Formule 1 je na omylu, kritizuje Brundle aerodynamické novinky

Formule 1 je na omylu, kritizuje Brundle aerodynamické novinky

Martin Brundle tvrdě kritizuje aerodynamické novinky. Mimo jiné také tvrdí, že „pneumatiky už jezdeckému stylu a strategii nedominují“.

Všichni se těšili, že díky novým pravidlům bude Formule 1 opět mnohem víc napínavější, ale po úvodním podniku v australském Melbourne došlo k částečnému zklamání.

Ano, vozy jsou sice rychlejší, vypadají agresivněji a vítězství Sebastiana Vettela na Ferrari slibuje také napínavější boj o titul. Ale tohle všechno přebilo hořké zklamání z opravdu malého počtu předjetí. Podle statistického webu Forix dokonce došlo k pouhým třem předjetím. Ale vzhledem k tomu, že okruh v Albert Parku je specifický – jezdí se na běžných silničních komunikacích, tak se stále doufá, že na regulérních závodních okruzích, jako je například okruh v Číně, se to zlepší.

Expert na královnu motorsportu Martin Brundle moc jistě ve svém sloupku na webu britské televizní stanice Sky ale nezní: „Jistě, sezona 2017 bude vývojový závod, ale z mých zkušeností platí ďáblovo pravidlo – dobré auto zůstává dobrým, je jedno, jak dlouho sezona trvá a na jakém druhu okruhu závodíte.“

Účastník 158 Velkých cen zdůrazňuje, že by se měli přibrat nové týmy, protože s tím počtem, který máme, vypadá startovní rošt mizerně: „Pole s devatenácti vozy, Daniel Ricciardo chyběl, to vypadalo opravdu bídně. Potřebovali bychom více týmů. Ale vlastně jsem chtěl začít něčím pozitivním. Všichni jezdci vystupují s širokým úsměvem na tváři, protože je těžké vozy zkrotit, proto je to velmi baví. Jezdci mohou opět opravdu útočit.“

Pneumatiky by letos měly držet déle, než tomu bylo v posledních letech zvykem, což se ukázalo již v Austrálii. Avšak Brundle varuje, že díky nižšímu opotřebení bude hrát velkou roli to, z jaké pozice bude jezdec startovat a jaký bude mít start, protože bude pro týmy mnohem těžší vymyslet takovou strategii, která jejich svěřencům pomůže dostat se dopředu.

„Minulý rok byly pneumatiky opotřebované brzo, v průměru 0.2 vteřiny na kolo. Ty letošní vydrží déle. Italové dosáhli toho, že opotřebení pneumatik je nyní v průměru 0.076 vteřin na kolo. Čím více paliva vozy spotřebují, tím jsou rychlejší.“

„Spousta jezdců zajela svá osobní nejrychlejší kola na úplném konci závodu. V Austrálii zjistili, že z pneumatik mohou dostat mnohem více, a toho se dočkáme už v Číně.“

„Také se ukázalo, že se zadní pneumatiky nezničí, když se jezdec roztočí. I to povzbudí jezdce, aby útočili tvrději. Budeme-li se držet prozatímní bilance, tak pneumatiky už jezdeckému stylu a strategii nedominují. Stinnou stránkou je, že vypadne proměnná. A to zase znamená, že horší startovní pozice nebo špatný start budou mít ještě větší váhu než dřív, neboť budou mít týmy méně možností, jak svého jezdce pomocí chytré strategie dostat zpět na přední pozice,“ upozorňuje sedmapadesátiletý Brit.

„Na začátku závodu bylo očividné, že se Sebastian Vettel ve Ferrari cítí lépe než Lewis Hamilton v Mercedesu. Lewis se vícekrát přes vysílačku stěžoval na pneumatiky. Teď by bylo lehké říct, že Ferrari mělo potom jednoduše štěstí. To, že byla Hamiltonova zastávka v boxech špatně načasovaná a že se vrátil na trať za Maxem Verstappenem, byla smůla. Ale Ferrari se k této šanci dopracovalo. Vítězství nespadlo Italům do klína.“

„Red Bull má před sebou spoustu práce. Všichni byli přesvědčeni o tom, že by mohly být změny v pravidlech ohledně aerodynamiky týmu, jehož zvýhodňuje přítomnost Adriana Neweyho, ku prospěchu, ale v Melbourne byl RBR jen třetí silou,“ bilancuje vítěz prestižního závodu 24-hodinovky Le-Mans z roku 1990.

„Co mě ještě napadlo: Fernando Alonso útočil jako nikdo jiný a držel svůj bezmotorový McLaren v top 10 jako lev, dokud jej vůz nenechal ve štychu. Dokážu pochopit, že Fernandovi pomalu dochází trpělivost.“

„Největší aktuální obava mnoha fanoušků: předjíždění. Tady musíme zvážit to, že Melbourne obecně není dobrý okruh na předjíždění. Úkolem vozů bylo jezdit o tři až pět vteřin rychleji. V požadavcích nebylo nic o tom, že má být předjíždění snadnější. Problémy pilotů mě nepřekvapily, když vidím vozy, které jsou vybavené desítkami prvků vodících vzduch a křidélky. Proto říkám – Formule 1 je na omylu. Vozy jsou příliš těžké, příliš tiché, příliš komplikované a příliš závislé na aerodynamice,“ nešetří kritikou Brundle. „Na rychlosti nezáleží. Esa z MotoGP jsou na určitých tratích skoro o půl minuty pomalejší než monoposty Formule 1. Ale neslyším žádného fanouška, že by si na motorky stěžoval. Rychlost s dobrou show nejde ztotožnit.“

„Pro tento technický ohňostroj jsme vyházeli miliony dolarů. A i v případě, že budou následující závody napínavější, mají Ross Brawn a spol. na vyřešení velmi složitý úkol. Uvidíme, co se stane v Bahrajnu a Číně,“ uzavřel bývalý pilot Formule 1.

Sdílejte na:
Zavřít