Úpravy nasazené během VC Španělska a VC Monaka

Úpravy nasazené během VC Španělska a VC Monaka

2. část technických úprav týmů během VC Španělska a VC Monaka.

Staňte se fanoušky Race-F1 na

McLaren

Přední křídlo prošlo teprve druhou podstatnou proměnou od Nürburgringu 2009. Okraje následují už loni nastolený trend a byly rozděleny na dvě části. Přední (žlutá) se od předchozí verze nijak zásadně nezměnila, jen na horní straně je výrazný výstupek sloužící k tvorbě vírů. Zadní část (modrá) se už liší výrazněji a teď přímo navazuje na poslední klapku křídla (ta část zbarvená červeně).
V porovnání s ostatními týmy i předchozí verzí se dá říct, že nový okraj svým tvarem neodklání proudění tak výrazně směrem ven – tento úkol místo toho plní zmíněný výstupek.
 
V pátečním tréninku tým také testoval upravenou verzi nového okraje s výraznou Gurneyho klapkou, která slouží k razantnějšímu odklonu proudění od kola. Od soboty dále se ale na autě objevovala jen verze na horním obrázku.

 
 
 
 
 
Podstatná změna proběhla i na zadním křídle. Došlo k vyrovnání náběhové hrany (přední hrana), tzn. nyní je rovná, zatímco v původní verzi byla ve střední části křídla zvednutá. Dále se na něm objevil otvor uprostřed (žlutá), se kterým poprvé McLaren přišel loni v Monaku a který obchází pravidlo o dvou sekcích křídla, protože otvor ústí do štěrbiny po celé délce zadní strany křídla a mění ho tak na tříprvkové.
Letošní verze obchází pravidla ještě více, protože přidává další otvory na přední straně křídla (modrá) i v zóně, kde to nemá být přípustné. Díky chytrému tvarování otvorů, kdy do nich vzduch vstupuje spíše ze strany, než přímo, je ale znění pravidel dodrženo. Poslední změnou je menší počet otvorů v okrajích křídla (zelená), které slouží k redukci indukovaného odporu.

 
Na stejné křídlo je potřeba podívat se i zezadu. První otvor (modrá) je výstupem otvorů v přední straně rozebraných před chvílí, druhý je klasickým otvorem mezi dvěma sekcemi křídla a třetí je štěrbina F-ductu (žlutá), která se posunula výše – zřejmě dochází ke stallingu menší částí křídla. To máme celkově tři otvory v zadním křídle, které ho dělí na čtyři sekce. Pravidla přitom zamýšlejí pouze dvě.
Podobně jako loni bude zřejmě toto křídlo používáno jen na tratích s maximální požadovanou úrovní přítlaku, protože podle všeho není právě aerodynamicky nejefektivnější.

 
Nový balík pro Barcelonu doplnil ještě nový difuzor. Ve střední části je nový křídlový profil (žlutá), se kterým se současně změnilo i tvarování této oblasti pod ním, a horní patro bylo výrazněji odděleno od spodního výřezem (modrá). Ten slouží k propouštění proudění z horní strany podlahy, které urychluje vzduch v difuzoru a zabraňuje stallingu. Na vnějších okrajích difuzoru je také výraznější Gurneyho klapka.
Uvnitř pak můžeme špatně, ale alespoň trochu, vidět nové řešení vstupních otvorů. Je v nich podélný křídlový profil (zelená) okopírovaný od Renaultu.

V Monaku vyřadil Buttona zapomenutý blok přívodu přídavného chlazení, jehož uspořádání si můžete prohlédnout na této ilustraci (mechanik nevyndal součást úplně vlevo).
  
Mercedes

 
Mercedes v Barceloně nasadil dvě výrazné změny. Tou první, sice viditelnější, ale zato ne tak důležitou, je nová konfigurace otvorů airboxu (žlutá). Klasický otvor nad hlavou jezdce byl rozdělen na dva oddělené otvory odsunuté dozadu. Díky tomu se o něco málo snížil aerodynamický odpor a zlepšila se kvalita proudění k zadnímu křídlu. Teoreticky by mohlo toto řešení nabízet i výhodu v podobě vyššího výkonu motoru.
Tým k této změně směřoval už od začátku sezóny, protože vyžaduje speciální konstrukci nárazové struktury. Ta je homologovaná a nedá se proto čekat, že by někdo v průběhu této sezóny airbox okopíroval.
Na obrázku také můžeme vidět nové prohnutí vertikálního křídla u bočnic (modrá).

 
Na airbox se podíváme ještě jednou. Další zvláštností totiž je, že je součástí karoserie vozu a tvoří s ní jeden díl. Běžně je airbox pouze holá karbonová součást, na níž je kryt motoru.

 
 
 
 
Nejpodstatnější změnou bylo prodloužení rozvoru kol asi o 4 až 5 centimetrů natočením ramen předního zavěšení dopředu. Cílem byl posun rozložení hmotnosti dozadu kvůli zlepšení chování vozu.
K přední nápravě se ale vztahují některá pravidla týkající se karoserie a není proto možné přední zavěšení posunout, aniž by proběhly další změny na autě. Jednou z nich je nutnost posunout přední křídlo. Mercedes to vyřešil jednoduchou změnou tvaru pilířů křídla (modrá). Současně s tím přesunul kamery z nosu až na spodní stranu těchto pilířů.
Další změnou byly menší přední brzdové kanály (žlutá).

  
Na posunutí kol musí reagovat i přední část podlahy – její hrana musí být přesně na úrovni nejzadnějšího bodu přední pneumatiky. Tým podlahu s prodloužením i zásadně změnil. Zmizely z ní postranní kanálky i zvednuté okraje. Zůstala jen deska s vybouleným středem (žlutá), kam se umísťuje závaží.

 
 
 
Poslední novinka je také na podlaze, ale před zadním kolem. Jde o malý svislý výstupek.

Aerodynamické změny měly Mercedesu přinést tři až čtyři desetiny na kolo. Posun kol tým nijak časově nevyčíslil, ale podle Rosse Brawna měl ještě další příznivý efekt – vylepšil proudění v zadní části auta, takže bylo možné zvětšit difuzor. Na ten si ale jezdci počkali až do Turecka.
 
 
Renault
 

Pokud jde o přední křídlo, je zřejmě letos Renault největším rekordmanem rovnou ve dvou disciplínách – počtu modifikací a celkové komplexnosti. Toto křídlo je od představení auta už pátou verzí, přičemž v Turecku přišla opět další, už šestá.
Vnitřní strany klapek se posunuly nahoru a vytvořily tak mezeru mezi nimi a hlavní plochou (modrá), na samostné hlavní ploše je nová štěrbina (zelená) a na okraji se jedna z částí rozdvojila (žlutá).

 
 
Dále se změnilo tvarování deflektorů pod nosem. První z nich je nově zahnutý dovnitř a má výstupek na spodním okraji (modrá), druhý je jednoduše protažen směrem dolů (zelená).
 
 
 
 
 
V Barceloně pak byla nasazena nová podlaha z Číny, kde nefungovala. Změny jsou jen drobné, jako například jiný tvar vstupních otvorů postranních kanálků.
 
 
 
 
 
Sauber
 
U Sauberu na předním křídle přibyl výstupek na okraji (žlutá) a otvor F-ductu (modrá) se přesunul z bočnice na nos, kde ho ve stejné pozici i tvaru má McLaren.
 
 
 
 
 
 
Nejzajímavější na novinkách tohoto týmu je, že až na přední křídlo jsou velmi přímočarou kopií řešení jiných týmů. U výfuků jsou žebra podle Ferrari (modrá) a na bočnici štěrbiny podle McLarenu (žlutá). Za kopii konkrétního týmu nelze označit přesun zrcátek (zelená)…
 
 
 
… zato nová střední část difuzoru (žlutá) nápadně připomíná loňský Renault ve druhé části sezóny. Také bylo rozšířeno horní patro, ve kterém se objevily nové svislé prvky (modrá).
 
 
 
 
 
zdroj: x-o.blog.cz

Hledáme nové redaktory
Web RACE-F1.com hledá nové redaktory a zájemce o tuto činnost! Více podrobností se dozvíte na tomto odkazu. 
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Založil jsem web SvětFormule.cz v roce 1999, v té době pod jiným jménem. Formuli 1 sleduji a miluji už od druhé poloviny 70. let.

Další články autora →