Velká cena Číny, Japonska, Singapuru, Malajsie jsou u obyvatel těchto zemí velmi populární a mnoho z nich se závodů pravidelně účastní. Je zde ale jedna země, která v sobě motorsport prostě nemá, a to i přes to, že velkou cenu hostovala. Jižní Korea je výjimkou a pokud se zdejších zeptáte na formuli 1, tak se setkáte spíše s nevědomostí. Jak je to ale možné? Proč si tato země nevybudovala vztah k formuli 1 jako například Japonsko?
Motorsport v historii země jednoduše nehrál a nehraje roli, i když jde o velmoc v automobilovém průmyslu a vznikla zde značka Hyundai, která má úspěchy ve WRC. FIA ale královnu motorsportu do Jižní Koreje zavedla v letech 2010 až 2013 s tím, že objeví novou destinaci. Mezinárodní okruh v Jŏngamu byl od začátku plný problémů.
Když opomeneme fakt, že Jihokorejci jednoduše nemají zájem o formuli 1, tak umístění tohoto okruhu je velmi nelogické. Nachází se 370 kilometrů od hlavního města Soulu, 290 kilometrů od druhého největšího města Pusanu. Nejlépe se zde dostanete autem, ale pokud zvolíte vlak a hromadnou dopravu, připravte se na dlouhou cestu, která vás může vyjít i na dost peněz. Tenhle krok by se dal vyřešit posílením spojů, ale poloha okruhu je jednou z největších nevýhod. Přece jenom, Soul je nádherné město a okruh zde by přilákal mnoho turistů, to samé u Pusanu. Proč dělat okruh na tak nepřístupném místě? Jižní Korea chtěla hlavně zvýšit turismus v provincii Jižní Čŏlla, kde se město Jŏngam nachází.
Plány na přípravu a výstavbu okruhu byly potvrzeny v roce 2006 a první velká cena dostala své datum – 24. října 2010. Trať dlouhá 5,6 kilometrů, plná náročných zatáček a dvou dlouhých rovinek, kapacita 120 tisíc diváků. Vně areálu mělo být postaveno malé město, kde by se mělo dát najíst, dát si kávu, ubytovat se. Vše na pohled vypadalo jako zajímavý projekt. Dohoda byla uzavřena na sedm let s pětiletou opcí, to znamenalo, že v Jižní Koreji by se monoposty objevovaly až do roku 2021. Promotér několikrát potvrdil, že výstavba jde podle plánu, a to dokonce s předstihem. Začaly se ale objevovat první problémy – nebylo kde ubytovat zaměstnance a diváky. Budovy jednoduše nestíhali postavit. Někdo tady měl velké oči.
Jak měl původně vypadat okruh Jongam v Jižní Koreji? Skvělá vizualizace zázemí jak pro formuli 1, tak pro diváky.
A pak realita.#VCKoreje pic.twitter.com/sHIDPOqHkg
— SvětFormule.cz (@svetformule) April 1, 2024
Okruhová pustina
Okruh měl být dokončen v červenci 2010. Bez šance. Muselo být zrušeno pravidlo 90denní kolaudace a tehdejší šéf F1 Bernie Ecclestone nebyl nadšený. Kontrola okruhu proběhla 12 dnů před závodem, 11. října, a nakonec byl svolán uspokojivým. Co na tom, že všude bylo bahno a areál byl jedno velké staveniště. Slibované městečko nikde, pouze okruh uprostřed ničeho. Kolovala fáma, že lístky na víkend rozdávali zdarma studentům, aby se zaplnily tribuny. Novináři museli spát v motelech lásky, kde chodí mladí Korejci.
S okruhem měli problémy i piloti. Ti byli nespokojení s výjezdem a vjezdem do boxů. Vjezd byl obzvlášť nebezpečný. Nacházel se u zatáčky, kde měly vozy rychlost 240 km/h, vjíždějící vozy do boxů musely zpomalovat a situace tak mohla být velmi těsná. Další problémy se ukázaly u výjezdu z boxů. Pokud by piloti do zatáčky 2 jeli zeširoka, hrozilo, že zde narazí do vyjíždějících monopostů z boxů. To se také stalo o rok později, když Nico Rosberg narazil do Jaimeho Alguersuariho při tréninku. Na konec boxové uličky byly přidány semafory a týmy používaly stopery oznamující přijíždějící vozy.
První závod navíc ovlivnil prudký déšť. To se ale vzhledem k ročnímu období mělo očekávat. Fernando Alonso byl prvním vítězem Velké ceny Jižní Koreje, kde se událo mnoho zajímavých situací. Závod začal za safety carem, po třech kolech byl kvůli podmínkám přerušen, restart proběhl za 45 minut a 14 kol se znovu jelo za safety carem. Další ročníky tak divoké nebyly a s přehledem je ovládl Sebastian Vettel. Zájem diváků ale nebyl. Piloti naopak tento okruh měli rádi, ocenili by ale lepší lokaci. Musely nastat změny. Promotéři chtěli lepší dohodu, protože ztratili mnoho peněz, chtěli také přesunout Velkou cenu Jižní Koreje na jiné datum. Nová dohoda byla přijata, ale v roce 2013 se zde závod jel naposledy. Ecclestone chtěl z právního hlediska zařadit další velkou cenu v roce 2015, ale i ten poslední zájem Jihokorejců opadl.
🗓️ #OnThisDay | Le 1er GP de Corée du Sud !
Ce 24 Octobre 2010 avait lieu le 1er #KoreanGP 🇰🇷 de l'Histoire de la #F1 sur la piste de Yeongam.
Une course marquée par la pluie, l'accident du leader du championnat Webber, la casse moteur de Vettel et la victoire d'Alonso. pic.twitter.com/tJSe5rFhg5
— Off Track (@OffTrack_FR) October 24, 2021
Projekt vyšel na 264 milionů dolarů, což je zhruba 6,2 miliard Kč. Peníze, které se nikdy nemohly vrátit. Velký potenciál nebyl naplněn. Možná kdyby okruh nebyl tak nepřístupný. „Měli jsme sen vydělat spoustu peněz, místo toho jsme skončili s velkolepým propadákem,“ řekl tehdejší ředitel pro podporu formule 1 Pak Bong-sun.
Velká cena Jižní Koreje ale přinesla i zajímavé momenty mimo okruh. Například v roce 2012 byla populární píseň Gangnam Style od zpěváka PSY a s ní i tanec, který předvedl Sebastian Vettel a Mark Weber. Tato píseň byla i v intru na samotnou velkou cenu.
Mark Webber and Sebastian Vettel dance Gangnam Style with Psy before the #KoreanGP. More: http://t.co/8rzcKKhm #F1 pic.twitter.com/YomSekh6
— Motorsport.com (@Motorsport) October 14, 2012
2013 Korean GP: Sebastian Vettel's Pole Position Lap. #F1
The Korea International Circuit was a brilliant venue and was definitely one of Hermann Tilke's best designs!@culture_f1 @motorsportcomtr @F1#Formula1 #KoreaGP #KoreanGP pic.twitter.com/PywMobIgnP
— Paul McGinnes 🏁 (@PaulMcG92) December 13, 2023
Městský okruh Soul?
V poslední době je vytváření městských okruhů v módě a plánů na nové je mnoho. O některých víme, jako o Velké ceně v Madridu a potom je zde řada dalších, pouze vyslovených. Samozřejmě, že Ben Sulayem stihl letět i do Jižní Koreje, aby si zjistil situaci ohledně možné velké ceny v samotném srdci Soulu. Toto hlavní město již hostilo formuli E, která se jela kolem stadionu Čamšil v roce 2022. V závodu se v jedné zatáčce srazilo 8 vozů a záběry tohoto incidentu kolovaly po sociálních sítích. V sezóně 2023 se ale v kalendáři této série neukázala, protože kolem tratě probíhaly stavební práce. Vytvořit městský okruh právě v tomto městě je ale nelogické a nemožné. Projekt by se u samotných Korejců nesetkal s pochopením, protože Soul je město, které ani přes noc nespí a přes den je město plné jak pracujících lidí, tak turistů. Zde by se těžko dělal kompromis.
Nedávno se ale objevily nové informace a svitla naděje. Motorsport začíná být populární už i v Jižní Koreji a tahle země šla vždy s trendem. Formule 1 má také velkou návratnost investic, pokud se tedy udělají správně. Mezinárodní letiště Inčchon se nachází na ostrově Jŏngdžongdo a právě zde má vzniknout nový projekt. Společnost Incheon International Airport Corporation se rozhodla nevyužitý prostor vedle letiště přeměnit v motoristický areál s novým okruhem. Plánem je znovu vytvořit komplex pro volný čas a zábavu na okruhu.
Z logistického hlediska se jedná o skvělou volbu. Inčchon je od hlavního města vzdálen cca hodinu, a to jak autem, tak i hromadnou městskou dopravou. Korejci vyjádřili, že okruh by mohl přilákat turismus a nyní chtějí vsadit právě na skvělou lokaci. Výstavba takového projektu navíc přinese i práci Jihokorejcům. Promotéři momentálně analyzují potřebná data, ale vypadá to, že projekt dostane zelenou a my se možná dočkáme Velké ceny Jižní Koreje v novém kabátu. Že by Ben Sulayem do Soulu letěl kvůli tomuto projektu? Ve formuli 1 ale stále chybí korejské zastoupení. Stopu Jižní Koreje zde prostě nenajdeme a zájem by jistě vzbudil tým nebo pilot, který by nesl barvy této země.