Tento týden byly představeny nové pravidla pro sezónu 2026 a týmy z nich mají jisté obavy. Mezinárodní automobilová federace je ale připravena tyto obavy vyslechnout a případně provést změny.
Ve čtvrtek FIA zveřejnila plány na úpravu pravidel pro rok 2026. Mnoho týmů však vyjádřila své obavy z nadcházející změny. Některé z nich se týkají výkonu vozů a jejich nedostatečného přítlaku, přičemž první simulace naznačují, že by mohly být v zatáčkách pomalejší než vozy formule 2.
Šéf týmu McLaren, Andrea Stella, k návrhu pravidel řekl: „Vozy nejsou dostatečně rychlé v zatáčkách a příliš rychlé na rovinkách.“
Stáje navíc nejsou spokojeny s tím, jak omezující některá pravidla jsou pro vývoj, což může minimalizovat jejich vlastní schopnost provádět zlepšení.
Současný návrh předpisů bude příští týden předložen Světové radě motoristického sportu před pravděpodobným schválením 28. června. Řídící orgán však dal jasně najevo, že je otevřen spolupráci s týmy na případných zlepšeních.
Ředitel FIA Nikolas Tombazis k tomu řekl, že reakce týmů a jezdců na pravidla se liší: „Diskuse na Světové radě a snad i její schválení je prvním krokem. Ještě nejsme u finální podoby předpisů a máme poměrně dost věcí, které musíme najít a prodiskutovat s týmy. Stejně tak jsme si vědomi některých obav týkajících se přítlaku u vozů nebo rychlosti v přímce, a to jsou věci, které řadíme mezi vylepšení, která ještě musí proběhnout.“
„Takže mezi, řekněme, koncem měsíce, kdy budou tyto předpisy snad zveřejněny, a začátkem roku 2025, kdy mohou týmy začít s aerodynamickým vývojem, protože dříve začít nemohou, očekáváme, že bude provedeno přiměřené množství dodatečné práce v plné konzultaci s týmy, s FOM a všemi ostatními. Doufejme, že to povede k určitým vylepšením, která budou předložena Světové radě, možná o něco později v tomto roce, a doufejme, že budou schválena.“
Tombazis připustil, že obavy týmu z pomalého výkonu vozů na základě současného stavu předpisů jsou oprávněné, ale řekl, že až se vozy pro rok 2026 objeví, bude situace zcela jiná.
„Myslím, že obavy jsou na místě, protože lidé si nyní dělají obrázek o tom, jaké jsou předpisy na kusu papíru, a na základě toho, co vidí, vznášejí připomínky. Nemám žádné obavy z těchto otázek, které lidé vznesli, ale je jasné, že plně očekáváme, že uděláme nějaké kroky nahoru kvůli výkonu. A právě proto jsme pro začátek nastavili laťku přiměřeně nízko, abychom na ní mohli ve spolupráci s týmy stavět. Zvýšit přítlak těchto vozů je vlastně docela snadné. Takže chápu připomínky, ale nemyslím si, že by existovala obava, že tato auta nebudou rychlejší než F2 nebo něco podobného. Myslím, že to bude stoprocentně vyřešeno, až budeme mít finální regule.“
Některé kompromisy, která FIA představila v nových předpisech, jsou důsledkem toho, že se formule 1 zavázala k novým turbohybridním motorům, u nichž je výkon rozdělen mezi spalovací motor a baterii v poměru 50/50.
Jedním z nejlepších způsobů, jak by podle některých závodníků bylo možné vozy zrychlit, by bylo zvýšení výkonu, který může produkovat prvek ICE (spalovací motor) – toho by se dosáhlo tím, že by se tolik neomezoval průtok paliva.
Zatímco dříve byla taková myšlenka zavrhována, Tombazis naznačil, že není vyloučeno jít touto cestou, pokud by tomu byli výrobci pohonných jednotek nakloněni.
„U pohonných jednotek je trochu jiná pozice, pokud jde o řízení, protože již máme dohodu o řízení ve vztahu k předpisům pro pohonné jednotky, což znamená, že případné úpravy, které by byly nutné, by stejně musely být dohodnuty s výrobci pohonných jednotek a nemohly by být provedeny, řekněme, jednostranně. Ale protože obecně panuje velmi dobrý duch spolupráce. Pokud by bylo potřeba provést nějaké úpravy, jsem si docela jistý, že by výrobci pohonných jednotek pomohli a spolupracovali.“