Komentář: Proč bychom se netěšili do Madridu?

Komentář: Proč bychom se netěšili do Madridu?

Od roku 2026 zavítá královna motorsportu opět do Madridu. Nejde však o okruh Jarama, ale o zbrusu nový, a dokonce ne obyčejný městský okruh. F1 navíc slibuje, že půjde o neobyčejně dostupnou trať pomocí veřejné dopravy. Přesto se novinka nesetkala u fanoušků s velkým ohlasem.

Formuloví fanoušci po celém světě si stěžovali na okruh v Las Vegas. Kromě přílišného haló a zbytečných cavyků kolem celé Velké ceny jim vadilo také to, jak okruh vypadá – příliš rovinek, především extrémně dlouhý Strip. Liberty Media ale naštěstí vyslyšela stížnosti a přinesla nám okruh, který tento problém vyřešil a o extrémně dlouhé rovinky je ochuzen. Trať se dvaceti zatáčkami a dvěma tunely se táhne přes dva kruhové objezdy a naopak nemá žádnou pořádnou rovinku, na které by se dalo dobře předjíždět (malé upozornění: podoba trati však podle oficiálního webu formule 1 ještě není finální).

Předjíždění na městských okruzích samozřejmě není jen problém nadcházející Velké ceny v Madridu, ale například i Monaka, to však zachraňují dvě důležité věci: jeho historická hodnota, kterou pro sport má a honosná scenérie ulic Monte Carla a přístavu. Připomenu i další oblíbené městské okruhy: Baku, jeho krásný druhý sektor, kde se projíždí kolem hradeb ze 12. století, nebo Singapur s výhledem na záliv a mrakodrapy. A i přes mou počáteční nechuť vůči Las Vegas se mi ta načančaná neonová scenérie docela zalíbila, především uncanny valley sféra, která jako by sledovala projíždějící monoposty. I navzdory, nebo i díky čtvrtečnímu tréninku a Sainzově kanálu se Velká cena Las Vegas povedla, zapsala do dějin a byla přesně tou show, jakou měla od začátku být.

To je něco, co Madridu bude chybět. Tato Velká cena se pojede na předměstí severovýchodně od centra, poblíž madridského letiště. Pokud by člověk čekal výraznou scenérii, čeká na něj kongresové centrum, park a vedle je ještě stadion Real Madridu, což je asi nejvýznamnější „kulturní památka“, kterou u okruhu naleznete.

Formule 1 okruh oficiálně představila teprve v úterý a dosud kolem něho nedokázala vytvořit pořádný reklamu, aby se fanoušci měli na co těšit, na to má času ještě dost. Mohammed Ben Sulayem měl však mnoho co říci k udržitelnosti, která měla ospravedlnit volbu vystavět (část okruhu bude permanentní ala Miami) zbrusu nový okruh. Co by třeba ještě mohlo být udržitelné a levnější? Třeba zrenovovat a použít okruh, který už Madrid má? Okruh Jarama, vzdálený nějakých dvacet minut od Madridu a na kterém již formule 1 závodily, se dokonce pokoušel o návrat do kalendáře, nesplňuje však podmínky FIA.

Problém s městskými okruhy

Jarama je také bohužel klasický závodní okruh a ne městský, což je, přiznejme si, dobrým tahákem fanoušků na závody. Z poměrně logických důvodů – nachází se přímo ve městě, kde jste ubytovaní a pokud máte chuť zahrát si na turistu, máte to blízko k památkám. To je i hlavním pozitivním bodem, který F1 vyzdvihuje. Pořadatelé slibují, že díky lokaci se na okruh dá pohodlně dostat i hromadnou městskou dopravou. Na výběr budete mít autobus, metro a vlaky. Navíc díky tomu, že se nachází přímo u letiště, bude Velká cena Španělska 2026 ideálním jednodenním výletem pomocí letecké dopravy a z letiště se na okruh dostanete za pět minut tramvají.

Většinou bývají městské okruhy peklem. Především co se týče organizace – město se samozřejmě na takový závod musí připravovat dlouhou dobu dopředu, a i přesto jsou celý závodní víkend platná omezení, která komplikují život jeho obyvatelům. Celá jedna část města se prakticky uzamkne. Zdá se však, že u Madridu tak velké problémy nehrozí, přece jen se nenachází nikde v centru.

Městské okruhy jsou také asi z určitých důvodů zábavné i pro piloty. Zdi kolem dávají malý prostor pro chyby a dokonale otestují dovednosti pilotů, což představuje zajímavou výzvu. Pokud jste ale dejme tomu mechanik a váš pilot udělá chybu, na klasických závodních okruzích jej (a vás od noční šichty) ještě může zachránit kačírek, tráva, povrchy, které mohou ještě auto zastavit a zpomalit. Pokud váš pilot udělá chybu na městském okruhu, pravděpodobně skončí ve zdi a vy máte plné ruce práce s tím, opravit auto do příštího tréninku, kvalifikace nebo závodu. Samozřejmě že to máte v popisu práce (kterou přeci milujete a 24 závodů v sezóně vás vůbec nevyčerpá), ale nikdo nebude rád za všechen ten stres nebo probdělou noc, když skládáte a kontrolujete monopost. A snad v příštím tréninku neskončí monopost vašeho týmu znovu ve zdi, jako se to povedlo například loni v Baku Pierrovi Gaslymu.

Proč nevyužít již existující okruhy?

Na katalánském okruhu se závodí již třicet let. Organizátoři se neustále snaží vyhovět nátlaku FIA, udržovat okruh a dělat jej zajímavým. Člověk se musí ptát, co je na něm tak špatného, že jen po jedné Velké ceně, kdy organizátoři odstranili nenáviděnou šikanu na konci trati, se F1 bude přesouvat do Madridu? Oficiálně sice v roce 2026 v kalendáři ještě Circuit de Catalunya bude, jeho osud je ale do budoucna nejistý. Fanoušci si navíc stěžují na infrastrukturu okruhu a špatnou organizaci a celkový fanouškovský zážitek tak není ideální.

Okruhy z kalendáře vypadávají běžně a staré okruhy se vracejí. Dle mého názoru je právě nejlepší volbou to, co si myslí Zak Brown. Ten podporuje myšlenku, aby se závody v kalendáři neustále střídaly a co pár let cirkus formule 1 projel opravdu celý svět. Protože kdo pak ví, kdy znovu uvidíme formule 1 prohánět se na Circuit de Catalunya?

Otázkou je proč nevyužít již existující tratě po celém světě a stavět nové. Na svůj velkolepý návrat do kalendáře čeká spousta legendárních okruhů. Ať už mají své mouchy, tak jestli je něco, co lidé milují, je to nostalgie. Co například Indianapolis, Istanbul, Brands Hatch, nám blízký německý Hockenheimring a Nürburgring, Kyalami nebo Sepang? Tyto okruhy samozřejmě stále mají o pořádání zájem, problémem jsou finance. A Madrid za deset let údajně zaplatí za pořádání formuli 1 mnohem více, než Circuit de Catalunya.

Ale kdo ví. Třeba nás nové okruhy, které nahradí ty staré, překvapí a v Madridu půjde o povedený závod. Logistika navíc hraje důležitou roli a je možné, že se díky dostupnosti se z (pří)městského madridského okruhu stane nový favorit mezi fanoušky. Na to si však počkáme až do roku 2026. A možná ještě na domácí půdě v Madridu uvidíme závodit Fernanda Alonsa. Budeme jen doufat, že prozatím nadějně vypadající okruh nepotká podobný osud jako městský okruh ve Valencii. Ten je (slovy našeho šéfredaktora) úplně KO, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Kristýna Dytrtová)
Sdílejte na:
Zavřít