Talentovaný Belgičan Stoffel Vandoorne dojel v Itálii dvakrát na stupínek vítězů a udělal tím další velký krok směrem titulu. Nejrychlejším pilotem GP2 byl v královském parku ovšem Mitch Evans.
Ke svému osmému podniku sezony se konkurenti formule GP2 sešli v Monze. Paddock historické trati se stal svědkem několika změn v kokpitech. Zoel Amberg své ambice pro rok 2015 definitivně zabalil (i když podnik jeho otce stále ještě na vozech stáje Lazarus inzeroval) a nahradil jej „specialista-náhradník“ Sergio Canamasas. Také druhý kokpit Lazarusu byl nově obsazen: regulérní pilot Nathanael Berthon dal přednost závodu ELMS a v GP2 tím směl debutovat dřívější špičkový jezdec GP3, Patrick Niederhauser ze Švýcarska. Do GP2 se již po několikáté vrátil „veterán“ této třídy, Johnny Cecotto, který u Tridentu zaskočil za Reného Bundera. Rakušan nebyl s dosavadní spoluprací s Italy spokojen a našel nové útočiště v holasdkém týmu MP, kde nahradil úspěšně operovaného syna majitele stáje, Daniela de Jonga. Druhou MP-Dallaru osedlal nováček Meindert van Buuren. Nick Yelloly a Sean Gelael startovali o víkend velké ceny Itálie raději ve formuli Renault. Brita v Hilmerově jediném voze nahradil Simon Trummer a v monopostu Trevora Carlina si směl odbýt svůj debut v GP2 chráněnec Nissanu, Jann Mardenburough. Od žádného z těchto borců se ovšem nedaly očekávat špičkové výsledky.
Trénink a kvalifikace: Pierre Gasly před Evansem
V pátek dopoledne se během 30minutového volného tréninku nejlépe cítil Pierre Gasly. Francouz si zapsal nejrychlejší čas před Rossim, Haryantem, Vandoornem a překvapujícím Binderem.
V odpolední kvalifikaci se při první sérii rychlých kol jakoby vzpomněl na své schopnosti Mitch Evans (Russian Time) a usadil se na špičce tabulky před Vandoornem, Gaslym, Lynnem a Sirotkinem. Po tradiční přestávce v boxech, kdy se jezdci ještě jednou soustředí a technici provádějí změny nastavení vozů, se za nejlepších podmínek mohlo znovu zaútočit. Jako jediný ovšem Evansův čas dokázal překonat Gasly, jinak se na předních místech nic nezměnilo. „Již ve volném tréninku jsem cítil, že jsme našli slibné nastavení. Opravdu nutně potřebuji dobrý výsledek a doufám, že se mi zítra podaří zvítězit,“ shrnul svůj dobrý výkon junior Red Bullu Pierre Gasly. Za to Evans se ze svého návratu mezi nejrychlejší dlouho těšit nesměl: stewartové shledali, že jeho pneumatiky neměly dostatečný tlak a jezdec z Nového Zélandu putoval na chvost startovního pole.
A jak se dařilo nováčkům? Jejich výkony zůstaly v rámci očekávání. Mardenborough, Niederhauser a Van Buuren dosáhli 19., 24. a 25. času.
Výsledek kvalifikace:
1 | Pierre Gasly | DAMS | 1m31.272s |
2 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 0.206s |
3 | Alex Lynn | DAMS | 0.343s |
4 | Sergey Sirotkin | Rapax | 0.368s |
5 | Rio Haryanto | Campos Racing | 0.626s |
6 | Arthur Pic | Campos Racing | 0.666s |
7 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 0.713s |
8 | Alexander Rossi | Racing Engineering | 0.742s |
9 | Raffaele Marciello | Trident | 0.799s |
10 | Nobuharu Matsushita | ART Grand Prix | 0.828s |
11 | Robert Visoiu | Rapax | 0.883s |
12 | Julian Leal | Carlin | 0.887s |
13 | Norman Nato | Arden International | 0.902s |
14 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | 0.904s |
15 | Jordan King | Racing Engineering | 1.011s |
16 | Andre Negrao | Arden International | 1.114s |
17 | Jann Mardenborough | Carlin | 1.126s |
18 | Rene Binder | MP Motorsport | 1.175s |
19 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 1.365s |
20 | Simon Trummer | Hilmer Motorsport | 1.522s |
21 | Patric Niederhauser | Daiko Team Lazarus | 1.641s |
22 | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 1.347s |
23 | Mitch Evans | RUSSIAN TIME | – |
24 | Sergio Canamasas | Daiko Team Lazarus | – |
25 | Meindert van Buuren | MP Motorsport | 1.854s |
Sobotní závod: hrdinové Rossi a Evans
Strach ze sobotního deště se prokázal být neoprávněný a Pierre Gasly měl za slunečného počasí možnost blýsknout se před zodpovědnými Red Bullu. Start se Francouzovi povedl dobře, zatímco Stoffel Vandoorne předvedl netypicky nervozní první kolo, ze kterého se vrátil jen jako třetí za Lynnem. I tuto pozici brzy ztratil: v šikaně na začátku druhého kola ho předjel dobře rozjetý Sirotkin. Za vedoucí trojicí se seřadili Rossi, Pic, Visoiu a Matsušita.
Od pátého kola byl závod nakrátko neutralizován, protože debutant Van Buuren po výjezdu z Ascariho šikany nepokračoval po asfaltu, ale do svodidla. Kompletní špička hned poté měnila pneumatiky a rozjezd z boxů jaksi uškodil Gaslyho převodovce. Pierre musel vůz odstavit. Z prvenství se proto nakrátko těšil Sirotkin, než jej předjel doposud zdrženlivý Vandoorne. Belgičan nezažil právě optimální výměnu pneumatik, ještě více času v boxech ale ztratil Lynn. Williamsova trojka se pak poněkud brachiálním způsobem snažila dohnat ztracený čas: před první šikanou brzdil mladý Brit nezodpovědně pozdě a vrazil do Sirotkina, přičemž se jeho vůz o vlásek převrátil.
Kolem poločasu podniku vedla těsně semknutá dvojice Vandoorne/Rossi před Picem, Stanawayem a Visoiuem. Nejlepší karty měl ke konci závodu v ruce Alex Rossi. Také Američan potřebuje špičkové výsledky, aby se doporučil „národnímu“ týmu Haas-F1. Svůj rozhodující a úspěšný útok na Vandoorneho si jezdec Racing-Engineeringu schoval na 6 kol před cílem a v první šikaně se šikovně vecpal kupředu. Vítězství mu poté bylo jisté.
Na opotřebované pneumatiky v závěrečné fázi nejvíce doplatil Pic, který během posledních kol ztratil čtyři pozice vůči senzačnímu Evansovi, Stanawayovi, Markelovi a Natovi. Nedělní pole-position si osmým místem zajistil Jordan King, zbývající sobotní body připadly Robertovi Visoiuovi a René Binderovi.
Výsledek sobotního závodu:
1 | Alexander Rossi | Racing Engineering | 30 | 49m32.084s |
2 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 30 | 1.275s |
3 | Mitch Evans | RUSSIAN TIME | 30 | 15.094s |
4 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 30 | 17.784s |
5 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 30 | 18.198s |
6 | Norman Nato | Arden International | 30 | 18.382s |
7 | Arthur Pic | Campos Racing | 30 | 18.842s |
8 | Jordan King | Racing Engineering | 30 | 19.862s |
9 | Robert Visoiu | Rapax | 30 | 22.083s |
10 | Rene Binder | MP Motorsport | 30 | 22.556s |
11 | Sergio Canamasas | Daiko Team Lazarus | 30 | 30.868s |
12 | Julian Leal | Carlin | 30 | 32.871s |
13 | Rio Haryanto | Campos Racing | 30 | 36.041s |
14 | Andre Negrao | Arden International | 30 | 36.166s |
15 | Raffaele Marciello | Trident | 30 | 37.170s |
16 | Simon Trummer | Hilmer Motorsport | 30 | 37.541s |
17 | Patric Niederhauser | Daiko Team Lazarus | 30 | 45.741s |
18 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | 30 | 46.250s |
19 | Jann Mardenborough | Carlin | 30 | 48.908s |
– | Sergey Sirotkin | Rapax | 15 | Nedojel |
– | Alex Lynn | DAMS | 13 | Nedojel |
– | Pierre Gasly | DAMS | 10 | Nedojel |
– | Nobuharu Matsušita | ART Grand Prix | 9 | Nedojel |
– | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 9 | Nedojel |
– | Meindert van Buuren | MP Motorsport | 2 | Nedojel |
Nedělní sprint: po zásluze Mitch Evans!
Zaváhání nedělního polemana Kinga nejlépe využil Arthur Pic, za kterým se usadil Richie Stanaway. Jezdec týmu Status při tom předjel několik soupeřů zkrácením šikany – očekávaná penalizace ovšem kupodivu vyřknuta nebyla. Za třetím Evansem pádili po Autodromo di Monza Vandoorne, Canamasas, Binder, Markelov a Visoiu.
Sprint byl jedinkrát neutralizován a to kvůli Rumunsko-Americkém střetu v šikaně Roggia, po kterém Visoiu a Rossi odstoupili. Mladší bratr bývalého jezdce F1 Charlese, Arthur předvedl bezvadný výkon a do posledního kola vedl. Vítězství se ovšem neměl dočkat. Evans a Vandoorne mezitím odsunuli Stanawaye za sebe a lídra dotáhli. Evans pak na Pica zaútočil při posledním průjezdu úvodní šikany a Francouz neměl čím by na to odpověděl…
O zbývající body předvedlo půl tuctu jezdců zábavné souboje a podělili se o ně v pořadí Sirotkin, Canamasas, Marciello a Binder.
Výsledek nedělního sprintu:
1 | Mitch Evans | RUSSIAN TIME | 34m17.890s |
2 | Arthur Pic | Campos Racing | 0.707s |
3 | Stoffel Vandoorne | ART Grand Prix | 1.066s |
4 | Richie Stanaway | Status Grand Prix | 7.623s |
5 | Sergey Sirotkin | Rapax | 8.871s |
6 | Sergio Canamasas | Daiko Team Lazarus | 11.895s |
7 | Raffaele Marciello | Trident | 12.150s |
8 | Rene Binder | MP Motorsport | 13.241s |
9 | Julian Leal | Carlin | 14.352s |
10 | Alex Lynn | DAMS | 14.502s |
11 | Rio Haryanto | Campos Racing | 15.250s |
12 | Pierre Gasly | DAMS | 15.672s |
13 | Johnny Cecotto Jr. | Trident | 17.686s |
14 | Artem Markelov | RUSSIAN TIME | 18.625s |
15 | Nobuharu Matsušita | ART Grand Prix | 22.464s |
16 | Simon Trummer | Hilmer Motorsport | 23.094s |
17 | Patric Niederhauser | Daiko Team Lazarus | 25.186s |
18 | Andre Negrao | Arden International | 25.570s |
19 | Marlon Stockinger | Status Grand Prix | 26.228s |
20 | Jann Mardenborough | Carlin | 35.277s |
– | Robert Visoiu | Rapax | Nedojel |
– | Alexander Rossi | Racing Engineering | Nedojel |
– | Jordan King | Racing Engineering | Nedojel |
– | Norman Nato | Arden International | Nedojel |
Celkový stav šampionátu:
1 | Stoffel Vandoorne | 261 |
2 | Alexander Rossi | 153 |
3 | Sergey Sirotkin | 115 |
4 | Rio Haryanto | 109 |
5 | Mitch Evans | 89 |
6 | Alex Lynn | 86 |
7 | Pierre Gasly | 65 |
8 | Raffaele Marciello | 60 |
9 | Arthur Pic | 57 |
10 | Nobuharu Matsušita | 48 |