Jolyon Palmer si naplno vynahradil smůlu z Monzy a v Singapůru znovu potvrdil, že se koncem sezony nachází v téměř neporazitelné formě: získal pole-position a vítězství v sobotu. V neděli se prosadil Sam Bird a udržel tak svůj bodový odstup na Fabia Leimera v dosažitelných sférách.
Pátek: Palmer naznačuje v tréninku a kvalifikaci
Nejméně třetina týmů GP2 ještě neví, zda bude moci i pro příští sezonu sehnat dostačující finanční zázemí. Kompletní pole třinácti stájí GP2 se ovšem dle platného kalendáře muselo vydat na finančně namáhavou cestu do asijského Singapůru.
Minulý rok se v této navoněné metropoli z vítězství GP2 těšili Max Chilton a Giedo van der Garde. Oba poté zvládli postup do formule 1 a proto se i letos mohli špičkově v úzkém betonovém kanálu blýsknout.
Kdo chtěl získat z městského okruhu v Singapuru dojmy i za denního světla, tomu dala GP2 výbornou příležitost. Ve volném tréninku to byl – stejně tak, jako před dvěma týdny v Monze – Jolyon Palmer, kdo do víkendu dokázal vykročit nejlépe. S jeho Carlin-Dallarou smýkl po zaneřáděném a pochopitelně ještě málo „nagumovaném“ okruhu o dvě desetiny rychleji než Fabio Leimer. Ostatní měli s klouzavou vozovkou větší problémy a nejeden monopost se otřel o betonové kvádry lemující dráhu. Třetí čas si zapsal Ericsson před překvapivě rychlými nováčky Rossim a Evansem.
Mimo Leimera nemohli být ostatní tři uchazeči o titul s tréninkovým výsledkem spokojeni: Bird a Nasr (v tabulce 6 a 29 bodů za Leimerem) sice dosáhli pozic sedm a osm, na Palmera ovšem ztráceli více než sekudu. Ještě hůře na tom byl Stefano Coletti. Jezdec, který dlouho vedl celkové hodnocení koncem sezony, zjevně ztratil rytmus a jeho očividně nervózní jízda Singapurem měla za výsledek pouze 24. čas – a zdrcujících 3,5 sekundy ztráty na nejrychlejšího!
Bezútěšnou situaci týmu Trident podtrhl debutant Gianmarco Raimondo. Pomalý Kanaďan je již čtvrtým krotitelem druhého vozu italské scuderie. Raimondo po dvou nanejvýše neúspěšných sezonách ve formuli 3 letos vůbec nezávodil a střádal na debut v GP2. Jeho plný měšec stáji sice financoval výlet do Asie, pilotova ztráta pěti sekund na Palmera ovšem zvěstovala očekávaný sportovní propadák.
Do kvalifikace, jediné session GP2 na okruhu Marina Bay za umělého osvětlení, vyrazil nejlépe Nasr a nejrychlejším časem prvních kol zachraňoval co se dalo. Po patnácti minutách ovšem Leimer znovu potrvrdil opravdové rozvržení sil a usadil se na špičce. Krátce poté byla session přerušena, protože beznadějný Raimondo napasoval svůj vůz do svodidel v tunelu pod přímořskou tribunou.
V závěrečné fázi kvalifikace vládl na trati extrémě silný provoz a jezdci si navzájem překáželi. Výborně naladěný Palmer ovšem přeci jen našel skulinku a vylepšil Leimerův čas. To stejné se podařilo i Nasrovi. Brazilec se tak postaral o kompletní první startovní řadu stáje Carlin.
„První poločas kvalifikace proběhl jako ve špatném snu. Na trati jsem ztrácel čas, pak mne zdržovaly žluté vlajky, a nakonec přišlo přerušení. Na druhé sadě pneumatik se mi pak ale podařilo najít volné kolo a konečně vyšlo to, co se mělo povést již v Monze!“ komentoval svou první pole-position syn bývalého pilota F1, Jonathana. Druhou startovní řadu doplnil vedle Leimera Američan Alexander Rossi, kterého zdánlivě okřídlilo druhé místo ve sprintu v Monze. Za nimi se na start postavili Richelmi s Dillmannem a Canamasas s Caladem.
A zbývající dva uchazeči o titul? Desátý Sam Bird byl při svém pokusu o dobrý čas zle blokován Cecottem. Johnny Cecotto byl za svou akci penalizován, což ovšem Birdovy šance pramálo zlepšilo. Coletti se po propadáku v tréninku polepšil jedenáctým časem. Výsledek kvalifikace ovšem jednoznačně hrál do karet Švýcarovi Leimerovi.
Výsledek kvalifikace:
1. Jolyon Palmer Carlin 1m53.600s
2. Felipe Nasr Carlin 1m53.852s +0.252s
3. Fabio Leimer Racing Engineering 1m53.870s +0.270s
4. Alexander Rossi Caterham 1m54.285s +0.685s
5. Stephane Richelmi DAMS 1m54.403s +0.803s
6. Tom Dillmann Russian Time 1m54.695s +1.095s
7. Sergio Canamasas Caterham 1m54.812s +1.212s
8. James Calado ART 1m54.822s +1.222s
9. Marcus Ericsson DAMS 1m54.987s +1.387s
10. Sam Bird Russian Time 1m55.163s +1.563s
11. Stefano Coletti Rapax 1m55.251s +1.651s
12. Julian Leal Racing Engineering 1m55.268s +1.668s*
13. Nathanael Berthon Trident 1m55.567s +1.967s
14. Johnny Cecotto Jr Arden 1m55.683s +2.083s*
15. Dani Clos MP 1m55.784s +2.184s
16. Rene Binder Lazarus 1m55.880s +2.280s
17. Daniel Abt ART 1m56.048s +2.448s
18. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer 1m56.057s +2.457s
19. Jake Rosenzweig Addax 1m56.114s +2.514s
20. Jon Lancaster Hilmer 1m56.210s +2.610s
21. Vittorio Ghirelli Lazarus 1m56.333s +2.733s
22. Rio Haryanto Addax 1m56.753s +3.153s
23. Simon Trummer Rapax 1m57.153s +3.553s
24. Daniel de Jong MP 1m57.560s +3.960s
25. Gianmarco Raimondo Trident 1m57.837s +4.237s
26. Mitch Evans Arden 2m29.069s +35.469s
* penalizován za blokování soupeře posunutím o tři pozice.
Sobota: Palmer triumfuje
Jolyon Palmer dokázal zahodit výhodu své pole-position hned na prvních metrech. S protáčejícími koly před sebe musel pustit týmového kolegu Nasra, výborně startujícího Leimera a zpočátku i Calada. Z divokého prvního kola se špička vrátila v pořadí Nasr, Leimer, Palmer Calado, Richelmi. Coletti držel devátou, Bird pouze 13. pozici.
Felipe Nasr se poté dokázal sérií rychlých kol odpoutat od Leimera. Švýcar se snažil operovat s ohledem na celkovou situaci a ve čtvrtém kole se příliš nebránil, když se před něj procpal Palmer. Dvojité vedení pro stáj Carlin v odstupu 3,5 sekundy! Výborně naladěného Nasra nedokázala po osmi kolech rozházet ani poněkud zpackaná výměna pneumatik a když měla kompletní špička vyměněno stále ještě jasně vedl před Palmerem, Caladem, Leimerem a Rossim.
V závěru závodu si oba piloti Trevora Carlina nedarovali nic. Jolyon Palmer na čerstvějších pneumatikách obřími kroky stahoval náskok svého kolegy. Pět kol před koncem Singapůrského thrilleru vyplňoval Brit hrozivě brazilcova zpětná zrcátka, zatímco Rossi ztratil chybičkou při vjezdu do tunelu pěkné páté místo.
Čtyři kola před koncem nasadil Palmer k rozhodujícímu útoku. Nasr se bránil s kouřícími pneumatikami, vozy se téměř srazily, Brazilec však musel udělat místo. Poleman Palmer převzal vedení a dojel si pro velké a zasloužené vítězství. Letos to byl jeho druhý triumf. “Byl to definitivně víkend a závod mého života! Na startu jsem si sám život poněkud zkomplikoval, jinak jsem se však cítil ve výborné formě,” shrnul šťastný vítěz. Podobný souboj se tři kola před cílem vyvinul mezi Caladem, Leimeren a Richelmim o třetí pozici. Švýcar měl v ohledu na celkovou tabulku co ztratit a spokojil se nakonec s body za pátou pozici za výborným Monačanem. Zvýšil tím náskok na Birda na 12 bodů.
Sam Bird dojel za Dillmannem a Ericssonem jako osmý a vysloužil si tak pole-position pro nedělní sprint, zatímco se dvanáctý Coletti rozloučil s nadějí na titul.
Výsledek sobotního závodu:
1. Jolyon Palmer Carlin 57m14.130s
2. Felipe Nasr Carlin +13.095s
3. James Calado ART +25.126s
4. Stephane Richelmi DAMS +25.713s
5. Fabio Leimer Racing Engineering +28.296s
6. Tom Dillmann Russian Time +38.577s
7. Marcus Ericsson DAMS +45.448s
8. Sam Bird Russian Time +45.685s
9. Jon Lancaster Hilmer +51.981s
10. Dani Clos MP +56.906s
11. Mitch Evans Arden +57.227s
12. Stefano Coletti Rapax +1m04.741s
13. Daniel Abt ART +1m05.265s
14. Johnny Cecotto Jr Arden +1m19.683s
15. Jake Rosenzweig Addax +1m33.492s
16. Simon Trummer Rapax +1m43.894s
17. Daniel de Jong MP +1m52.806s
18. Rene Binder Lazarus +1m53.422s
19. Sergio Canamasas Caterham +2m06.253s
20. Rio Haryanto Addax +1 kolo
21. Gianmarco Raimondo Trident +1 kolo
22. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer +1 kolo
Odpadli:
Alexander Rossi Caterham 23 kol
Vittorio Ghirelli Lazarus 9 kol
Nathanael Berthon Trident 7 kol
Julian Leal Racing Engineering 7 kol
Neděle: Bird vítězí ve sprintu, o titulu ještě není rozhodnuto!
Také sprint absovovala GP2 za denního světla a poleman Bird reagoval na startu za třicetistupňového vedra bezvadně. Z prvního kola se vrátil s náskokem rovné sekundy na Ericssona, Leimera, Richelmiho, Dillmanna a Palmera.
Zkušený testman McLarenu-F1 Bird držel vedoucí pozici bez chybičky a po deseti kolech, tedy po poločase závodu vybudoval svůj náskok na Ericssona na 2,5 sekundy. Leimer držel třetít místo a zněho vyplývajících deset bodů podobně suverénním způsobem před Richelmim. Akce na trait od pátého místa dolů byly na pohled mnohem zajímavější: Lancaster, Cecotto, De Jong a Binder oplývali čerstvějším obutím, než Dillmann, Palmer a byli očividně na postupu kupředu. To se zasloužilo o nejednu parádní akci, kdy se tři vozy vrhly téměř současně do jedné ze slepých zatáček okruhu.
Také v druhé polovině závodu se Birdovi pokaždé podařilo najít ráznou odpověď, když druhý Ericsson začal stahovat jeho náskok. V cíli se malý Angličan mohl těšit z pátého vítězství sezony a také ze skutečnosti, že na Leimera “udělal” 5 bodů v celkovém hodnocení. Před finálem v Abů Zabí dělí oba velké soupeře sedm bodíků. Pro Leimera mělo finale v Singapůru další nepříjemné překvapení: po průjezdu cílem kolidoval s Rossim!
Výsledek nedělního sprintu:
1. Sam Bird Russian Time 40m36.444s
2. Marcus Ericsson DAMS +5.787s
3. Fabio Leimer Racing Engineering +7.745s
4. Stephane Richelmi DAMS +9.311s
5. Jon Lancaster Hilmer +17.885s
6. Johnny Cecotto Jr Arden +34.140s
7. Daniel de Jong MP +56.282s
8. Adrian Quaife-Hobbs Hilmer +57.159s
9. Rene Binder Lazarus +1m07.397s
10. Nathanael Berthon Trident +1m07.997s
11. Rio Haryanto Addax +1m08.302s
12. Julian Leal Racing Engineering +1m09.052s
13. Simon Trummer Rapax +1m09.248s
14. Tom Dillmann Russian Time +1m11.366s
15. Mitch Evans Arden +1m15.458s
16. Felipe Nasr Carlin +1m15.990s
17. Jolyon Palmer Carlin +1m16.415s
18. Jake Rosenzweig Addax +1m22.004s
19. James Calado ART +1m28.898s
20. Vittorio Ghirelli Lazarus +1m37.714s
21. Dani Clos MP +1m49.482s
22. Gianmarco Raimondo Trident +2m02.960s
23. Alexander Rossi Caterham +1 kolo
24. Stefano Coletti Rapax +1 kolo
Odpadli:
Daniel Abt ART 9 kol
Sergio Canamasas Caterham 2 kola
Celkový stav GP2 před posledním podnikem:
1. Fabio Leimer 179 b.
2. Sam Bird 172 b.
3. Felipe Nasr 148 b.
4. Stefano Coletti 135 b.
5. James Calado 134 b.