Sebastian Vettel unikl ve Velké ceně Ruska penalizaci za svůj defenzivní manévr na Lewise Hamiltona, který jen těsně nevyústil ve vzájemnou kolizi. Na základě Hamiltonova dotazu o týden později v Japonsku ale FIA vyjasnila, že takové situace dále tolerovat nebude.
Mezinárodní automobilová federace upřesnila, jak se bude v budoucnu stavět k posuzování defenzivních manévrů, při kterých bránící jezdec dvakrát změní směr. Zatímco v GP Ruska Sebastianu Vettelovi prošel manévr se dvěma pohyby, v dalších závodech už takové jednání penalizaci neunikne.
Při nadcházející velké ceně v Japonsku vznesl Lewis Hamilton žádost o ujasnění situace při bránění. Vettel totiž podle jeho názoru v Soči změnil směr dvakrát, což pravidla nedovolují, trestu přesto unikl.
Ředitel závodů F1 Charlie Whiting ale rozhodnutí sportovních komisařů vysvětlil: „Pravidlo o dvou pohybech se obecně týká prvního manévru jedním směrem a druhého opačným.
Všichni cítili, že právě to je tímto pravidlem obecně chápáno, já ale musím říct, že když jsem viděl ten incident v závodě v Rusku, nejprve jsem si myslel to samé, ‚(Vettel) udělal dva pohyby‘, když jsem se podíval z Lewisova onboardu.
Když se na to ale podíváte z kamer na okruhu a z čelního pohledu, kdy oba jedou proti vám, je to mnohem méně jednoznačné, vypadá to jako jeden váhavý pohyb. Nevypadá to jako dva samostatné pohyby, což je důvod, proč sportovní komisaři cítili, že penalizaci neobhájí.“
Whiting ale dodal, že situace se nyní změní, tedy i pokud jezdec udělá oba pohyby stejným směrem, ale bude mezi nimi časová prodleva, pak bude FIA takovou situaci posuzovat jako prohřešek proti pravidlům.
„Co jsem objasil, bylo, že pokud jezdec udělá dva pohyby stejným směrem, pak je to stejné, jako kdyby každý udělal opačně,“ řekl. „Takže kdyby Seb zatočil jednou, podíval se a zatočil podruhé, velice zřetelně, pak by to podle mého názoru bylo stejně špatné jako dva pohyby rozdílným směrem.“
V Japonsku bez trestu Magnussen. Nebyl to úmysl, tvrdí FIA
Ke kontroverznímu incidentu došlo také ve Velké ceně Japonska. Na konci prvního kola se na cílové rovince srazili Charles Leclerc s Kevinem Magnussenem. Dán se začal útoku pilota Sauberu bránit na poslední chvíli, což vyústilo v kontakt a poškození obou vozů.
Zatímco Leclerc se domníval, že jej Magnussen nesportovně a nebezpečně zablokoval, FIA jezdce Haasu nepotrestala. Po detailním prozkoumání opakovaných záběrů totiž vyhodnotila, že oba piloti své manévry zahájili takřka ve stejný okamžik, nemohlo jít tedy o Magnussenovu reakci na Leclercův útok.
„Když se na to podíváte opravdu detailně, uvidíte, jak dvě auta jedou za sebou, Kevin se nehýbe a Charles ho dojíždí. Rozhodne se (Leclerc) zatočit doprava a přesně ve stejný moment, nebo na videu to byl rozdíl jednoho snímku, rozestup jednoho snímku, se pak pohne i Kevin.
Myslím, že se nedá tvrdit, že ho Kevin zablokoval. Bylo to prostě tak, že udělal to rozhodnutí, že chce jet doprava, zlomek sekundy po Charlesovi.
Musíte se na to podívat několikrát a analyzovat to do detailů, abyste to pochopili. Já si myslím, že to bylo prostě nešťastné. A myslím si, že to tak cítili i sportovní komisaři.“