Mansella diskvalifikovali, přesto trefil svého soupeře

Mansella diskvalifikovali, přesto trefil svého soupeře

O víkendu se kolos formule 1 vrátí po 24 letech zpět do Portugalska, tentokrát na okruh Algarve v Portimãu. Pojďme si tedy připomenout jeden z nejkurioznějších momentů, který se v historii portugalských závodů odehrál – Nigel Mansell v roce 1989 sestřelil soupeře, ačkoliv na závodní trati dávno neměl být.

VC Portugalska 1989 byla třináctým závodem sezóny, o titul tehdy bojovali Alain Prost s Ayrtonem Sennou, oba závodící pro britský McLaren. Přesto nebyl klíčovým tématem portugalského závodu jejich vzájemný souboj, fanoušci tehdy řešili něco úplně jiného.

Červenobílé mclareny sice většinu roku dominovaly, přesto v Portugalsku musely čelit konkurenčnímu Ferrari. Ihned po startu se Berger v rudém monopostu ujal vedení a velmi brzy se před Ayrtona Sennu, který startoval z pole position, prodralo i druhé ferrari Nigela Mansella.

Oba rudé monoposty si začaly na čele závodu budovat mírný náskok, klíčová nyní byla strategie a zda se maranellskému týmu podaří porazit britské konkurenty v boxech. Nejdříve vyměnil své pneumatiky Alain Prost (pohybující se na 4. příčce), o několik kol později jej následovali Gerhard Berger a Ayrton Senna.

Na trati zůstal už jen Nigel Mansell, který se tak ocitl na krátkou chvíli ve vedení závodu. Pokud by byla jeho zastávka u mechaniků rychlá, mohl s Bergerem svést po návratu na trať bitvu o vedení – i Mansell se tedy nakonec vydal ke svým mechanikům.

Tehdejší sportovní pravidla byla velmi odlišná od těch, které známe dnes. V boxové uličce např. neexistoval žádný rychlostní limit – závodník tedy mohl naprosto legální cestou „proletět“ boxovou uličkou rychlostí kolem 200 km/h. A právě tenhle faktor hrál u Mansella klíčovou roli.

Nigel Mansell vjel do boxů příliš rychle a při snaze co nejrychleji zpomalit probrzdil své pneumatiky a minul boxový slot Ferrari. Málem zajel i své mechaniky, pohotovým manévrem však strhnul volant doleva a pokračoval v jízdě boxovou uličkou. Zastavil se až několik metrů za svým stáním.

Podle pravidel měl britský závodník vyčkat na své mechaniky, kteří ho mohli legálním způsobem dotlačit zpět na své místo. Mansell ale v záchvěvu boje porušil sportovní pravidla a místo vyčkání na své mechaniky zařadil zpátečku a velmi nebezpečným manévrem ke svému stání zacouval.

Zastávka v boxech se Mansellovi prodloužila a místo kýženého boje o vítězství spadl na čtvrtou příčku. Mansell se pak začal velmi rychle přibližovat druhému Sennovi.

Co ale Mansell nečekal – kvůli svému boxovému „rodeu“ se ho komisaři rozhodli diskvalifikovat. Závodník tehdy nedostával zprávy přes týmové rádio, jediným komunikačním prostředkem tak bylo vyvěšení černé vlajky na cílové rovince. Mansell ji opakovaně míjel kolo za kolem, do boxů se ale nevracel.

Vše vyvrcholilo ve 48. kole – Mansell a Senna na cílové rovince překonali pomalu jedoucího Martiniho. Britský závodník ve službách Ferrari se pak rozhodl na Sennu zaútočit a v první zatáčce se jej pokusil předjet. Manévr ale nevyšel – Senna zatáčku zavřel dříve, než Mansell očekával a došlo ke vzájemné kolizi. Oba jezdci byli nuceni ze závodu odstoupit.

Samozřejmě, že celý incident měl v paddocku své dozvuky. Oba jezdci se po závodě k celé situaci vyjádřili.

„Dojel jsem Sennu ve chvíli, kdy jsem byl údajně diskvalifikován,“ vysvětloval po závodě Nigel Mansell. „Žádnou vlajku jsem neviděl. Bojoval jsem o druhé místo.“ Černá vlajka byla přitom na cílové rovince zřetelná – Mansell se ale v tu chvíli soustředil na Sennu, nesledoval tedy dění na boxové zdi.

„Po tom jeho pit stopu věděl, že je mimo hru,“ reagoval na vzájemnou kolizi rozčarovaný Senna. „V boxech prostě nemůžete couvat, je to jednoduché. To, co se stalo, udělal podle mě kvůli tomu, že byl mimo hru. Prostě to zkusil a nezajímalo ho, co se stane.“

Ve výsledku tak ani jeden ze zmiňovaných protagonistů nebodoval. Ztráta důležitých bodů zasáhla Sennovy mistrovské ambice – jeho rival a týmový kolega Prost totiž dojel na druhém místě a navýšil tři závody před koncem sezóny náskok na 24 bodů. Abyste pochopili závažnost situace, za vítězství bral tehdy závodník pouhých 9 bodů.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Petr Čermák)
Sdílejte na:
Zavřít