Vettel: Dnes už bych se do Formule 1 nedostal

10. října 2018, 08:52 | Barbora Goldmannová
Ilustrační fotografie - Vettel: Dnes už bych se do Formule 1 nedostal

Momentálně mají mladí závodníci problém vůbec se do královny motorismu dostat, protože jen talent nestačí. Dnes hrají velmi důležitou roli finance, které s ním do určitého týmu přitečou. Nemáš peníze, nemáš ani místo. Německý závodník pochybuje, že by ve F1 získal sedačku, kdyby byl o pár let mladší.

Ještě v roce 2010 měl okolo sebe Sebastian Vettel hned dalších šest svých krajanů: sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, Adriana Sutila, Nicka Heidfelda, Timo Glocka, Nico Hülkenberga a Nico Rosberga.

Dnes už jsou na startu pouze dva němečtí piloti, Vettel a Hülkenberg, což se stalo naposledy více jak před dvaceti lety, přesněji v roce 1996. Tehdy závodil kromě Schumachera ještě Heinz-Harald Frentzen.

Dříve stačilo pro vstup do F1 "jen" 5000 marek, dnes už je potřeba přes 100 000 euro

Co se týká mladých nadějí černo-červeno-žluté trikolory, které mají předpoklady pro vstup do Formule 1, tak slibně k tomu má nakročeno Mick Schumacher, který je na cestě za titulem ve formulové kategorii o dvě třídy níž, Formuli 3. Nicméně ještě má v plánu nasbírat zkušenosti v „přestupové stanici do F1“, Formuli 2. Tam závodí další talentovaný mladík Maximilian Günther. Jenže u něj angažmá ve Formuli 1 je v nedohlednu. Zejména kvůli financím.

 „Nevěřím, že bych to (vstup do F1) ještě dnes zvládl, kdybych byl o dvacet let mladší. Protože vstup by byl příliš drahý,“ prozradil pro FAZ čtyřnásobný mistr světa z let 2010-2013.

Jeho kariéra začala v roce 1995, jako u většiny ostatních závodníků, tradičně v motokárách. O osm let později přestoupil do monopostů a v roce 2003 se objevil na scéně Formule 1. „Místo dovolené jsme jeli na motokáry. Investice stála mé rodiče ročně 5000 marek (v přepočtu 81 755 Kč – pozn. redakce). K tomu ještě někdo přidal dalších 5000,“ přibližuje Vettel situaci v jeho začátcích.

Tehdy bylo 5 tisíc marek pořádná pálka, avšak dnes už by to byl to nestačilo. Teď jezdci potřebuji minimálně o dalších 20 000 eur více.

„Dneska nestačí na sezonu ani suma, která je více jak 100 000 eur. Motokáry jsou mnohem dražší a stali se elitnější, a to si normální rodina nemůže dovolit,“ což potvrdil i Esteban Ocon, který s jeho rodiči žil v karavanu, aby jeho koníček vůbec mohli ufinancovat. „Proto mnoho talentů spadne během sledování přes palubu. Každý, kdo už má za sebou spoustu kol, protože to dokázala rodina ufinancovat, bude před klukem s výrazně méně zkušenostmi a bude vybraný.“

„Stejné zbraně? Ne, tak už to není. Je to špatné.“

Obchod je upřednostňován před jedincem

Nemusíme zacházet příliš daleko ve výčtu jezdců, kterým talent neschází, avšak doplatili, případně doplatí, na nedostatek financí nebo na spolupráci s určitým týmem.

Ukázkovým příkladem je nejmladší šampion DTM a brzy už bývalý junior Mercedesu Pascal Wehrlein. Němec se sice do Formule 1 dostal a strávil v ní dvě sezony, ale i přes silné výkony musel uvolnit místo pro jiné a vrátit se do německého šampionátu cestovních vozů. Ovšem malá šance na návrat do F1 pro něj existuje v podobě angažmá u Toro Rosso. Naproti tomu Ocon se s největší pravděpodobností na startovním roštu sezony 2019 neobjeví.

Rodák z Heppenheimu doufá, že jeho francouzský kolega nějaké místo najde, jinak to bude špatné znamení.

„Škoda, že se náš sport tolik změnil. Občas mám pocit, že jde více o obchod než o jedince. Kdyby Esteban na konci vyšel na prázdno, bylo by to špatné.“

Nicméně podle Vettela není nutně výhodou, když jsou junioři podporováni mnohem více než v minulosti. Přes jeho mimořádné koníčky a ambice měl ještě normální dětství na rozdíl od současných mladíků: „Po tréninku jsem skočil z motokáry do pískoviště a hrál si s autíčky, v lese hrál na schovávanou. To už dneska nevidíte.“

„Podporuji rodiče, kteří odmítají vyzvednout své děti ze školy dříve, protože má jejich syn před sebou slibnou kariéru. Podle mě jsem jediný v aktuálním poli, který absolvoval normální školní docházku. Za to jsem vděčný. Hodně mi to dalo, dodnes z toho žiji,“ dodal Vettel, jemuž aktuálně patří druhé místo v šampionátu jezdců.

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.