Současný systém je často kritizován jako příliš neobjektivní, neboť v některých situacích pro pilota neznamená žádnou změnu, jindy jej přehnaně penalizuje za prohřešek, který nezpůsobil přímo on jako jezdec. Při větším počtu trestů je pak pořadí na roštu nepřehledné.
Formule 1 letos spustila internetovou komunitu F1 Fan Voice (Hlas fanoušků F1), skrze kterou pravidelně nabízí příznivcům ankety na nejrůznější témata a snaží se vyhodnocovat jejich závěry.
Nyní přitom vedení sportu přišlo se zajímavým průzkumem na téma penalizací na startovním roštu. Fanouškům nabízí různé možnosti alternativ k aktuálním trestům spočívajícím v odsunu pilotů o určitý počet míst na startu. Výsledky ankety by mohly být využity k úpravě systému tak, aby více odpovídal přáním diváků.
Nabídce možností předchází prosba o zvážení některých aspektů. V ní se uvádí, že změna systému penalizací by měla být snadno srozumitelná, pouze dočasným trestem pro pilota, neměla by jezdce přimět nevyjíždět do kvalifikace a neměla by mít finanční charakter.
Možnosti, které mají fanoušci v průzkumu zhodnotit, jsou následující:
- Snížit tok paliva nebo elektrickou energii během kvalifikace.
- Odebrat body, ať už jezdci za jezdecký prohřešek či týmu za týmový prohřešek.
- Odebrat přístup k DRS během kvalifikace.
- Snížit počet dostupných sad pneumatik během tréninků pro závodní víkend.
- Omezit čas ve volném tréninku v následující velké ceně.
- Omezit rozsah povoleného testování v aerodynamickém tunelu.
- Penalizace Stop&Go během zastávky v boxech v závodě.
- Přidané závaží v jezdcově voze během kvalifikace.
V průzkumu je zároveň uváděno, že penalizace za prohřešky, ke kterým dojde v jízdách, které mají být případnou penalizací ovlivněny, by se týkaly až následujícího víkendu.
Jinými slovy, pokud by například F1 zvolila cestu přidané zátěže pro kvalifikaci a jezdec by si tento trest vysloužil právě za počínání v kvalifikaci, účinek trestu by přišel až v nadcházející velké ceně.