Lohrová kritizuje W Series: Je to krok zpět, separace pohlaví je nesmyslná

Lohrová kritizuje W Series: Je to krok zpět, separace pohlaví je nesmyslná

Jedni jsou pro sérii W, druzí jsou kategoricky proti ní. Lohrová patří k té druhé skupině. Podle ní je to krok zpět.

Od příštího roku se objeví v rámci programu německého šampionátu cestovních vozů DTM zbrusu nová W Series, která bude výhradně pro ženy. Ohledně zavedení šampionátu se vedou horlivé diskuze. Zatímco například bývalý pilot Formule 1 David Coulthard či Gerhard Berger jsou jejími zastánci, tak na druhém břehu stojí dokonce i některé ženy.

Šéf DTM Berger se nechal slyšet, že sérii W „miluje“ a je rád, že se pojede v rámci právě jeho šampionátu. „Na začátku jsem byl trochu skeptický, ale potom jsem zjistil, kdo všechno je do toho zapojen. Vědí, co dělají. A nedělají nic, co by nemělo šanci na úspěch,“ řekl Rakušan pro speedweek.com.

„Ženy mohou být podporovány a učit se. Se správným autem, správnou finanční podporou a správným míněním. Je to ohromná věc.“

Podle Tima Glocka, pilota BMW v DTM a někdejšího závodníka Formule 1, je W Series dobrým nápadem, protože i v ostatních sportovních odvětvích mají ženy právo na svůj vlastní šampionát.

Nicméně s tímto se nedokáže ztotožnit osoba, jejíhož pohlaví se to týká. Nejúspěšnější pilotka DTM Ellen Lohrová šampionát pro ženy kritizuje: „Jedná se o skutečný úpadek, absolutní krok zpět. Je to na popud Carmen Jordáové: Potřebujeme Formuli 1 pro ženy, protože my ženy jsme bohužel příliš slabé na to, abychom jezdily ve Formuli 1. Dělá to přesně to, co by to dělat nemělo. Separuje to pohlaví. Nedává to smysl.“

Zdůrazňuje, že v motorsportu může žena prokázat své schopnosti jen tehdy, když nastoupí proti mužům. Podle Němky je to naprostý nesmysl, protože závodnice účastí ve W Series ztratí rok své kariéry. Především pak doplatí na fakt, že měřily síly pouze s ostatními ženami, nikoliv s muži.

Podle 53leté rodačky z Möchengladbachu zisk angažmá ve formuli 1 není závislý na pohlaví a talentu, který bez pochyb má i mnoho žen, ale záleží na tom, jak výhodné je podepsání daného jezdce, jezdkyně z finančního hlediska.

„Zvrhlé a utopické,“ kritizuje Lohrová situaci juniorek. „Hranice pro normální talent s normálním rozpočtem a normálními kontakty je ve Formuli 3. Tam se musí něco udělat. Na tom to hapruje. V tom má David Coulthard pravdu.“

„Roky mluvíme o tom, proč se žádné ženy nedostanou do Formule 1. Je to jednoduché: Protože se o ně nikdo nestará, když jezdí ve Formuli 3,“ přitakává Lohrové Berger. „Když však dostanou šanci, uvidíme jednu nebo dvě ženy ve vrcholovém motorsportu, například ve Formuli 1 nebo DTM.“

Lohrová však připomíná, že to není pouze problém juniorských sérií, že se ženy nedostanou dále než do Formule 3. Důvodem je také fakt, že samotná královna motorismu se k celé situaci staví jaksi skepticky a nijak neprojevují zájem angažovat ženy na post závodního jezdce. Většinou to skončí u pozice pro vývoj.

„Postoj k tomu je ve formuli 1 stále zcela kontraindikován. Kdyby skončil ve Formuli 1 nepřátelský postoj k ženám, šance by byla. Ale formule 1 je také posledním uzavřeným mužským kruhem ve světě motorismu.“

Susie by to zvládla, inženýři ji však nevěřili

Lohrová je přesvědčená, že zavedení ryze ženské série aktuální problémy nevyřeší. Poslední ženou, která se svezla v rámci závodního víkendu F1, byla Susie Wolffová v roce 2015. Manželka Tota Wolffa byla rovněž poslední zástupkyní něžného pohlaví v DTM.

„Byla by to pecka, kdyby Susie bývala závodila. Jistě by jezdila ve středu pole a pro svoje sponzory by odvedla obrovský marketing. Už jen při představě mě to vytáčí: Proč si inženýr ve formuli 1 myslí, že Susie může odjet v kuse jen osm kol a potom se fyzicky zhroutí? Potom při jejím prvním testu vyjede na trať a odjede dlouhou jízdu. Na tom je vidět, že s postojem není něco v pořádku.“

Lohrová by místo zakládání speciální série pro ženy využila „prize money“ právě na podporu vybraných mladých závodnic, které by podporovala až do doby, kdy by dosáhly svého snu.

 „Vybrala bych si několik závodnic, které bych konsekventně podporovala až do Formule 1. Kdybych měla na palubě lidi jako Adrian Newey a David Coulthard, pak bych měla lidi, kteří mohou dovést ženu do Formule 1. Jen s talentem to do Formule 1 jako žena nedotáhnete.“

Myslíte, že je to krok správným směrem?  #Wseries https://t.co/p0bJltjSfl

— SvětFormule.cz (@svetformule) 10. října 2018

Další možností, jak se dostat do královny motorismu, by mohlo být například skrze podporu na simulátorech. Spousta žen si simulátory nemůže dovolit, tak třeba také toto by mělo být finančně podporované namísto, aby byli opravdové talenty separovány a závodili proti sobě. Na stejné lodi s Lohrovou je také britská závodnice ve Verizon IndyCar Series Pippa Mannová a sedmnáctiletá německá účastnice evropského šampionátu Formule 3 Sophia Flörschová.

Přesto však je o účast v sérii W očividně velký zájem. Vedení už obdrželo 50 žádostí, přičemž bude k dispozici 18 nebo 20 míst.

„Proč to ženy v motorsportu nedosáhnou vrcholu?“ zamýšlí se Berger. „Důvodem mohou být fyzické předpoklady. Ale vedl už někdo s touto podporou tři čtyři roky ženskou sérii Formule 3? Pak můžeme říci, zda to funguje nebo nikoliv. Pro mě je to otevřené.“

Sdílejte na:
Zavřít