V 81 letech zemřel bývalý prezident FIA Max Mosley

V 81 letech zemřel bývalý prezident FIA Max Mosley

Bývalý nejmocnější muž automobilových závodů zemřel. Max Mosley bývalý prezident FIA zemřel v 81 letech. Ve funkci působil v letech 1993 až do roku 2009. Mimo jiné byl také advokát, amatérský jezdec, zakladatel a spolumajitel společnosti March Engineering.

Mosley se narodil v roce 1940, syn fašistického politika Sira Oswalda Mosleye a lady Diany Mosley, která byla jednou ze slavných sester Mitfordových.

Po vystudování práv byl Mosley amatérským závodníkem ve sportovních automobilech a později ve Formule 2, závodil v závodě 1968 na Hockenheimu, kde přišel o život Jim Clark.

V roce 1969 pověsil profesionální řízení na hřebík a založil společnost March Engineering, která se stala jedním z nejslavnějších světových výrobců závodních automobilů.

Během tohoto období se stal právním poradcem Sdružení konstruktérů Formule 1 (FOCA) a pomáhal s formováním původní dohody Concorde, která po desetiletí řídila F1.

V roce 1986 byl zvolen prezidentem Komise konstruktérů FISA, poté se stal prezidentem FISA v roce 1991.

V rámci restrukturalizace řídícího orgánu automobilových závodů, kdy FIA převzala kontrolu nad automobily a závody, byl zvolen prezidentem FIA v roce 1993 poté, co Jean-Marie Balestre odstoupil.

Po smrti Rolanda Ratzenbergera a Ayrtona Senny na Velké ceně San Marina v roce 1994 zahájil Mosley velkou kampaň, kterou chtěl vyvinout tlak na zlepšení bezpečnostních standardů v závodění.

U silničních vozidel prosazoval posílení standardů nárazových zkoušek a pomohl prosadit Evropský program pro hodnocení nových automobilů (Euro NCAP).

V F1 vedl změny, díky nimž byla auta bezpečnější – jednak sníženým výkonem, vylepšenými nárazovými testy a také zařízeními jako HANS (systém ochrany krku jezdce).

Jeho působení ve FIA, kam byl znovu zvolen v letech 1997, 2001 a 2005, však nebylo bez kontroverze.

Byl blízkým spojencem Bernieho Ecclestona a dvojice vytvořila silné spojenectví v častých bitvách s konstruktéry a týmy o kontrolu nad tímto sportem.

Mosley se významně podílel na rozhodnutí prosadit se na fraškovité Velké ceně Spojených států v roce 2005 v Indianapolis, přestože všechny týmy používající pneumatiky Michelin odstoupily.

Byl také u slavného skandálu McLaren špionáže v roce 2007, avšak své zapojení do kauzy tvrdě popíral.

Mosleyho působení ve FIA ​​skončilo brzy poté, co byl v roce 2008 předmětem bulvárního zveřejnění News of the World týkajícího se jeho sexuálního života.

Zatímco Mosley vzal noviny k soudu a vyhrál soudní spor, který narušil jeho soukromí, a také vyhrál hlasování o důvěře od FIA v návaznosti na kontroverzi, nakonec se rozhodl, že nebude kandidovat na znovuzvolení v roce 2009.

Zanedlouho má vyjít dokumentární film, který má pojednávat o Mosleym

Mosley o projektu v loňském roce řekl: „Je v něm vše, včetně News of the World a toho, co se od té doby stalo.“

„Ve filmu je pár scén, které, kdybych byl režisérem, bych asi vystřihl. Ale to by pak postrádalo smysl – musí to být objektivní.“

Sdílejte na:
Zavřít