Designové trendy na letošních vozech aneb kdo od koho opisoval?

Designové trendy na letošních vozech aneb kdo od koho opisoval?

Ve druhé sezóně se stejnými technickými pravidly se nečekají výrazné proměny vzhledu monopostů. Jedná se však o druhou sezónu, týmy tedy měly celý jeden rok na to zjistit, jak fungují jeho vlastní nápady a okoukat, komu fungují jiné. Kdo tedy od koho opisoval pro letošní rok?

Jedním z nejvíce kopírovaných nápadů bylo jednoznačně neotřelé řešení bočnic v podání Ferrari. To už do loňského roku vyrazilo s velmi krátkými bočnicemi, jejichž vstupní oblast využilo k aerodynamickým účelům. Řešení z minulé sezóny bylo přitom tak komplexní, že si při snahách pochopit, jak jsou bočnice vlastně skutečně tvarované, musel člověk delší dobu prohlížet fotografie z více úhlů.

Ve snaze minimalizovat celkový prostor, který bočnice zabírá, což snižuje odpor vzduchu a pomáhá se zvládáním proudění okolo vozu, Ferrari posunulo vstup do bočnic mnohem dál směrem dozadu, než bylo do té doby zvykem. To také znamenalo zajímavou práci s boční nárazovou strukturou, která byla do té doby součástí bočnice, umístěná nad vstupním otvorem. Nyní je vysunuta před bočnici a využita jako jeden z aerodynamických elementů, které usměrňují proud vzduchu před ní.

Jednalo se o velmi povedené řešení, do jehož kopírování se letos pustily hned čtyři týmy – Red Bull, Williams a pochopitelně techničtí partneři Ferrari, tedy týmy Haas a Sauber.

Právě švýcarská stáj dokázala v této oblasti zaujmout letos. Boční nárazovou strukturu posunula do nejvyššího možného místa, které povolují pravidla a použila ji jako aerodynamický prvek přemosťující hlavní vstupní otvor do bočnice, který je velice malý. Aby však tým zvládal nároky hybridní pohonné jednotky na chlazení, přidal ještě další vstupy více dozadu na vrchní stranu bočnic, nejspíše pro přívod vzduchu k elektronice a mezichladiči.

ALFA Romeo will return to Formula 1 racing this year after an absence of 33 years when it fields its new C37 cars under the Alfa Romeo Sauber F1 Team banner.https://t.co/GBM7YmwrkP#F1 #Formula1Racing #alfaromeo #FormulaUno #FormelOne #Formel1 #FormuleOne #F12018 #news pic.twitter.com/UuP09L1bG6

— CarTell.tv (@CarTelltv) 25. února 2018

Sauber navíc následoval také nápad se zvednutým předním zavěšením a vysunutím bodu spojení vrchních ramen s těhlicí kola ven z prostoru samotného kola a směrem vzhůru. V této oblasti tak okopírovala řešení Mercedesu a Toro Rosso.

Stejně tak letošní Williams FW41 zapracovává klíčové nápady Mercedesu a Ferrari. Jeho bočnice jsou až extrémně krátké, dokonce kratší než u loňského Ferrari SF70H. Vstupní otvor je situován až v místě, kde začíná boční ochranná struktura hlavy jezdce.

Evidentní jsou na novém williamsu také řešení převzatá od Mercedesu. Tým z Grove se vydal cestou dlouhého rozvoru, který byl u loňského šampiona k vidění. FW41, který je výrazným posunem od předchozího designu, navíc následuje také koncept předního křídla a jeho bočnic. Na spodní straně nosu pak Williams uplatnil svoji variantu horizontálních ploutví.

The new #WilliamsF1 2018 #Formula1 Racecar @WilliamsRacing @VanGamerenF1 @racing_rob @robertdoornboss @ZiggoSportF1 @ipakvis @arjanschouten @MischaBijenhof @JoostNederpelt @ipakvis pic.twitter.com/sfFiUOPI0L

— Meindert Acda (@MeindertAcda) 20. února 2018

Některé nápady Mercedesu jsou na voze Williamsu k vidění také v prostoru deflektorů před bočnicemi. Náběhová hrana podlahy je tvarována do písmene W a je protkaná řadou malých aerodynamických plošek pomáhajících určovat směr proudění vzduchu. V tomto případě se pravděpodobně jedná o podpis technického ředitele týmu Paddyho Loweho, který v roce 2016 ještě coby člen Mercedesu vyjádřil své překvapení nad tím, jak málo týmů tento nápad vzhledem k jeho výhodám kopíruje.

Nejsou to však pouze nápady předních týmů, které se dostávají na ostatní monoposty. Vliv má evidentně také řešení předního křídla, se kterým v loňské Velké ceně USA přišel McLaren. Ten totiž už hlavní prvek předního spoileru rozdělil, jednotlivé nově vzniklé části tak vytvářejí další horizontální otvory. Do kopírování se přitom pustilo samotné Ferrari, které spolu s týmy Toro Rosso a Renault převzaly ještě komplexní řešení úchytů předního křídla s vertikálními otvory.

Naopak Mercedes se zjevně soustředil především na svůj vlastní design než přebírání nápadů jiných. U vlastních řešení přitom přistoupil na ještě radikálnější a mnohem propracovanější varianty, do nichž promítl loňský rok vývoje a zkušeností.

Ani u Ferrari však rozhodně nezaháleli. Bočnice vozu sice nejsou tak exrémní jako v loňském roce, tým se ale nakonec vydal cestou delšího rozvoru. V sezóně 2017 to byla jedna z největších odlišností mezi ním a Mercedesem, která způsobila, že se výkonnostní převaha přelévala mezi dvěma hlavními konkurenty v boji o titul v závislosti na daném okruhu.

Velkou zajímavostí letošního SF71H jsou dutá zrcátka s novými vstupními otvory na jejich přední (podle směru jízdy, nikoliv jejich použití) straně. Zrcátka tak nyní fungují zároveň jako prvek vedoucí vzduch skrze sebe sama. Smyslem může být další drobná pomoc chlazení a využití zrcátek jakožto prvku, který stejně každý tým musí mít namísto toho, aby Ferrari přidávalo další samostatný otvor pro sání vzduchu a zvyšovalo tak odpor vozu. Benefit možná malý, nepřekvapilo by však, kdyby si řešení v průběhu sezóny našlo cestu na monopost některého konkurenta.

F1 – Ferrari copia McLaren: i soffiaggi dell’ala e i piloni ispirazione della MCL32! https://t.co/2ij46aOsZS pic.twitter.com/CKfiwN6xQs

— Mauri (@MauriKart) 24. února 2018

Sdílejte na:
Zavřít