Fan-store.cz

F1 využívá simulace také při zvažování změny podoby roštu

F1 využívá simulace také při zvažování změny podoby roštu

Ověřuje se jiné rozmístění startovacích pozic a jeho vliv na vývoj závodu v úvodní fázi coby alternativa k současné formě se sloty v řadách po dvou.

Vedení Formule 1 využívá počítačových simulací už také ke zhodnocování možnosti změnit rozestavení pozic na startovním roštu ve snaze zvýšit atraktivitu velkých cen.

Bývalý technický ředitel předních týmů Pat Symonds, který nyní pracuje pro vedení F1, původně prosazoval myšlenku vyzkoušet alternativní startovní rošty pomocí platformy Esports, od ní ale nyní upouští.

„Chceme svoje rozhodnutí založit na důkazech,“ řekl. „Za ta léta jsme se postupně dostali k současnému rozložení pozic v řadách po dvou, které jsou osm metrů za sebou.

Ptali jsme se sami sebe, co by se stalo, kdybychom auta posunuli blíže k sobě a znovu je postavili přímo vedle sebe, možná ne po čtyřech nebo po třech, jako tomu bývalo, ale po dvou.

Když chcete simulovat něco takového a řešíte to jen jako fyzikální problém, dostanete pouze triviální odpověď, tedy, že pokud vozy startují blíže u sebe a akcelerují stejnou mírou, dorazí do první zatáčky blíže u sebe.

To není to, co chcete zjistit. Co chcete zjistit, je, co se stane doopravdy. Proto jsme postavili simulaci, která využívá umělou inteligenci, můžeme do ní ale zapojit také člověka.“

Symonds dodává, že snaha otestovat nové nápady pomocí závodů Esports by nereflektovaly realitu dostatečně věrně. Například v aktuální oficiální hře F1 2018 je totiž snížený účinek „špinavého vzduchu“ za vozem, aby byla zlepšena hratelnost.

K simulacím se tak využívá metoda s 19 vozy ovládanými umělou inteligencí a jedním vozem řízeným člověkem, jeden statistický vzorek přitom obsahuje 50 závodů po dvou kolech.

Jak Symonds dále vysvětluje, takový postup umožňuje „statisticky zanalyzovat pozici úplně každého auta ve všech momentech, abychom mohli říct, ‚když jsme s roštem udělali tohle, dostali jsme o 3% více nehod, o 5% více předjížděcích manévrů, o 20% více akce s vozy bok po boku‘“.

Cílem simulace je navíc také snaha vyhnout se blamáži z roku 2016, kdy byl zaveden nový „vyřazovací“ kvalifikační formát. Ten totiž skončil fiaskem a již po dvou velkých cenách byl stažen.

„Chceme se posunout pryč z těchto špatných starých dní a pracovat mnohem více vědeckým způsobem,“ řekl.

Sdílejte na: