Greg Maffei, generální ředitel Liberty Media, ubezpečil, že při jednání o nové Concordské dohodě nebude využita taktika „rozděl a panuj“ jako kdysi za vlády Bernieho Ecclestona, ale očekává, že jednání nebudou procházkou růžovou zahradou. Dále promluvil i o komerčním rozkvětu formule 1 a samotných týmů.
Hlavní zúčastněné strany (FIA, Liberty Media a samotné týmy formule 1 – pozn. red.) zahájily diskuse s cílem vypracovat novou Concordskou dohodu, což je dokument, podle kterého se řídí F1 a který se má vztahovat na období 2026 až 2030.
Historie ukázala, že diskuse o podmínkách Concordské dohody bývají často velmi napjaté, protože týmy usilují o větší příjmy z komerčních práv ze strany promotéra i ve prospěch ostatních týmů.
Když byl Bernie Ecclestone šéfem F1, často stavěl týmy proti sobě, protože věděl, že vyjednávací pozice konkurentů je mnohem slabší, pokud si je může vytipovat jako jednotlivce, než aby jim dal moc jako skupině. Před více než deseti let přispěl Ecclestone k zániku Asociace týmů Formule 1 (FOTA- pozn. red.) tím, že nalákal týmy na extra tajné bonusy, aby se navzájem rozhádaly.
Greg Maffei, generální ředitel společnosti Liberty Media, která F1 vlastní, tvrdí, že podobná taktika „rozděl a panuj“ tentokrát nebude použita, i když očekává vyostřená jednání o některých bodech budoucí Concordské dohody.
Motorsport.com již například prozradil, že jeden ze sporných bodů minulých dohod – dodatečný historický bonus, který dostává Ferrari – zůstane i nadále zachován. Bude však snížen, což se italskému týmu nelíbí.
V projevu na akci F1 in Depth v Monaku, kterou spolupořádal časopis Autosport Business, Maffei poukázal na to, že přístup k diskusím o příští Concordské dohodě je na míle vzdálený tomu, jak probíhaly v minulosti.
„Minulý režim věnoval spoustu času tomu, aby týmy mezi sebou bojovaly. V mnoha případech se jim líbilo jen získávat výhodu nad ostatními, místo aby přemýšleli o tom, jak rozvíjet sport. Opravdu jsme se snažili vzít si příklad z některých aspektů z NFL (nejvyšší liga amerického fotbalu – pozn. red.) ve Spojených státech: v neděli tvrdě soupeřit, ale v pondělí na prvním místě liga,“ řekl generální ředitel Liberty Media.
„Opravdu chceme společně rozvíjet tento sport. Týmy to přijaly a profitují z toho, protože viděly nejen růst příjmů F1 a svého podílu na příjmech v rámci vlastního sponzoringu, ale zaznamenali jsme i růst hodnoty týmů.“
Maffei dále poukázal na skutečnost, že komerční rozkvět, který formule 1 v posledních letech zažívá společně s pozitivním efektem rozpočtového stropu, znamená, že situace ve startovním poli nebyla nikdy tak dobrá jako nyní.
„Když jsme se koncem roku 2016 angažovali a v lednu 2017 jsme uzavřeli naši první investici, týmy na chvostu pořadí byly doslova bezcenné. Manor byl v létě předchozího roku prodaný za jednu libru (zhruba 29 korun – pozn. red.). A nyní neexistuje tým, který by měl hodnotu nižší než jednu miliardu dolarů (zhruba 22,9 miliard korun – pozn. red.), možná i více, a získávají peníze na těchto číslech.“
„Viděli jsme obrovský nárůst hodnoty týmů, stejně jako jsme viděli nárůst hodnoty F1. Ve skutečnosti však hodnota týmů vzrostla pravděpodobně více. A to bylo důležité: potřebovali jsme mít investiční mentalitu a mentalitu, že se jedná o franšízy, které mohou mít skutečně skutečnou hodnotu. A to se také podařilo.“
Vzhledem k tomu, že Concordská dohoda je tak důležitým dokumentem pro dlouhodobé finanční zajištění týmů, není Maffei natolik naivní, aby se domníval, že jednání budou procházkou růžovou zahradou.
„Určitě existují záležitosti, o které budeme bojovat. A jaké to překvapení: týmy by chtěly vydělat více peněz. To se jim nedá zazlívat. Mám takové podezření, že část z toho, co by si přáli, by mohla pocházet z naší kapsy. Celkově ale oceňují, že jsme se snažili o dlouhodobý pohled na věc a že se snažíme o to, abychom na tom všichni společně vydělali.“