Na okruhu kolem španělského přístavu sbírali body především zkušení jezdci. Hlavní závod vyhrál vedoucí celkového hodnocení Grosjean a triumf mladíka Gutierreze v nedělním sprintu ztělesňoval velkou výjimku. Také v tabulce mistrovství mají jezdci s několika sezonami „na krku“ jasně navrch.
Páteční kvalifikace
Královo shledání s okruhem, kde minulý rok těžká nehoda o vlásek ukončila jeho kariéru, nebylo zpočátku šťastné. V pátečním tréninku chyboval již po dvou kolech a příliš si nezajezdil. Pro kvalifikaci proto musel převzít nastavení, které vypracoval kolega Palmer, ani to ovšem nikam nevedlo: „Nesedlo mi. Pro kvalifikační jízdu na nové sadě gum jsme tedy v nastavení provedli změny. Jenomže pokaždé, když jsem se chystal na rychlé kolo, nebo jej právě jel, byly vyvěšeny červené vlajky,“ výsledkem tohoto tápání bylo beznadějné 22. místo na sobotním startu a částečná rezignace českého jezdce: „Tahle trať mi, zdá se, nepřeje! Dnes jsme měli v kvalifikaci trochu smůlu, dobrý výsledek se dá ve formuli GP2 zajet i ze zadních pozic,“ shrnul Král, který se spoléhal na strategii.
Byli to piloti domácí stáje Barwa-Addax, kteří ovládli páteční dění. Stále se lepšící Charles Pic postavil svůj bílý vůz na pole-position před týmového kolegu Van der Gardeho a Romain Grosjean se tentokrát musel spokojit se třetím startovním místem. Esteban Gutierrez položil pátým časem za Filippim, základní kámen svého nedělního úspěchu.
Sobotní hlavní závod
Radost týmu Barwa-Addax trvala jen přes noc. Polesetter Pic se kvůli defektu nevrátil ze zaváděcího kola a Van der Garde se sice 22 kol těšil z vedení, komisaři na něj ale uvalili penalizaci průjezdu boxy za prohřešek pod žlutou vlajkou. Grosjeanovi tak padlo první místo a po bezchybné jízdě i vítěztsví do klína. „Ne, nemyslím, že to bylo darované vítězství. Jsem toho názoru, že jsem byl rychlejší, než Giedo a finiš závodu by byl i bez jeho trestu jistě zajímavý,“ tešil se Grosjean.
Nizozemec Van der Garde byl po odpykání penalizace jen čtvrtý, nechtěl se ale s takovým výsledkem smířit. S lehkostí za sebe odsunul Close a po krásném duelu s Valsecchim dojel druhý.
Josef Král se díky nehodám konkurentů a výborné vlastní jízdě mohl klasifikovat jako osmý, což současně znamenalo pole-position pro neděli: „Chytil jsem rytmus a jelo se mi celkem dobře. Dva soupeři přede mnou zajeli do boxů a mně se povedla dvě rychlá kola před vlastním pitstopem, který můj tým provedl bravurně. Když jsem pak viděl, jak v závěrečné fázi závodu všichni na opotřebovaných pneumatikách kloužou jako na ledě, říkal jsem si, že posledních deset kol bude krušných. A také že bylo! V předposledním kole jsem předjel Michaela Hercka a získal tak pole position pro zítřek.“
Výsledky sobotního hlavního závodu.
Poř. | Jezdec | Tým | Čas |
---|---|---|---|
1 | Romain Grosjean | DAMS | 58m19.400s |
2 | Giedo van der Garde | Addax | + 15.481s |
3 | Davide Valsecchi | AirAsia | + 20.901s |
4 | Dani Clos | Racing Engineering | + 24.010s |
5 | Sam Bird | iSport | + 24.323s |
6 | Luiz Razia | AirAsia | + 24.495s |
7 | Esteban Gutierrez | ART | + 48.097s |
8 | Josef Král | Arden | + 51.064s |
9 | Jolyon Palmer | Arden | + 53.632s |
10 | Michael Herck | Coloni | + 57.032s |
11 | Julian Leal | Rapax | + 58.041s |
12 | Kevin Mirocha | Ocean | + 58.567s |
13 | Pal Varhaug | DAMS | + 1m06.416s |
14 | Johnny Cecotto | Ocean | + 1m12.085s |
15 | Rodolfo Gonzalez | Trident | + 1m20.090s |
16 | Fairuz Fauzy | Super Nova | + 1m25.296s |
17 | Stefano Coletti | Trident | + 1m44.986s |
18 | Kevin Ceccon | Coloni | + 1 kolo |
Ret | Max Chilton | Carlin | 23 kol |
Ret | Christian Vietoris | Racing Engineering | 15 kol |
Ret | Luca Filippi | Super Nova | 14 kol |
Ret | Charles Pic | Addax | 13 kol |
Ret | Jules Bianchi | ART | 0 kol |
Ret | Marcus Ericsson | iSport | 0 kol |
Ret | Alvaro Parente | Carlin | 0 kol |
Ret | Fabio Leimer | Rapax | 0 kol |
Nedělní sprint
Základ pro velký den českého motorsportu byl tedy teoreticky dán. Bylo to v srpnu roku 2002, kdy se naposledy po závodě F3000 (předchůdce GP2) hrála česká hymna. Tomáš Enge tehdy triumfoval shodou okolností také za Arden v Budapešti.
S Gutierrezem a Raziou v zádech vyrazil Král do sprintu na 23 kol výborně a usadil se na první pozici. V páté zatáčce za to chyboval Grosjean, jehož točící se vůz torpedovali Gonzales a Pic. Závod byl na dvě kola neutralizován a tato „fáze odpočinku“ jakoby uspala i českého lídra. Když se jelo znovu naostro, brzdil Král pro první zákrut příliš pozdě a Gutierrez se nenechal dvakrát vybízet, aby jej na špičce vystřídal. Akce stála Krále tolik rychlosti, že se před něj dostal i Razia. O kolo později volný pád pilota Ardenu pokračoval: předjeli jej i Van der Garde a Clos.
Pořadí závodu poté odpovídalo denní formě a dlouhých deset kol se nezměnilo. Mladý Esteban Gutierrez držel Raziu s přehledem za sebou a ani Van Der Garde s Closem se mu nedokázali přiblížit. Král za to měl plná zpětná zrcátka dotírajícího Valsecchiho a Hercka. Devět kol před cílem jejich tlak nevydržel a jeho víkend skončil přesně tak, jak v pátek začal: hodinami při výjezdu z mostu.
Jak se má dobrá darovaná startovní pozice využít demonstroval Gutierrez svým prvním vítězstvím. Sauberova trojka byla v cíli o 13 sekund před Raziou a Van der Gardem. Valsecchi se dokázal těsně před cílem posunout před Close, poslední bodík s vyjel Rumun Herck.
V mistrovství se na špičce v těsném odstupu usadili zkušení piloti Grosjean, Van der Garde a Valsecchi. Příští závod GP2 se jede za dva týdny v rámci Britské velké ceny v Silverstone.
Výsledky nedělního sprintu.
Poř. | Jezdec | Tým | Čas |
---|---|---|---|
1 | Esteban Gutierrez | ART | 43m34.905s |
2 | Luiz Razia | AirAsia | + 12.995s |
3 | Giedo van der Garde | Addax | + 13.842s |
4 | Davide Valsecchi | AirAsia | + 26.633s |
5 | Dani Clos | Racing Engineering | + 30.130s |
6 | Michael Herck | Coloni | + 30.374s |
7 | Jules Bianchi | ART | + 34.651s |
8 | Kevin Mirocha | Ocean | + 34.677s |
9 | Julian Leal | Rapax | + 36.728s |
10 | Pal Varhaug | DAMS | + 37.615s |
11 | Marcus Ericsson | iSport | + 40.932s |
12 | Sam Bird | iSport | + 42.599s |
13 | Christian Vietoris | Racing Engineering | + 44.840s |
14 | Fabio Leimer | Rapax | + 46.014s |
15 | Luca Filippi | Super Nova | + 46.777s |
16 | Fairuz Fauzy | Super Nova | + 57.433s |
17 | Johnny Cecotto | Ocean | + 1m08.309s |
18 | Alvaro Parente | Carlin | + 1m11.936s |
Ret | Stefano Coletti | Trident | 21 kol |
Ret | Kevin Ceccon | Coloni | 21 kol |
Ret | Josef Král | Arden | 14 kol |
Ret | Jolyon Palmer | Arden | 14 kol |
Ret | Max Chilton | Carlin | 3 kola |
Ret | Charles Pic | Addax | 0 kol |
Ret | Romain Grosjean | DAMS | 0 kol |
Ret | Rodolfo Gonzalez | Trident | 0 kol |
Celkový stav šampionátu GP2.
Poř. | Jezdec | Body |
---|---|---|
1 | Romain Grosjean | 34 |
2 | Giedo van Der Garde | 33 |
3 | Davide Valsecchi | 30 |
4 | Sam Bird | 27 |
5 | Charles Pic | 24 |
9 | Josef Král | 10 |
Foto: Roman Klemm