Svět obletěla smutná zpráva o smrti posledního velkého závodníka padesátých let, Stirlinga Mosse. Vybrali jsme čtyři epická vítězství, která Moss dobyl.
Sir Stirling Moss byl jedním z největších závodníků nejen své doby. Je známý především jako jezdec, který se nikdy nestal mistrem světa, i přesto však byl čtyřikrát vicemistrem a třikrát skončil třetí v šampionátu. To jsou strohé informace, které jsme se už téměř všude dočetli, čím byl tedy kromě této statistiky tak výjimečný?
Úspěšný byl zhruba ve třetině závodů, do kterých nastoupil. Nezávodil pouze ve Formuli 1, ale také v mnoha nemistrovských závodech, vytrvalostních disciplínách, sprintech a rally. Často závodil s průměrnými vozy, byl velký patriot a tak jezdil na soukromých vozech aero, HWM, ERA, BRM. Jeden čas závodil s továrními vozy Mercedes Benz, nikdy neosedlal tovární ferrari, i když k tomu měl v začátku kariéry blízko. Závodit pro Ferrariho ani nebyla jeho tužba. I přesto Enzo Ferrari jeden čas Mosse považoval za nejlepšího závodníka světa.
Jeho profesionální kariéru ukončila hrůzostrašná nehoda v nemistrovském závodě v Goodwoodu 1962. Nehodu dodnes obestírá tajemství a už nikdy nebude vysvětlena. Moss po ní ležel měsíc v kómatu a měsíce se zotavoval. Přesto na závodění nezanevřel a definitivně pověsil helmu na hřebík až před několika lety. Často se účastnil různých revival akcí, závodů historických vozů a vedl také FIA Masters Historic Formula One Championship, které jsme mohli vidět v posledních letech i na mosteckém autodromu.
Pojďme se podívat na čtyři velké výhry této legendy motorsportu.
Grand Prix Velké Británie 1955
Stirling Moss vyhrál jako první Brit domácí grand prix a to v roce 1955. Tehdy se nejelo na Silvestonu, jak by se dalo tušit, výjimečně se jelo na okruhu Aintree.
Moss řídil vůz Mercedes Benz W196. V závodě za ním skončil legendární Juan Manuel Fangio se stejným vozem. Stirling Moss ve své autobiografii Vše kromě svého života popsal, že i přestože do jízdy dal úplně vše, má dodnes stín pochyb, zda Fangio nezvolnil, aby svého kolegu nechal vyhrát před domácím publikem. Nikdy se ho na to nezeptal a na to už se historie neptá.
12h Sebring 1954
Když závodníkovi odejde spojka, je to konečná, přidá-li se navíc ještě porucha brzd, není důvod setrvat dalších set metrů. Ne tak pro mistry padesátých let. Mossovi se toto právě stalo neuvěřitelné čtyři hodiny před koncem slavného vytrvalostního závodu. Bez spojky a s téměř nefunkčními brzdami dovezl vůz na prvním místě.
Po skončení závodu posadil do vozu novináře, kterého ručně roztlačil, aby přítomným dokázal, že vůz skutečně nebrzdil. Dnes? Nemyslitelné…
Grand Prix Německa 1961
Stirling Moss sedlal vůz lotus rok staré specifikace, který byl v držení soukromého týmu Rob Walker Racing Team. Jelikož byl ale mistrem jezdeckých okruhů, tedy těch tratí, kde více záleželo na schopnostech jezdce než možnostech vozu, porazil obě ferrari: Wolfganga von Tripse a Phila Hilla. Čtvrtým byl Jim Clark, vycházející hvězda světového motorsportu, který měl k dispozici nejnovější lotus, který byl až o 20 mph rychlejší než rok starý vůz, který řídil Moss.
1000 mil Mille Miglia 1955
Závod na tisíc mil v klikatých italských ulicích mezi městy Brescia a Řím za plného provozu byl vždy doménou italských jezdců a bylo zcela nemyslitelné, aby ji vyhrál cizinec. První, komu se to povedlo, byl právě Stirling Moss s kamarádem Denisem Jenkinsem na německém voze Mercedes Benz 300 SLR.
Moss byl vždy mistrem příprav na závody, a tak si společně trať zdokumentovali a připravili na svitek papíru, který v důmyslném zařízení rolovali. Položili základ pro moderní navigaci, která je dnes běžná v rally nebo dálkových soutěžích.
Mnoho odborníků dodnes považuje toto za jeho největší vítězství, které je srovnatelné s titulem mistra světa v F1.
Moss také vyhrál třikrát Grand Prix Monaka, a to v letech 1956, 1960 a 1961.
Sir Moss se dožil krásných devadesáti let, jeho odkaz jistě nebude zapomenut.