DRS se v nejbližší době nezbavíme, ba naopak. FIA se chystá totiž zóny, na kterých lze DRS využít, prodloužit. Kvůli letošním změnám regulí by k žádnému usnadnění předjíždění dojít nemělo, protože se rapidně zvýšil přítlak, čímž se změní i účinnost ‚pomocníčka‘ k předjíždění.
Mnoho fanoušků volá po odstranění systému, jenž pomáhá pilotům při předjíždění. Jezdci, který je v DRS zóně v rozmezí jedné vteřiny za svým soupeřem, stačí zmáčknout na volantu tlačítko pro otevření zadního křídla, díky čemuž se značně zvýší rychlost.
Ale nejen fanoušci jsou proti této vychytávce. Odpůrci se najdou i přímo v paddocku. Jedním z nich je bývalý pilot Ferrari a McLarenu Stefan Johanson.
„Formuloví přátelé si u mě stěžují, že vidíme málo opravdových předjížděcích manévrů. Ale když máte vůz s velkým přítlakem, tak je to všechno o rychlosti ve středu zatáčky. Vozy jezdí v zatáčkách jako po kolejích. Ale to je stejné ve všech závodních kategoriích. Dříve jste museli sebrat všechnu odvahu, abyste projeli vysokorychlostní pasáže ještě rychleji. Opravdu jste riskovali. Bylo těžké udržet vůz vyvážený. Ale mohli jste se takhle svému soupeři přiblížit,“ vzpomíná Johanson, jenž má za to, že zrychlení vozů šampionátu nijak extra nepomůže: „Teď jsou časy na kolo o čtyři vteřiny rychlejší. Jak má tohle show vylepšit? Vozy brzdí do zatáček polovičně a rychlost ve středu zatáčky je ještě vyšší. Kde mají tedy jezdci předjíždět?“
Po té, co převzala vedení Formule 1 americká společnost Liberty Media, byl Ross Brawn jmenován sportovním ředitelem šampionátu. Ihned po nástupu si našel mezi fanoušky své příznivce, protože stejně jako oni je ohledně „předjížděcího“ systému DRS velmi skeptický: „DRS populární není. Mnoho fanoušků je toho názoru, že voze musíte pouze zmáčknout tlačítko, abyste předjeli vůz před vámi. Je to opravdu to, co chtějí fanoušci motorsportu vidět?“
Úplného zákazu DRS se v blízké době nechystá, ale DRS zóny pravděpodobně projdou úpravami. V Melbourne zůstane všechno ještě při starém, protože Mezinárodní automobilová federace bude nejprve sledovat, jaký vliv mají aerodynamické změny vozu. Mimo to je Albert Park velmi netypickou tratí, tudíž tyto zóny nelze nijak upravit.
Ale od Velké ceny Číny by ale mohlo dojít k jejich prodloužení. Prodloužení ale letos automaticky nemusí znamenat usnadnění předjíždění soupeře, a to díky razantnímu nárůstu přítlaku.
Pár slov přidal také šéf inženýr Mercedesu Aldo Costa: „Potřebujeme předjíždění pochopit, protože z aerodynamického hlediska jsou naprosto odlišné. Nezkoumalo se, zda to zlepší předjíždění, takže teprve uvidíme, jestli to bude fungovat. Účinnost DRS bude menší, takže bude muset FIA pravděpodobně DRS zóny prodloužit, abychom efektivitu opět navýšili.“
„Vozy jsou z aerodynamického hlediska vývoje skvělé. Jsou výkonnější a budou mnohem rychlejší. Vypadají lépe, agresivněji a moderněji,“ dodal Costa.
Brawn podotýká, že problematika předjíždění je komplexním problémem. Ačkoliv byla již v minulosti snaha jej řešit založením pracovní skupiny, která se zaměřovala právě na předjíždění, tak věří, že pokud by se našli správní lidé, tak by tato záležitost mohla vyřešena během dvanácti až osmnácti měsíců.
„Tenkrát jsme ale neměli takové znalosti, které máme dnes. Počítačové simulace udělali enormní pokrok, což nám poskytuje další možnosti, jak se dostat k jádru problému,“ vysvětluje bývalý technický ředitel Mercedesu a Ferrari.
„Je mi jasné, že se najdou tací, kteří řeknou, že to nejde. Ale já si to nemyslím. Dokonce jsem přesvědčený, že jsme se doposud do tohoto problému zcela neponořili,“ uzavřel.