Plánovaný nový formát kvalifikace pro 2019 by měl být nepředvídatelný

Plánovaný nový formát kvalifikace pro 2019 by měl být nepředvídatelný

V příští sezoně by mohla být zavedena novinka, a sice nový formát kvalifikace, který by se měl postarat o napínavější průběh.

Fiasko s eliminační kvalifikací

Všichni mají určitě v živých vzpomínkách dva roky staré fiasko. Tehdy se vedení šampionátu také snažilo o zpestření průběhu kvalifikace, jenže nakonec to mělo opačný efekt. K tomu to bylo neskutečně komplikované a pro běžného diváka naprosto nepochopitelné.

Tři části kvalifikace byly ponechané, ovšem první dvacetiminutovka byla zkrácená na šestnáct minut, přičemž po prvních sedmi minutách vypadl nejpomalejší závodník a pak po 90 sekundách vypadávali další jezdci. Do další části kvalifikace tak nepostoupilo sedm pilotů.

V prostředním segmentu vypadl ten nejpomalejší už po pěti minutách a opět každých 90 sekund vypadl další pilot. Do poslední fáze postoupilo osm nejrychlejších.

Ve třetí části také první vypadl po pěti minutách, ale interval, kdy byli vyřazeni další jezdci, byl zkrácen na minutu. Třešničkou na dortu pak měl být přímý souboj o pole position dvou nejrychlejších mužů.

Nicméně tato podoba kvalifikace nebyla promyšlena zcela do detailu a postarala se spíše o chaos, než o napětí. Proto se uvažovalo o zavedení formátu, který by byl kombinací starého a nového systému.

Jelikož bylo potřeba vytvořit software pro zajištění hladkého chodu kvalifikace, muselo být zavedení nového systému posunuto až pro pátý podnik sezony ve Španělsku. Avšak ani přes pozdější zavedení nebyl systém pořádně promyšlený a po velké vlně kritiky se vrátili ke starému  osvědčenému formátu.

Příští rok kvalifikace se čtyřmi zkrácenými segmenty

Zřejmě se vedení z předchozího fiaska nepoučilo a momentálně uvažuje opět o zavedení nového formátu. K dosavadním třem fázím by měla přibýt ještě čtvrtá, přičemž by byly všechny segmenty kratší než doposud.

V prvním až třetím segmentu by vypadli čtyři nejpomalejší piloti. O pole position by si to posléze rozdalo osm nejrychlejších mužů. Avšak na zajetí dobrého kola by měli jenom jeden pokus.

Tento systém by měl představovat větší výzvu pro týmy ze špičky, a především by měl být příslibem nepředvídatelných výsledků. Momentálně je totiž jasné, že si boj o start z prvního místa rozdají piloti Ferrari a Mercedesu s občasnou účastí Red Bullu.

„Mezi fanoušky dělají spoustu anket a věří, že tohle je jednou z věcí, které by se mohli fanouškům líbit,“ řekl ředitel závodů Charlie Whiting, jehož slova přinesl německý portál speedweek.com. „Mírně zkrácené fáze, trochu méně času mezitím, čtyři vypadnou v Q1, čtyři (v Q2), čtyři (v Q3) a osm jich zbude. Myslím, že je to poměrně dobrý nápad. Ale není to moje rozhodnutí.“

Dále by se ještě měla probírat otázka pneumatik. Protože na aktuální podobu formátu se v Rusku snesla vlna kritiky. Zejména z toho důvodu, že ve druhé části kvalifikace hned pět pilotů nezajelo měřené časy, aby ušetřili pneumatiky. Díky tomu se pak zbytek automaticky dostal do třetí části.

Sdílejte na:
Zavřít