Příště nám je nejdřív ukažte, říká FIA k zrcátkům a objasňuje svůj postoj

Příště nám je nejdřív ukažte, říká FIA k zrcátkům a objasňuje svůj postoj

Ferrari před Velkou cenou Španělska zareagovalo na informaci, že týmy mohou využít struktury systému ochrany hlavy, tzv. „halo“, k upevnění zpětných zrcátek a připravilo do Barcelony svoji variantu. Zrcátka však využilo k přidání malých křidélek, která mají podle FIA primárně aerodynamický účel. Pro Monako tak Ferrari zase jeho řešení zakázala.

Mezinárodní automobilová federace objasnila svůj postoj ke zpětným zrcátkům připěvněným k systému halo. Jejich premiéru v podání Ferrari hned totiž doprovázela kontroverze a spor o interpretaci technických pravidel.

Řídicí orgán Formule 1 nyní jasně podotýká, že zatímco je přirozené, že týmy zkonstruují kryty zrcátek i jejich připevňovací strukturu tak, aby minimalizovaly jejich negativní dopad na aerodynamiku, nesmí být jakákoliv jejich část primárně vytvořena pro aerodynamické účely. Jinými slovy, tým musí prokázat, že každá součást zpětného zrcátka je smysluplným strukturálním prvkem.

FIA před závodem ve Španělsku oznámila, že je povoleno využít pro připevnění zpětných zrcátek systému halo. Na informaci zareagovalo Ferrari, které však zrcátka zároveň vybavilo malými křidélky. Italský tým přitom tvrdil, že malá křidélka jsou strukturálním prvkem, jejich konec dokonce vertikálně spojila se zrcátkem pomocí malé tyčinky.

Ferrari bylo obeznámeno s postojem FIA, podle kterého zrcátka nejsou legální a pro GP Monaka musí tým jejich řešení změnit. Ve Španělsku však FIA Ferrari dovolila systém použít, neboť už by bylo velmi obtížné jej pro závodní víkend upravit.

May 15, 2018

FIA ve své technické direktivě ústy technického šéfa Nikolase Tombazise (svého času šéfdesignér Ferrari – pozn. redakce) týmům nyní píše: „Zatímco akceptujeme, že týmy legitimně navrhnou svá zrcátka, kryty a upevnění tak, aby minimalizovaly negativní aerodynamické účinky, které jim tyto mohou způsobit, jsme přesvědčeni, že jakékoliv aerodynamické benefity by měly být podružné, nebo alespoň minimální.“

Zároveň dodal, že aby FIA takové nařízení zajistila, měly by týmy dokázat, že upevnění „je významným strukturálním prvkem upevňovacího systému. Pokud použijete více než jeden upevňovací prvek, můžete být požádáni, abyste nám to uspokojivě prostřednictvím fyzického testu demonstrovali.“

Dále by jakékoliv upevňovací prvky měly být „umístěny níže než a/nebo na vnitřních površích krytu zrcátka.“

Závěrem Tombazis dodává, že je mu jasné, že se mohou i přesto objevit určité šedé zóny a pohlížení na stanovená kritéria může být subjektivní. Proto doporučuje týmům, aby jakékoliv nové řešení nejprve předložili FIA prostřednictvím dat či výkresů, než se je rozhodnou vyrobit a aplikovat.

Sdílejte na:
Zavřít