
Cílem Rosse Brawna, ale také nových majitelů, americké společnosti Liberty Media, je udělat Formuli 1 atraktivní, udržet si staré fanoušky a přilákat nové. Brit si však také uvědomuje, že šampionátu ubližuje a ubírá mu diváky fakt, že často koliduje s jinými sériemi. Bude tedy vše dělat proto, aby tomu zabránil, nebo alespoň minimalizoval.
Američané věděli, proč postavit do pozice sportovního šéfa královny mororismu právě Brawna. O této oblasti má totiž obrovský přehled, ví, jak to chodí uvnitř týmů, což jsou velmi cenné vlastnosti a také zná její slabiny. Jednou z nich je již zmiňované křižování termínu s dalšími závodními sériemi.
Jeho předchůdce, Bernie Ecclestone, byl však jiného názoru a nad tím, že nějaký ze závodů koliduje s podnikem jiného šampionátu, si vůbec hlavu nelámal. Zářným příkladem je situace roky stará, kdy byla na víkend od 18. – 19. června naplánovaná premiérová Velká cena Ázerbájdžánu v Baku, ale to, že se rovněž koná také legendární 24-hodinovka v Le Mans, jej vůbec netrápilo.
Tímto také vzal Nicovi Hülkenbergovi možnost obhájit svůj triumf s týmem Porrsche z roku předešlého, tedy z roku 2015. Ecclestonův krok patřičně zkritizoval Gérard Neveu, šéf WEC: „Byl to útok proti našemu šampionátu.“
„No a? My nepořádáme žádné 24-hodinové závody,“ zněla reakce tehdejšího promotéra F1, čímž Neveua pochopitelně pořádně rozčilil, protože si byl dobře vědom toho, že s tím nebudou spokojeni ani fanoušci. Zájem byl tehdy i ze strany Fernanda Alonsa. „Bernie Ecclestone nedělá nic náhodně. Je to celé ostuda, protože nám zhatil možnost mít v nejdůležitějším závodě na světě více hvězd Formule 1. Mohli jsme mít Nica Hülkenberga, ale také další piloty Formule 1 – Fanoušci na tom prodělali.“
Po kolizi termínů v roce 2011 došlo mezi organizátory nejslavnějšího automobilového závodu vůbec, 24-hodinovky Le Mans, francouzským Automobile Club l’Ouest, promotérem WEC a FIA k džentlmenské dohodě, aby k tomu již nedošlo. Jenže opak byl skutečností. Proto není divu, že ještě vloni byl Neveu značně rozčarovaný: „FIA nás měla podporovat.“
Reakce přišla náhle, a to přímo od prezidenta Mezinárodní automobilové federace Jeana Todta v rámci VC Mexika. „Máme jen 52 závodních víkendů a je tu množství důležitých motoristických sérií,“ bránil se Todt, což je pravda, ale automaticky to neznamená, že se nedá najít aspoň nějaký menší kompromis…
Ovšem kalendář pro letošní sezónu F1 byl kompletován ještě za vlády Mr. E a podle toho to také vypadá. Ecclestone tím dokázal, že to může být ještě horší, než jen jedna kolize se závodem v Le Mans.
Je tu řeč o královské kubatuře dvojkolových strojů, MotoGP. Dohromady se jede v obou sériích 38 závodů, z toho 20 náleží F1 a zbylých 18 právě MotoGP, přičemž oba šampionáty startovali v ten samý víkend. Zatímco loni byly závody naplánované na stejný termín pětkrát, tak letos je to přesně o tři podniky více.
Datum | F1 | MotoGP |
26. března | Melbourne | Doha |
9. dubna | Šanghaj | Termas de Rio Hondo |
11. června | Montreal | Barcelona |
25. června | Baku | Assen |
27. srpna | Spa-Francorchamps | Silverstone |
22. října | Austin | Philip Island |
29. října | Mexiko | Sepang |
12. listopadu | Sao Paulo | Valencie |
Rossu Brawnovi Ecclestonovo počítání hlava nebere. Pro zpravodajskou agenturu Reuters potvrdil, že chce tuto problematiku s výkonným ředitelem držitele komerčních Dorna, Cermelem Ezpetou vyřešit. Brawnovo cílem je kolizi termínů buďto zcela zamezit, nebo aspoň omezit na maximální možné minimum.
„Toto překrývání se termínů není chytré. Nejsme natolik pyšní, abychom se nemohli poradit s ostatními sériemi a v budoucnosti našli tu správnou cestu vpřed. Je těžké s daty žonglovat, přičemž ne vždy dokážete dosáhnout toho, co si přejete. Aspoň se snažíme najít řešení,“ prozrazuje dvaašedesátiletý Brit, kterému se zamlouvá propojení juniorských sérií s MotoGP. „Líbí se mi meritokracie Moto 3, Moto 2 a Moto GP. Podle mě je zajímavé podívat se na komerční stránku, na způsob struktury týmu a jejich smluv a na způsob, jakým pracují se zákaznickými týmy.“
Ve Formuli je teď celkem běžným scénářem, že piloti, kteří závodí v GP3, Formuli 3 nebo Formuli 3.5 ‚přestupnou stanici‘, tedy Formuli 2, úplně vynechají a získají okamžitě místo v královně motorsportu.
Tento trend se nezamlouvá ani Brawnovi, který zdůrazňuje, že by v šampionátu měli být jen ti nejlepší z nejlepších.
„Ve Formuli 1 bychom měli mít 22 nebo 24 nejlepších pilotů na světě. Jsou tu však komerční podmínky, se kterými toho nedosáhneme,“ naráží na fakt, že prim ve Formuli 1 hrají peníze. Dalo by se tedy říci: Bez peněz, do Formule 1 nelez.
Jenže sami piloti za to nemohou, může za to finanční struktura F1, v níž musí týmy hledět také na to, jak velký balík peněz s daným jezdcem do stáje přiteče.
„Je to komplexní problém, neboť musíte týmy dostat do pozice, ve které nebudou muset dělat takováto komerční rozhodnutí. Jejich rozhodnutí bude založeno na tom, jak silného jezdce dokážou najít,“ vysvětluje Brawn.
Brawn však zároveň upozorňuje, že není možné nasadit několik razantních změn na jednou. Bude to tedy běh na pěkně dlouhou trať, na jejímž konci snad vše dobře dopadne a Formule 1 získá novou a atraktivnější tvář.
„Ve Formuli 1 nenastane revoluce, kde najednou přijdeme s velkou změnou, a všechno se změní k lepšímu. Bude to kontinuální proces. Dokud nenalezneme směr, kterým by se měl tento sport ubírat, nebudeme měnit nic zásadního. Je to příliš riskantní,“ dodal bývalý šéf Ferrari.