Loňská intenzivní bitva o titul mezi Mercedesem a Ferrari tradičně vedla ke snahám posouvat hranice a využívat „šedých zón“ pravidel. Během ročníku 2017 se objevilo několik vzájemných obvinění z úmyslného spalování oleje, který byl upravován, aby čím dál více sloužil jako aditivum.
Mezinárodní automobilová federace již během loňské sezóny vydala několik klarifikací, kterými se snažila činnost týmů v tomto ohledu usměrnit. Bylo však jasné, že pro nový ročník bude třeba přímo do pravidel zavést některé nové pasáže, aby bylo vneseno světlo do „šedých zón“.
Tak jako obvykle federace nemůže předpovídat, kde konkrétně a jak přesně budou týmy využívat nejasných formulací pravidel. Jakmile však některá řešení vyjdou najevo, například prostřednictvím protestů či žádostí o objasnění ze strany konkurenčních týmů, FIA může přesněji popsat, co považuje za legální, a co už ne. Také pro sezónu 2018 dojde k některým navenek drobným, leč ve světle loňských tahanic možná důležitým úpravám.
Omezení spalování oleje
FIA v loňském roce začala cíleně upravovat pravidla ve snaze omezit množství oleje, který se během velké ceny spálí. Každý spalovací motor potřebuje mazivo a olej se zejména okolo pístu nevyhnutelně dostává i do spalovací komory, není tedy možné jeho spalování zcela zamezit. Týmy však začaly tohoto jinak nežádoucího efektu zneužívat a olej různými způsoby do válce dostávat záměrně. Úpravou vlastností maziva pak bylo možné učinit z něj poměrně efektivní aditivum ovlivňující samotné spalování.
Od loňské Velké ceny Itálie směly týmy na 100 kilometrů spálit pouze 0,9 litru oleje. Pro sezónu 2018 byla tato hranice snížena dále, konkrétně na 0,6 litru na 100 km. Do hry vstupují také některé nové regule, které by měly FIA pomoci dohlížet na to, zda týmy F1 nezneužívají „šedých zón“.
– Týmy musí po celou dobu víkendu velké ceny vykazovat FIA měření hladiny oleje v hlavní nádrži. Hmotnost oleje obsaženého v každé olejové nádrži s výjimkou hlavní nádrže musí být nyní také vykázána FIA hodinu před začátkem závodu.
– Aktivní řídicí ventily mezi jakoukoliv částí pohonné jednotky a sáním vzduchu k motoru budou zakázány.
Přebytečný olej je v současné době odvzdušňovacími kanály veden skrze sání zpátky k motoru namísto toho, aby vylétl z vozu, jak tomu bylo v minulosti. Tento zákaz má za cíl zajistit používání systémů, které vracející se olej nasměrují do spalovací komory.
– Týmy budou nyní smět použít pouze jednu specifikaci oleje na daný motor v rámci jedné velké ceny. Tato specifikace musí být předložena před začátkem závodního víkendu.
Tato úprava zabrání týmům používat speciální kvalifikační specifikaci oleje pro zvýšení výkonu a návrat k jiné pro samotný závod.
FIA navíc také podrobněji definuje, co se rozumí pojmem olej. Cílem je zajistit, aby byl olej používán čistě pro mazání, čištění a chlazení, nikoliv pro zvyšování výkonu motoru.
Článek 20.1.2 Technických regulí F1 říká: „Přítomnost jakékoliv složky, která nemůže být racionálně spojena s definovanými funkcemi motorového oleje, bude považována za neakceptovatelnou.“
Slippery business – FIA issued another technical directive about burning oil – https://t.co/4SC8ntTeKz #F1 pic.twitter.com/595u6Pw0Nu
— f1talks.pl (@f1talks) June 22, 2017
Recyklace tekutin
FIA nadále omezuje používání nejen oleje, ale také alternativních tekutin. Nový článek 5.1.12 Technických regulí jasně říká, že jakékoliv odvzdušňovací tekutiny musí opustit vůz v jeho zadní části a nemohou být recyklovány pro použití v motoru.
Píše se v něm: „Veškeré odvzdušňovací tekutiny pohonné jednotky smí být pouze vyfukovány do atmosféry a musí projít skrze otvor, který je umístěn za osou zadní nápravy a méně než 400 mm nad referenční rovinou a méně než 100 mm od středové roviny vozu. Žádné odvzdušňovací tekutiny nesmí znovu vstoupit do pohonné jednotky.“
Tato úprava pravidel naznačuje, že týmy používaly výkon zvyšující aditiva v odvzdušňovacích tekutinách, které mohly být zpětně nasávány do motoru a spalovány.
Článek 5.14.2 dodává: „Přidávání jakékoliv látky vyjma paliva do vzduchu určeného ke spalování je zakázáno. Recirkulace výfukových plynů je zakázána.“
Teploty motoru
Jeden velmi zajímavý dodatek k technickým pravidlům se týká teplot v pohonné jednotce, nejedno obočí pozvedlo nad otázkou, proč je tento parametr pravidly vůbec zmiňován.
Nový článek 5.6.8 Technických regulí říká, že vzduch v sání (nyní oficiálně definováno jako prostor mezi vstupem do sání po hlavu válců) musí splňovat určitý teplotní limit.
V pravidle se píše: „Teplota vzduchu…v sání motoru musí být nejméně 10°C nad okolní teplotou. Při kontrole dodržování bude teplota vzduchu zaznamenávána jako průměrná na jedno kolo pomocí Mezinárodní automobilovou federací schváleného a utěsněného senzoru umístěného na pozici v sacím systému schválené FIA, a to v každém kole.“
Zatímco některá kola do měření FIA zahrnovat nebude (první kolo závodu, kola odjetá za safety carem a kola okolo zastávky v boxech), je evidentní, že řídicí orgán F1 má zájem vědět, co týmy dělají se vzduchem nasávaným do motorů.
Požadavek držet se nad určitým teplotním limitem naznačuje, že se týmy dosud mohly snažit nasávaný vzduch chladit. Jelikož chladnější vzduch má větší hustotu, obsahuje stejný objem více kyslíku pro spalování. Horký vzduch naopak nutí turbodmychadlo do vyšších otáček, aby natlačilo dostatek kyslíku pro stejný výkon jako v případě vzduchu chladnějšího.
S vyšší teplotou nasávaného vzduchu může turbodmychadlo snáze narazit na svůj výkonnostní limit, čímž se omezí výkonnostní přínos pro samotný spalovací motor. Další nevýhodou vyššího namáhání turbodmychadla je zvyšování provozních teplot v něm, což vede k další ztrátě výkonu, jeho opotřebení a snížení účinnosti mezichladiče.
Je obtížné odhadovat, jaké dopady, pokud vůbec nějaké, nové úpravy technických pravidel budou mít. Názory se konec konců v loňské sezóně různily při debatách o tom, jak se měnil výkonnostní rozestup mezi Mercedesem a Ferrari v momentech, kdy FIA postupně klarifikovala svůj pohled na spalování oleje v motoru.
Podrobněji popsaná pravidla v této oblasti by však minimálně mohla omezit podezřívání a ukazování prstem v této oblasti, než si týmy samozřejmě najdou jinou šedou zónu, ve které budou moci svoji oblíbenou mimozávodní bitvu vést dál.