Spekulace okolo dlouholetého dodavatele motorů, kterému se letošní pohonná jednotka vůbec nepodařila, se roztáčejí do stále většího a většího víru. Chystá se francouzská firma opustit formuli 1 úplně?
Renault letos nedokázal postavit obstojný motor a zejména na Mercedes ztrácí rozdílem třídy ve výkonu i ve spolehlivosti. Týmu tak hrozí rozchod s Red Bullem, se kterým v posledních čtyřech letech získali titul, i s ostatními týmy.
Když už se v Kanadě, kde vyhrál Ricciardo právě s motorem Red Bullu, zdálo, že sezóna by nakonec pro Renault a jeho týmy nemusela dopadnou tak hrozně, přišel katastrofální víkend v Rakousku. V kuloárech se nejprve hovořilo o možném rozchodu firmy s nejúspěšnějším zákazníkem Red Bullem, pak přišlo další selhání motoru Sebastiana Vettela a nakonec přišla tvrdá kritika ze strany šéfa „limonádového“ týmu Christiana Hornera: „Sedm vozů z nejlepší desítky má motor Mercedes, to říká všechno…“
Kritika Renaultu je navíc trošku nespravedlivá, o mnoho lepší totiž není ani motor Ferrari, faktem tedy je, že Mercedes jednoduše odvedl skvělou práci. Výrobci navíc kvůli zmraženému vývoji nemůžou na motor dělat zásadní změny pokud se netýkají bezpečnosti. Týmy sice tlačí na komisaře, aby tato pravidla upravili, nebo alespoň striktně nevynucovali, ale zatím neúspěšně, bylo by to sice možná lepší pro diváky a atraktivitu, ale nespravedlivé vůči Mercedesu, kterému se podařilo připravit již před sezónou.
„Pravidla se nezmění,“ připouští Dr. Helmut Marko. „Soustředíme se na příští rok a doufáme, že budeme mít motor, který bude odpovídat našim představám i potenciálu našeho vozu.“
Po skončení víkendu se však objevila překvapivá zpráva. Podle některých zdrojů je totiž divize Renaultu, která vyvíjí závodní motory Renaultu na prodej. Francouzská firma prý totiž na tuto divizi doplácí ročně okolo 50 milionů eur. Některé týmy navíc platí pozdě a způsobují tak automobilce další škody.
Prodej by byl pochopitelný i z toho důvodu, že posledního půl roku má tým z této prestižní divize jen ostudu a negativní zprávy v novinách. Situaci navíc komplikují tvrdé pracovní podmínky nastavené levicovou vládou ve Francii.
„Naši zaměstnanci ve Francii mohou pracovat jen 37 hodin týdně, v Anglii je to 46 hodin, to nám dává značnou nevýhodu,“ říká jeden z manažerů Renaultu.