Všichni jsme viděli havárie, které se staly pilotům formule 1 a jak vypadaly jejich monoposty. Je pochopitelné, že bezprostřední pozornost je zaměřena na pilota či piloty, kteří jsou účastníky takovéto nehody. Naštěstí se úmrtnost od prvních dnů F1 výrazně snížila, a to díky vylepšeným technologiím a změnám pravidel zaměřeným na bezpečnost.
Pokud však dojde k havárii, jako je ta ve filmu The Big Wheel (můžete si přehrát na DIRECTV STREAM), co se stane z vozem, do kterého byly investovány značné finanční prostředky?
Průměrná cena vozu F1
Určit cenu vozu F1 není jednoduché. Důvodem je to, že monoposty jsou obvykle každý týden nebo dva týdny rozebírány a znovu sestavovány, aby je bylo možné dopravit na místo příštího závodu, ve kterém pojedou. Hrubý odhad hodnoty vozu je 20,6 milionu dolarů (zhruba přes 500 milionu českých korun).
Je také nutné zohlednit cenové stropy zavedené ve formuli 1, které brání raketovému růstu cen u týmů s lepším finančním zázemím.
Opatření bezprostředně po nehodě
Prvotní pozornost musí být věnována pilotovi, zajistit, aby se dostal z vozu a mimo jeho dosah v případě hrozícího nebezpečí, například v důsledku hořícího motoru, nebo pokud je zraněn. Naopak, pokud je vůz stále ovladatelný a pilot je v pořádku, pak obvykle dojede do boxů nebo někam mimo trať.
Pokud je pilot zraněn, dostane se z vozu, pouze pokud toho je schopen. V opačném případě je z vozu vyproštěn, pokud to lze bezpečně provést. Potom pilota prohlédne lékař, který jej někdy odešle do zdravotnického centra na okruhu nebo dokonce přímo do nejbližší nemocnice.
Když pilot opustí vůz, traťoví komisaři jej odtlačí do bezpečí, obvykle za bariérou, dokud jej nebude možné přesunout jinam po skončení závodu. V některých případech se k odstranění vozu musí použít speciální tahač nebo jeřáb.
Rekonstrukce vozu
Nejdůležitější věc, na kterou se mechanici musí zaměřit při rekonstrukci poškozeného vozu, je stav jeho šasi. V případě, že utrpěl pouze minimální poškození, oprava nebude vyžadovat žádné rozsáhlé práce. Podstatné je také to, zda přetížení v době havárie vozu bylo 40 G nebo větší. V takovém případě budou kontroly mnohem přísnější.
Jak je vůz rozebírán, každá jeho součást je analyzována s cílem vyhodnotit, zda může být znovu použita. To, zda lze konstrukční díly z karbonu znovu použít, lze obvykle určit snadněji.
Všechny díly vyžadující výměnu jsou obvykle nahrazeny náhradními díly. Někdy však nejsou k dispozici žádné náhradní díly, a aby bylo možné uvést vůz do původního stavu, musí být tyto součásti vytvořeny zcela nové.
K tomu je zapotřebí dodat, že přestavba poškozeného vozu obecně není obtížný proces, protože mechanici vozy stejně pravidelně rozebírají. Poškozený vůz však představuje časovou zátěž, někdy i zásadní.
Vše o NDT
U mechanických součástí se někdy musí provést nedestruktivní zkoušky (NDT – Non-Destructive Testing), na základě kterých jsou klasifikovány jako určené pro vyřazení, použitelné po opravě nebo jako zcela v pořádku. Vzhledem k cenovým stropům u F1 se preferuje opětovné použití součásti, ale pouze v případě, že je to bezpečné.
Mezi zkoušky NDT patří i kontrola magnetických částic (MPI – Magnetic Particle Imaging). Tato metoda technikům umožňuje nalézt v součástech mikroskopické trhliny, které nejsou viditelné pouhým okem. Mezi další používané metody defektoskopie patří testování vířivými proudy (ECT – Eddy-Current Testing) a kontrola penetrace barviva (DP – Dye-Penetrant Inspection).
Je také třeba zmínit, že provedení některých z nich trvá kolem jedné hodiny, což významně prodlužuje celkovou dobu potřebnou k opětovnému sestavení poškozeného vozu.
Shrnutí
Všichni, kdo se podílí na úsilí o dosažení co nejlepšího výsledku vozu, musí být také připraveni na havárii, jakou měl například vůz Micka Schumachera při kvalifikaci na Velkou cenu Saudské Arábie v březnu 2022, a okamžitě uplatnit veškerý svůj um, aby vůz připravili na další závod. K tomu jsou však všichni členové týmu dokonale připraveni a počítají s tím.