Komentář: Mercedes prováhal další šanci, Vettel předvedl husarský kousek

Komentář: Mercedes prováhal další šanci, Vettel předvedl husarský kousek

Sebastian Vettel bezesporu může zařadit své vítězství ve Velké ceně Bahrajnu ke svým nejlepším. Fantastickou jízdou dokázal zdvojnásobit životnost měkké směsi pneumatik a ubránil tak tlak Mercedesu. Ten mohl závod ovládnout, svoji šanci ale znovu promrhal.

Velká cena Bahrajnu přinesla divákům napínavou podívanou okořeněnou bitvou o vítězství, která trvala až do posledního kola. Rozdíl mezi triumfujícím Sebastianem Vettelem a druhým Valtterim Bottasem nakonec v cíli činil méně než jednu sekundu. V závodě se v každém případě bylo na co dívat.

Vettelova mistrovská jízda na starých hadrech

Do nesmírně těžké situace byl postaven vítěz kvalifikace Vettel. Spolu s týmovým kolegou Kimim Räikkönenem sváděli strategickou bitvu s jezdci Mercedesu Bottasem a Lewisem Hamiltonem. Ti v boxech přezuli na střední směs pneumatik a plánovali jet až do cíle, zatímco u Ferrari zvolili spíše rychlost na trati a při prvních zastávkách nasadili jezdcům měkké gumy s vidinou druhého pitstopu a dojezdu na superměkké směsi.

Tam však přišel nečekaný problém, který strategické plány Ferrari rozfoukal jako popel. Při zastávce Räikkönena nastaly potíže s povolováním levého zadního kola, Fin však dostal pokyn k odjezdu, načež přejel a zranil jednoho z mechaniků. Na dráze byl v tu chvíli Vettel ještě na opotřebovaných měkkých pneumatikách, jeho možnost zajet do boxů se však na podstatnou dobu zcela uzavřela, neboť před garáží Ferrari se zdravotní tým musel věnovat mechaniku Francescu Cigarinimu, jenž utrpěl dvojitou zlomeninu levé nohy.

A než se podařilo, minul Vettel zcela svoje „okno“ pro zastávku, která by ho udržela před Hamiltonem a umožnila mu stíhat pouze Bottase. Ferrari se odvážně rozhodlo sáhnout až k plánu D, kterým, jak se ukázalo, byl na první pohled nereálný úkol, dojet do cíle na stávající sadě měkkých gum a udržet oba mercedesy za zády.

Ani sám Vettel nevěřil, že je něco takového vůbec možné, zvláště když první polovinu tohoto stintu odjel ještě s vidinou druhé zastávky, nikoliv ve snaze šetřit své obutí až do cíle. Němec však předvedl, proč je čtyřnásobným mistrem světa a vytáhl jednu z nejlepších jízd své kariéry, ačkoliv navenek to nemuselo být patrné. Vettel změnil svůj přístup a snažil se zbývající kola odjet s co nejlepším poměrem „cena/výkon“, tedy dosahovat rozumného tempa, ale jezdit maximálně čistě, zcela eliminovat blokování předních či protáčení zadních kol. Spolu s tím na něj navíc enormní tlak vyvíjel rychle se blížící Bottas a nejspíš i vědomí, že zbrklá reakce FIA na nudnější GP Austrálie v podobě prodloužení hlavní DRS zóny o 100 metrů činila defenzívu v jeho situaci téměř nemožnou.

Vettel však nemožné zvládl, naopak to byl Bottas, který při své stíhací jízdě často probržďoval a jak posléze přiznal, zadní pneumatiky na jeho mercedesu měly ke konci závodu rychlé jízdy plné zuby. Fin se nakonec zmohl pouze na náznak útoku do první zatáčky posledního kola, více však nepředvedl a Vettel, sám jistě překvapený tím, jakou misi právě zvládl, se mohl zplna hrdla radovat ze druhého triumfu sezóny. Do vysílačky v euforii volal: „Ty pneumatiky byly úplně hotové! Ty byly hotové!“

#Seb5 P1 #BahrainGP pic.twitter.com/l1Kvj1GCfD

— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 8. dubna 2018

 

Mercedes zaspal šanci využít velkého klopýtnutí Ferrari

Text: Aleš Mrázek

Lewise Hamilton v neděli rozhodně nebyl účastníkem boje o vítězství v závodě. Těmi byli Vettel a Bottas, mohli být Räikkönen a Daniel Ricciardo. U Ricciarda šance bohužel zhasly dříve, než stihl pořádně předvést obávané tempo Red Bullu a Räikkönena zastavil nešťastný incident během jeho druhé zastávky v boxech. Hamilton byl ve svém prohlášení s třetím místem spokojený vzhledem ke svému startu z deváté pozice, jeho tým však rozhodně mohl závod vzhledem k nastalé situaci zvládnout lépe.

Mercedes strategicky zaváhal ve fázi, kdy v boxech u Ferrari Räikkönen přejel svého mechanika, čímž vyřadil sebe a na několik kol celé boxové stání týmu. Vettel a Räikkönen oba jeli prakticky stejnou strategii dvou zastávek v boxech, která měla mít posloupnost směsí v podobě superměkká – měkká – superměkká. První zastávky pilotů Ferrari se odehrály v 18. a 19. kole.

Následné druhé zastávky byly naplánovány v přibližně stejném sledu, jen s tím rozdílem, že Räikkönen jel pro nové pneumatiky tentokrát první. Za standardních okolností by po něm podle plánu zastavil Vettel a vrátil se ještě před Hamiltonem. Dále by pak do konce závodu stáhnul bez problémů Bottase a předjel ho zpět. Ferrari bylo na měkkých červených pneumatikách totiž po celý víkend suverénně nejrychlejší a vsadilo tím pádem logicky na finiš s touto směsí.

Počínání Mercedesu v horizontu přibližně osmi kol po nepovedené zastávce Räikkönena bylo ale stále ovlivněno vizí druhé zastávky Vettela a německý tým na to svou taktikou jednoznačně spoléhal. Němec si v době váhání soupeře už ale nemohl dovolit druhou zastávku kvůli nedostatečnému náskoku na Hamiltona. Bottas sice nakonec dostal správnou informaci o tom, že Vettel už k mechanikům nepojede, ta ale přišla později, než bylo žádoucí.

Nutno uznat, sázka Ferrari na dojezd do cíle na stávající sadě měkkých gum byla velmi riskantní, čili být v kůži Mercedesu, uvěřit, že k něčemu takovému skutečně dojde a podle toho rozdat instrukce svým jezdcům bylo v podstatě ještě riskantnější. Přesto právě v této době tým závod prohrál. Možná, kdyby býval méně spoléhal na strategický software a lépe „přečetl hru“…

Bottas začal stahovat náskok soupeře, ale kvůli pozdnímu úsudku týmu a mistrovské jízdě Vettela na střední směsi staré 40 kol se mu už nepodařilo ferrari předjet. Přitom chybělo jedno, možná dvě kola a slavil by Fin ve službách Mercedesu. Německý tým tedy prohrál závod opět na strategické úrovni.

So Lewis, about that triple overtake…

“It was quite risky” >> https://t.co/8zP8edrFPc#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/YtKGOMrDzT

— Formula 1 (@F1) 9. dubna 2018

 

Gasly dovezl Hondě nejlepší výsledek v hybridní éře

Text: Ted Zíka

Čtvrté místo Pierra Gaslyho se rovná malému zázraku. Zvláště, když vezmeme v potaz přechod týmu Toro Rosso k pohonným jednotkám Honda. Japonský dodavatel motorů si od svého návratu do formule 1 v roce 2015 nevybudoval zrovna dobrou pověst. Záběry na odstupující vozy McLarenu, který Honda poháněla do roku 2017, se staly středobodem humoru obklopujícího formuli 1. Nicméně, v oblacích kouře z rozbitého motoru lze najít paprsky dobrých výkonů, například několik pátých a šestých míst Fernanda Alonsa, včetně jednoho pátého právě z Bahrajnu. Pravdou však je, že odstoupení a umístění v druhé desítce byla podstatně častějším jevem. Čtvrté místo je tak pro Hondu dosud nejlepším výsledkem od návratu do sportu.

Proto je Gaslyho výkon opravdu výborný a zcela jistě si svůj obdiv zaslouží. Nicméně, dá se říct, že Honda dokázala konečně vyrobit dobrou pohonnou jednotku? Na takové tvrzení je stále příliš brzo. Po úspěšném testování, kdy Honda jela naprosto spolehlivě, přišla Austrálie, kde opět došlo k problémům a Japonci se stali terčem kritiky a vtipů. Toro Rosso i v minulých letech dokázalo získat několik čtvrtých míst s Carlosem Sainzem a Maxem Verstappenem. Navíc musíme zmínit, že jedinými třemi piloty, kteří v nedělním závodě odstoupili, byli oba závodníci Red Bullu a Kimi Räikkönen s Ferrari. Ti všichni by se, nebýt svých trablů, zcela jistě do cíle dostali před Gaslym, z jehož senzačního čtvrtého místa by se rázem stalo místo sedmé. Jak tedy na tom skutečně jsou, uvidíme až za pár závodů.

Throw him higher! #Teamwork pic.twitter.com/AqgA3VYL3C

— Toro Rosso (@ToroRosso) 8. dubna 2018

 

Dalším dobrým výsledkem se v nedělním závodě blýskl pátý Kevin Magnussen. Pilot Haasu navázal na dobrou formu, kterou předváděl už v Austrálii, než došlo na potíže při pitstopu. Dánský závodník zatím vypadá za volantem sebevědoměji než jeho kolega Romain Grosjean, který byl vloni pravidelně rychlejší. Magnussenova skvělá jízda pro páté místo potvrzuje, že svou rychlost opět našel a Haas mu dokázal poskytnout solidní vůz, který všechny týmy okolo značně zneklidňuje.

Skvělý závod bezesporu odjel Marcus Ericsson, který byl šachovnicovou vlajkou odmáván na deváté příčce. Sauber se stále pohybuje spíše na konci pole, Švéd ale využil výkonnostního propadu Williamsu a Force Indie a po většinu závodu se dokázal pohybovat v první desítce. Prokázal přitom své zkušenosti, které mu napomáhají k tomu, aby zatím převyšoval svého nového kolegu Charlese Leclerca, jenž v tuto chvíli svůj deficit dohání spíše přemírou snahy a ve voze se jednoznačně teprve hledá.

Sdílejte na:
Zavřít