Je úžasné sledovat, jak týmy ve formuli 1 přicházejí s viditelnými úpravami na svých monopostech. Vzhledem k tomu, že se rozdíly mezi jednotlivými stájemi stále zmenšují, musí inženýři hledat vylepšení jinde.
Jednou z těchto oblastí je právě chlazení. Týmy se pomalu ale jistě blíží ke svému vývojovému stropu, který aktuálně nejvíce trápí Red Bull. Získat výkonnost je čím dál obtížnější a proto jsou stáje nuceny zkoumat menší a menší detaily.
Pokud budeme konkrétnější, jedná se primárně o to, jakým způsobem a kam na monopost umístit nasávací otvory. K tomu je třeba zajistit co nejmenší počet výdechů, které odvádějí teplý vzduch z monopostu, protože pokud něco opravdu trápí aerodynamiky, jsou to právě tyto otvory v zadní části vozu.
Týmy se proto snaží minimalizovat počet výdechů, aby dosáhly balancu mezi výkonností a dostatečným chlazením. Dobrým příkladem byla Velký cena Španělska, kde například právě Red Bull zrevidoval vstupy do bočnic, aby mohl mít co nejméně výdechů, které vtipně připomínají žaluzie.
Vrchní inženýr Red Bullu Paul Monaghan zdůrazňuje, že výhody, které lze získat uzavřením výstupních otvorů v zadní části vozu, jsou tak velké, že se týmy snaží jejich počet minimalizovat.
„Byli byste překvapeni, jak jsou dnešní monoposty citlivé na jakékoliv malé změny,“ začíná Monaghan.
„Pokud bude zvětšovat počet výdechů v zadní části vozu, tak se špinavý vzduch dostane k zadnímu křídlu a na kraje podlahy, to opravdu nechcete. Aerodynamika je tak citlivá, že třeba tady ve Španělsku vás to může stát klidně pět míst na startu.
Úsilí, které je vynaloženo na jakoukoli změnu tvaru karoserie, je enormní. Aktuálně už nejsme v tak dominantní pozici, takže musíme každou takovou radikálnější změnu pečlivě zvážit. A navíc každý závod má odlišné nároky na chlazení, protože to co funguje třeba na Silverstonu nebude fungovat v Rakousku,“ uzavírá Monaghan.