Technická pravidla pro sezónu 2018 doznala několika kosmetických změn, které budou mít vliv na vnější vzhled monopostů. Zmizet by měla neoblíbená T-křídla na krytech motorů. Bude tomu ale skutečně tak?
Sezóna 2017 přinesla výrazně agresivněji vypadající vozy formule 1. Jedním z charakteristických rysů, který se však nesetkal s příliš pozitivními reakcemi, byla tzv. „žraločí ploutev“ na krytu motoru, kterou kvůli díře v technických regulích doplnilo také malé T-křídlo. Jeho úkolem bylo především usměrnit proud vzduchu na hlavní zadní křídlo a zvýšit tak jeho aerodynamickou účinnost, některá řešení přitom mohla v drobné míře pomoci i s celkovým přítlakem.
T-Wing rule
Photo by: Giorgio Piola pic.twitter.com/z5wMcXaD0c— conny ehrenberg (@CONNYloveFI) April 26, 2017
Jak naznačuje kresba, týmy nesměly umístit žádné aerodynamické prvky do oblastí vyznačených červeně. Místo však zbylo v bezprostřední blízkosti krytu motoru, což vedlo k zavedení žraločích ploutví a T-křídel.
Mezinárodní automobilová federace v návaznosti na spíše negativní reakce zareagovala úpravou znění pravidel, což povede ke zmizení T-křídel v loňské podobě stejně jako malých křidélek pod hlavním zadním křídlem, nazývaných pro svůj tvar „monkey seat“ (opičí sedátko). Zdá se však, že prostor pro kreativitu v této oblasti stále zůstal.
Los equipos de #F1 están ante una nueva ‚guerra‘ técnica en el diseño de las T-Wing en 2018 al intentar recuperar la carga aerodinámica perdida en la parte trasera de los coches https://t.co/7No7oSFgGr pic.twitter.com/nsZGK9TSBq
— Motorsport España (@es_Motorsport) January 26, 2018
Článek 3.5.1 Technických regulí F1 nyní vylučuje dosavadní žraločí ploutve a T-křídla, když specifikuje trojúhelníkovou oblast nad krytem motoru (oranžová na obrázku), kde se žádný díl nesmí objevit.
V článku se píše: „Při pohledu zboku nesmí před osou zadních kol žádná část vozu ležet nad čárou paralelní s diagonální hranicí definovanou v bodě a) (pravidlo definující rozměry krytu motoru – pozn. redakce) a protínající svislici vedoucí osou zadních kol 650 mm nad referenční rovinou.“
La razón por la cual las T-Wing podrían estar en los #F1 de 2018 https://t.co/W4jXVMAfoC #F12018 #Formula1 pic.twitter.com/ZPmyTGY3ZL
— Motorsport LATAM (@Motorsport_LAT) January 25, 2018
Zbývá však malá oblast pod zmíněným trojúhelníkem, kterou týmy stále mohou využít. Už v loňském roce v ní Williams zkoušel malá křidélka, která by mohla naznačovat trend pro sezónu 2018.
T-křidélko blízko nad osou zadních kol může sehrát podobnou roli jako to loňské ve snaze usměrnit proud vzduchu k zadnímu křídlu a pomoci jeho výkonnosti, zároveň však může podpořit také účinnost difuzoru. Pro fanoušky, kterým se T-křidélko nelíbilo, může být navíc letošní varianta přijatelnější, neboť není tolik na očích.