22letý Belgičan Stoffel Vandoorne v zimě o vlásek ztratil vůči Kevinovi Magnussenovi kokpit McLarenu-F1. Ron Dennis umístil svého druhého slibného juniora ve své farmě ART v GP2 a Vandoorne při prvním podniku šampionátu jasně potvrdil, že má přinejmenším stejný potenciál jako Magnussen.
Po dvou vydatných březnových testech v Abů Zabí a Bahrajnu začala o první aprílový víkend pro 26 nadějných jezdců GP2 na okruhu Šakír sezona 2014. Technika vozů Dallara-Renault GP2/11 zůstala z finančních důvodů oproti posledním třem sezoými trnám beze změn. Do jubilejní desáté sezony této třídy nastoupili jezdci 19 různých národností, devět z nich ve formuli GP2 právě debutovalo, sedm zde již dokázalo v minulosti vyhrát. Ohledně pravidel neskrývá čerstvá sezona příliš změn. Bernie Ecclestone dopřeje svým dodrostencům o 5 minut (celkem tedy 45min) delší volný trénink v pátek dopoledne a při sobotním závodě je od letoška dle vzoru F1 předpisem použít kompletní sadu obou pro daný víkend doporučených směsí pneumatik.
Páteční trénink a kvalifikace: Palmer v plánu
Za velmi větrných podmínek byl v pátek dopoledne nejrychlejším „zametačem“ klouzavé, pískem zaneřáděné dráhy, Mitch Evans. Zástupce frakce „nové generace GP2“ letos startuje za stáj s hlavičkou Russian Time, jejíž sportovní operaci přes zimu převzal tým iSport. Chráněnec Marka Webbera byl o desetinu rychlejší než debutující junior McLarenu, Stoffel Vandoorne z Belgie, kterého dělila další desetinka od kolegy debutanta/juniora Ferrari, Raffaele Marciella. Všech 26 trénujících se vešlo do 2,2 sekund, všichni tedy byli po testech dobře připraveni.
O postavení na startu se v pátek večer rozhodlo poprvé v historii GP2 za umělého osvětlení. Úvod na první sadě pneumatik nejlépe vyšel Němci Danielovi Abtovi (Hilmer) před Vandoornem (ART), Evansem (Russian Time), Nasrem (Carlin), Palmerem (DAMS), Hariantem (Caterham) a Marciellem (Racing Engineering). Všeobecně se ovšem očekávalo, že klesající teplota vzduchu a tratě nabídne koncem session lepší podmínky pro rychlé kolo. Celé pole proto po 15 minutách honičky zavítalo do boxů, aby přezulo na čerstvé pneumatiky. Poušť na pět minut ztichla, než se deset minut před koncem znovu všichni vrhli na uměle osvětlený pruh asfaltu. Jejich plány ovšem zhatil Rus Artem Markelov. Debutant přicházející z německého šampionátu F3 se chybou začátečníka postaral o přerušení kvalifikace: v první zatáčce šlápl příliž brzy na plyn, jeho Russian-Time-Dallara se otočila, přičemž její motor odumřel.
Dráha byla znovu volná až sedm minut před koncem, což znamenalo, že jezdcům zbýval čas na dva pokusy. Hned první vyšel nejlépe zkušenému Palmerovi před senzačním Vandoornem. To mělo rozhodnout, neboť si jezdci závěrečných minutách často stáli navzájem v cestě, což znemožnilo další zlepšení. Jonathan Palmer, který s týmem DAMS ovládl testy v Abů Zabí, tedy vykročil do nové sezony ziskem pole-position. „Rozdíl mezi mnou a Vandoornem je minimální, Stoffel zde coby debutant odvedl vynikající právci. Věřím ale, že mi v závodech pomůže má zkušenost. Tenhle okruh skutečně „žere“ pneumatiky a myslím, že mám dobrý plán, jak si je rozvrhnout,“ komentoval Palmer po kvalifikaci sebevědomě. Dobře přitom odhadl skutečnost, že v závodě rozhodne „černé zlato Pirelli“, výhodu svých zkušeostí ovšem ponškud přecenil… Do druhé řady se kvalifikovali silně zlepšený Abt s Palmerovým týmovým kolegou Richelmim. Pátého času dosáhl Indonézan Rio Haryanto před Stephanem Colettim a zklamanými favority Evansem a Nasrem. Zvláště Brazilec si jistě po slibném debutu v dopoledním tréninku F1 (trojka Williamse skončila 13.) sliboval mnohem více. Mělo ale být hůře: Felipe byl přesvědčen, že jeho poslední pokus zblokoval Cecotto a proto Venezolánce na oplátku „řízl“. Komisaři jej za to potrestali posuntím na 11. startovní pozici. První desítku tedy uzavírali Marciello, Arthur Pic a Lancaster. Prvních 25 kvalifikace se vtěsnalo do 1,7 sekundy.
Výsledek kvalifikace:
1. Jolyon Palmer DAMS 1m38.865s 10
2. Stoffel Vandoorne ART 1m38.895s +0.030s 10
3. Daniel Abt Hilmer 1m39.073s +0.208s 10
4. Stephane Richelmi DAMS 1m39.081s +0.216s 10
5. Rio Haryanto Caterham 1m39.228s +0.363s 11
6. Stefano Coletti Racing Engineering 1m39.271s +0.406s 11
7. Mitch Evans Russian Time 1m39.274s +0.409s 9
8. Raffaele Marciello Racing Engineering 1m39.449s +0.584s 10
9. Arthur Pic Campos 1m39.462s +0.597s 10
10. Jon Lancaster MP 1m39.507s +0.642s 10
11. Felipe Nasr Carlin 1m39.301s +0.436s 10
12. Julian Leal Carlin 1m39.588s +0.723s 12
13. Johnny Cecotto Trident 1m39.615s +0.750s 10
14. Andre Negrao Arden 1m39.647s +0.782s 10
15. Alexander Rossi Caterham 1m39.651s +0.786s 10
16. Kimiya Sato Campos 1m39.749s +0.884s 11
17. Rene Binder Arden 1m39.788s +0.923s 9
18. Conor Daly Lazarus 1m39.848s +0.983s 10
19. Facu Regalia Hilmer 1m39.881s +1.016s 12
20. Nathanael Berthon Lazarus 1m39.928s +1.063s 8
21. Simon Trummer Rapax 1m40.059s +1.194s 11
22. Daniiel De Jong MP 1m40.060s +1.195s 10
23. Takuya Izawa ART 1m40.401s +1.536s 11
24. Adrian Quaife-Hobbs Rapax 1m40.408s +1.543s 10
25. Axcil Jefferies Trident 1m40.619s +1.754s 11
26. Artem Markelov Russian Time 1m41.172s +2.307s 5
Sobotní závod: Vandoorne a jinak dlouho nic
Když se o sobotním poledni našeho času pole seřadilo ke startu do své 10. sezony, působily prázdné tribuny okruhu Šakír poněkud urážlivě, F1 a GP2 si ale na podobné poměry už snad zvykly. Do měsíční krajiny Bahrajnu nejlépé vyrazili Vandoorne, Richelmi a Coletti, zatímco Palmer a Abt naprosto zaspali. Z prvního kola se „generace 2014“ vrátila v pořadí Vandoorne, Richelmi, Coletti, Harianto, Evans, Palmer a Nasr. Ke své první vyjížďce se Safety Car dostal již ve třetím kole závodu: Jefferies se snažil kličkováním hájit na rovince pozici před Satoem, při tom se střetli a vůz jezdce ze Zimbabwe zůstal demolován vedle tratě. Čtyři kola později se opět jelo naostro a Vandoorne stylem šampiona uhájil vedení. Velká část vozů ovšem hned zahnula do boxů, aby se zbavila pneumatik měkké směsi.
Z vedoucí skupiny zůstal na trati nejdéle lídr Vandoorne, který sérií rekordních kol zvyšoval náskok. Když i on po 8 kolech vyměnil, měl 3 sekundy náskoku na Palmera a Leala, kteří ze zastávek vytěžili dobrou prací mechaniků nejvíce. Za nimi bojovali v zábavné skupině o každý centimetr Harianto, Coletti, Evans, Richelmi, Pic a Cecotto. O poločas závodu, tedy po 16 kolech měl belgický jezdec ART nezměněný náskok na duo Palmer-Leal.
Závěrečných 10 kol ovšem potvrdilo, že správnější strategií bylo vystartovat na tvrdé směsi, teprve závěrem závodu vyměnit na měkké gumy – a atakovat co se dá. Jezdci, kteří zvolili tuto strategii, se najednou začali drát na bodovaná místa, zatímco někteří soupeři s ojetým obutím bezmocně klouzali krajinou. Japonec Izawa, Rakušan Binder a Brit Quaife-Hobbs se tak posunuli daleko kupředu a dokonce Švýcar Trummer, startující z boxů, se touto taktikou vyšvihl až na sedmou pozici.
Na špičce se ovšem Stoffel Vandoorne pohyboval ve vlastním světě. Neobyčejný talent jezdce ART povznesl jeho jízdu nad všechnu taktiku. Debutant z Belgie jednoduše rozdrtil zbytek pole a zaslouženě vyhrál. „Když jsou tví soupeři podobně rychlí, tak musíš odvést lepší práci něž oni. To se dnes podařilo mě i týmu,“ shrnul vítěz.
Tři kola před koncem se Leal dostal před zklamaného Palmera a Brit byl nakonec rád, že udržel třetí místo před rychle dotahujícím Colettim. Další pozice patřily jezdcům, kteří koncem závodu měli s čerstvým a měkkým obutím navrch: Pic, Izawa a Trummer si dojeli ve velmi zábavném závodě pro tučné body před Nasrem, Binderem a Quaife-Hobbsem.
Výsledek sobotního závodu:
1. Stoffel Vandoorne ART 59m57s.411s
2. Julian Leal Carlin +1.551s
3. Jolyon Palmer DAMS +5.880s
4. Stefano Coletti Racing Engineering +6.317s
5. Arthur Pic Campos +15.100s
6. Takuya Izawa ART +21.729s
7. Simon Trummer Rapax +21.979s
8. Felipe Nasr Carlin +24.425s
9. Rene Binder Arden +24.861s
10. Adrian Quaife-Hobbs Rapax +26.194s
11. Daniel de Jong MP +27.034s
12. Conor Daly Lazarus +31.931s
13. Daniel Abt Hilmer +36.231s
14. Mitch Evans Russian Time +36.997s
15. Artem Markelov Russian Time +41.030s
16. Rio Haryanto Caterham +41.714s
17. Jon Lancaster MP +42.412s
18. Raffaele Marciello Racing Engineering +46.849s
19. Stepahen Richelmi DAMS +49.656s
20. Andre Negrao Arden +1m02.346
21. Johnny Cecotto Jr Trident +1m13.454
22. Alexander Rossi Caterham +1m34.560
Odpadli:
Nathanael Berthon Lazarus 30 kol
Kimiya Sato Campos 27 kol
Axcil Jefferies Trident 2 kola
Facu Regalia Hilmer 0 kol
Nedělní sprint:
Osmé místo v sobotu zajistilo Felipe Nasrovi pole-position v něděli a Brazilec doufal, že konečně oslaví své první vítězství v GP2. Jeho úkol byl na první pohled jedoduchý: udržet ostatních 25 vozů 23 kol sprintu za sebou. Ti viděli situaci pochopitelně jinak – zvláště Trummer, Palmer, Leal a Quaife-Hobbs, kteří se na startu přehnali kolem něj! Koncem prvního kola si Jolyon Palmer vzpoměl, proč do Bahrajnu přijel a převzal na konci rovinky od Trummera vedení. Ve stejný čas musel sobotní vítěz Vandoorne po kolizi s De Jongem do boxů.
Po pěti kolech se vedoucí kvintet ve složení Palmer, Trummer, Leal, Quaife-Hobbs a Nasr lehce odpoutal od pronásledovatelů. Kolem třetiny závodu bylo jasné, že se vítězem stane jeden z jezdců této skupiny. A neměl jím být Nasr: Brazilec totiž ztratil s ostatními čtyřmi kontakt a musel se bránit před Francouzi Picem a Richelmim. Ani Quaife-Hobbs nedokázal dále držet tempo špičky.
Když se první tři vrhli na závěrečných pět kol, dělily je necelé dvě sekundy. Za nimi se za pomalým Quaife-Hobbsem tlačil sedmičlenný vláček bojující o body.
V závěrečné fázi sprintu Jolyon Palmer zachoval chladnou hlavu, udržel Trummera, od kterého se nikdy nedokázal dostatečně odpoutat, za sebou a těsně vyhrál. Vyneslo mu to zárověň prvním místo v celkovém hodnocení. Pro Simona Trummera bylo druhé místo nejlepším výsledkem kariéry a Leal znovu udivil špičkovým výkonem.
Jezdci za nimi předvedli v Bahrajnu zábavný sport, jaký formule 1 jen těžko večer zopakuje: Nasr se dokázal vypořádat s Quaifem-Hobbsem jako první. Dojel čtvrtý před Richelmim, který se také probojoval před Brita. Zbývající body urvali Evans a Binder.
“Po testech a po kvalifikaci mne poněkud překvapilo, že jsme včera nebyli schopni bojovat o vítězství. Dnes jsme to ale napravili,” těšil se Palmer v cíli.
Výsledek nedělního sprintu:
1. Jolyon Palmer DAMS 41m02.484s
2. Simon Trummer Rapax +0.809s
3. Julian Leal Carlin +1.430s
4. Luiz Felipe Nasr Carlin +8.719s
5. Stefano Richelmi DAMS +16.416s
6. Adrian Quaife-Hobbs Rapax +17.680s
7. Mitchell Evans Russian Time +18.012s
8. Rene Binder Arden +19.791s
9. Arthur Pic Campos +19.977s
10. Artem Markelov Russian Time +20.678s
11. Daniel de Jong MP +21.086s
12. Takuya Izawa ART +21.713s
13. Daniel Abt Hilmer +29.171s
14. Johnny Cecotto Trident +33.500s
15. Jon Lancaster MP +34.017s
16. Rio Haryanto Caterham +35.778s
17. Nathanael Berthon Lazarus +38.028s
18. Andre Negrao Arden +38.524s
19. Kimiya Sato Campos +39.439s
20. Facu Regalia Hilmer +44.065s
21. Axcil Jefferies Trident +48.583s
22. Stoffel Vandoorne ART +49.324s
23. Stefano Coletti Racing Engineering +1m20.944s
24. Raffaele Marciello Racing Engineering + 1 kolo
25. Alexander Rossi Caterham + 1 kolo
Odpadl:
Conor Daly Lazarus 7 kol
Celkový stav šampionátu GP2:
1. Jonathan Palmer 38 b.
2. Julian Leal 28 b.
3. Stoffel Vandoorne 25 b.
4. Simon Trummer 18 b.
5. Felipe Nasr 12 b.