Konec zahřívacích deček nutí Pirelli k výrobě nových směsí

Konec zahřívacích deček nutí Pirelli k výrobě nových směsí

Ředitel italské firmy Pirelli Motosport, Mario Isola, přiznal, že bude potřeba navrhnout a vyvinout nové směsi pneumatik před plánovaným zákazem zahřívacích deček v roce 2024.

Momentálně týmy formule 1 používají dečky, které přivedou pneumatiky do provozní teploty, než se připevní na monopost, ale drahá a energeticky náročná příprava byla považována za plýtvání. Od roku 2024 tak zahřívací dečky neuvidíme, jelikož budou zakázané.

Oproti loňskému roku, kdy limity teplot byly nastaveny na 100°C na předních pneumatikách a 80°C na zadních, se F1 rozhodla pro letošní sezónu maximální teploty snížit na 70°C a také snížila počet deček používané týmy na polovinu.

Isola vysvětlil Auto Motor und Sport, proč je progresivní plán nakonec odstranit používání deček tím nejlepším nápadem: „Pokud chcete závodit bez zahřívacích deček, musíte navrhnout úplně novou pneumatiku. Nestačí jednoduše vytvořit nové směsi s větším pracovním rozsahem. Monoposty formule 1 jsou tak rychlé a generují tak velké síly, že se tlaky během jízdy zvyšují o deset až dvanáct PSI. Tím se změní celý profil a kontaktní plocha pneumatiky.“

S nápadem vytvořit nové směsi znamená, že bude potřeba dostatečné testování, aby Pirelli mohlo vyvinout co nejlepší směsi, které lze použít, jakmile budou zahřívací dečky zakázány. Abychom italské firmě pneumatik vyhověli, druhé tréninky v roce 2023 budou prodlouženy o 30 minut, aby poskytly cenný čas na testování. Tento formát bude vyzkoušen na letošní VC Spojených států v Austinu.

„Potřebujeme auta současné generace. Musíme jet na různé tratě, kde jsou pneumatiky vystaveny různému zatížení, a musíme jezdit v různých podmínkách. Myšlenka použití FP2 pro testování je ve skutečnosti velmi dobrá. Týmy nemusí cestovat na trať nebo zůstávat déle po závodním víkendu. Ale jakmile máte nový dobrý nápad, týmy najdou problémy. Stěžují si, že musí po zbytek víkendu používat stejná auta a stejné motory. Ujeté kilometry se rychle stanou problémem,“ vysvětlil Isola.

Sdílejte na:
Zavřít