek, a také prudké změny teplot. Jakmile totiž slunce zapadne, teplota může klesnout až o deset stupňů, takže najít správné nastavení vozu bývá oříšek a výsledky z tréninků, které se budou konat pod sluncem, nejsou tak průkazné. I to je důvod, proč sem do prvního tréninku nasadí tolik týmů nováčky. Co se týče pneumatik, týmy mají díky předsezónním testům docela dobrou představu, jak by sady mohly fungovat. Pirelli zvolilo jako ty nejtvrdší sady C1 (nejtvrdší), C2 a C3 (nejměkčí).

Charles Leclerc během tréninku na Velkou cenu Bahrajnu 2024

Zdroj obrázku: Ferrari

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Max Verstappen Max Verstappen
2023 Max Verstappen Max Verstappen
2022 Charles Leclerc Charles Leclerc
2021 Max Verstappen Lewis Hamilton
2020 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2020 (VC Sachíru) Valtteri Bottas Sergio Pérez
2019 Charles Leclerc Lewis Hamilton
2018 Sebastian Vettel Sebastian Vettel
2017 Valtteri Bottas Sebastian Vettel
2016 Lewis Hamilton Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Rekordy

Nejrychlejší kolo:

1:31,447 Pedro de la Rosa (2005)
Nahradil na VC Bahrajnu Juana Pablo Montoyu.
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Lewis Hamilton (5x)
Tým:  Ferrari (7x)
Nejvíce pole positions: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a Max Verstappen (3x)
Nejvíce pódiových umístění: Lewis Hamilton (11x)

 

Zdroj obrázku: McLaren

Udrží Norris náskok v šampionátu?

Ve Velké ceně Japonska stáhl Max Verstappen vedení Landa Norrise v šampionutu na pouhý jeden bod. Je jasné, že čtyřnásobný šampion bude vší silou bojovat o pátý titul. Norris je stále favoritem a má výhodu v podobě rychlejího auta, oproti Nizozemci ale dělá mnohem více chyb, na kterých může Verstappen kapitalizovat. A oběma dýchá na záda Oscar Piastri, který by se lehko mohl vyšvihnout do vedení šampionátu, pokud by měli jiní piloti opravdu špatný den…

Druhá šance pro Cunodu?

Velká cena Japonska se domácímu Cunodovi moc nepovedla, ačkoliv to v prvních trénincích vypadalo slibně. Zatímco Cunoda doufal v body, realitou bylo čtrnácté místo. Jedinou útěchou mu může být to, že Liam Lawson skončil až na sedmnáctém místě, ačkoliv jej porazil v kvalifikaci.

Cunoda má před sebou dlouhou cestu, než se sžije s vozem RB21. Snad mu Red Bull tento čas dopřeje. Dvě výměny jezdců za rok by asi už byly moc. Ale ve frontě na druhou sedačku v Red Bullu čeká spoustu jezdců. Isack Hadjar v Japonsku dojel na výtečném osmém místě, za což Helmut Marko nešetřil se slovy chvály (ačkoliv na něm ještě před třemi týdny v Austrálii sotva hledal nějaká pozitiva). Liam Lawson stále hledá ztracené sebevědomí, určitě by se do ní ale rád vrátil. Rychlost na to rozhodně má. Zatím se ale zdá, že RB21 si dokáže zkrotit pouze Max Verstappen. .


Nezapomeňme, že v Bahrajnu nás také budou čekat doprovodné juniorské kategorie. Od Velké ceny Austrálie se šampionáty už stihly podívat do Sachíru na mezisezónní testování (předsezónní testování absolvovaly v Barceloně). Nyní je bude čekat druhý závodní víkend sezóny.

Pátek První trénink 13:30
Druhý trénink 17:00
Sobota Třetí trénink 14:30
Kvalifikace 18:00
Neděle Hlavní závod 17:00

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *