Za dva týdny nám Velká cena Austrálie otevře novou sezonu 2017 vozů Formule 1. Pojďme se nyní podívat, kde všude dříve ve své historii startovala královna motorsportu vstříc novému ročníku.
Velkých cen, které měly to privilegium, že hostily první závod nové sezony, bylo rovných deset. Úplně první z nich, úvodní velká cena, se konala 13. května 1950 ve Velké Británii. Zvítězil v ní Giuseppe Farina na Alfa Romeo. To bylo poprvé a naposledy, kdy Velká Británie otevírala novou sezonu Formule 1. Následující dva ročníky odstartovala Velká cena Švýcarska, konající se také v květnovém termínu. Poté přišla na řadu série Velké ceny Argentiny, kterou až v roce 1959 přerušilo Monako, po němž si v sezoně 1962 zkusilo Nizozemsko, jaké to je, být první velkou cenou. Dále přišla na řadu Velká cena Jižní Afriky, poprvé se tak stalo v roce 1965. Ročník 1976 poté poprvé otevírala Brazílie a 1981 Velká cena USA West. Veškeré různé delší i kratší série střídání úvodních velkých cen přerušila v roce 1996 Austrálie, která s výjimkou let 2006 a 2010, hostí první závod sezony dodnes. Zmíněné dvě výjimky patřily Bahrajnu.
Jak je asi z výčtu jasné, největší počet odjetých úvodních velkých cen, celkem 19, drží Austrálie. Za ní se s 15 závody drží Argentina a na třetí příčce Brazílie s desítkou. O závod méně má Jižní Afrika. V Monaku startovala sezona v pěti případech a ve Spojených státech amerických ve třech. Musím ale zdůraznit, že dvakrát pod hlavičkou Velká cena USA a jednou Velká cena USA West (v témže roce 1981 se ještě na americkém kontinentu závodilo v Las Vegas). Po dvou velkých cenách má Švýcarsko a Bahrajn. Jedinkrát otevírala sezonu Velká Británie s Nizozemskem.
Stejně jako deset různých destinací přivítalo Formuli 1 na počátku nových sezon, tak se měnil i termín úvodní velké ceny. Nejčastěji odstartoval kolotoč Formule 1 v březnu (v 35 případech). Na druhém místě se s 19 odjetými závody ale drží lednový termín. V lednu se kvůli příhodnému klimatu soutěžilo v Argentině, Jižní Africe (v roce 1968 se dokonce úvodní závod konal 1. ledna!) a v sezoně 1976 také v Brazílii, než přešla na březnové či dubnové termíny. Ačkoliv se startovalo v lednu, stávalo se, hlavně v počátcích Formule 1, že další závod se konal až v květnu, kdy se dalo konečně po zimě v Evropě závodit. Devětkrát pak samotný šampionát startoval právě až v květnu. Dnešní fanoušci by čekání na nový ročník snášely nejspíše o dost hůře… Jedinkrát sezonu otevíral únorový termín, konkrétně v roce 1960 Velká cena Argentiny.
Někdy to, jak vstoupíte do nové sezony, může ovlivnit celý odstartovaný ročník. Nejlépe za celou historii Formule 1 se v úvodních velkých cenách dařilo Alainu Prostovi a Michaelu Schumacherovi, kteří mají po šesti vítězstvích. Za nimi následuje Juan Manuel Fangio se čtyřmi triumfy. Co se týče týmů, prozatím platí, že se nejlépe podařilo vstoupit do mistrovství světa F1 Ferrari a McLarenu. Oba týmy drží 13 triumfů. Již brzy se ale může jeden z nich osamostatnit ve vedení a vzhledem k tomu, jak vypadaly nedávné testy, nemusím ani říkat, kdo by to mohl být. Když se podívám na další týmy, nejblíže je Ferrari a McLarenu Williams s Lotusem, kteří mají svorně po šesti prvních místech. Za nimi se čtyřmi triumfy následují Mercedes, Cooper a BRM. Třikrát se radoval Renault. Dvakrát úspěšně vkročila do sezony Alfa Romeo, Maserati, Brabham a Benetton. Po jednom šťastném vkročení mají Matra, Tyrrell, Wolf, Ligier, Brawn GP a Red Bull.
Na závěr jsem si nechala perličku. Říká se, že ten, kdo ovládne Velkou cenu Monaka, získá také mistrovský titul. Já jsem se ale podívala na to, v kolika případech platilo, že vítěz úvodní velké ceny stanul na konci roku s mistrovským pohárem v ruce. Stalo se tak v 32 případech, jmenovitě se jedná o Giuseppe Farinu, Juana Manuela Fangia, Jacka Brabhama, Grahama Hilla, Jima Clarka, Jackieho Stewarta, Maria Andrettiho, Alana Jonese, Nelsona Piqueta staršího, Alaina Prosta, Ayrtona Sennu, Nigela Mansella, Michaela Schumachera, Damona Hilla, Mika Hakkinena, Fernanda Alonsa, Kimiho Räikkönena, Lewise Hamiltona, Jensona Buttona, Sebastiana Vettela a naposledy Nica Rosberga. Některým se to podařilo vícekrát. A když jsem zmiňovala povídačku o Monaku, tak konkrétně Jack Brabham (1959) a Graham Hill (1963) se stali mistry světa, když vyhráli úvodní závod, kterým byla Velká cena Monaka…